Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montage ander vliegwiel
Ik overweeg een ander en lichter vliegwiel te monteren op mijn R100S bouwjaar '77. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat moet ik allemaal aanpassen.
Reply
Jaap, vertel eerst eens waarom je een lichter vliegwiel wil monteren, je hebt mij ( ons ) nieuwsgierig gemaakt namelijk, Mvgr. Jan.
Reply
Je kunt het huidige vliegwiel aanpassen door er gaten in te maken, vliegwiel was bij mijn R75/5 exact 3500 gram, nu is die 2452 gram.
Nadeel: onregelmatige stationaire loop.Moeilijker starten bij koude motor.
Voordeel : sneller oppakken, klimt stuk sneller in de toeren en remt meer af op de motor.
Reply
Jaap,

het kan wel maar,
er zijn een paar verschillen, de vliegwiel boutdiameter kan 1 mm groter zijn,
je hebt een andere koppelingplaat nodig,
en waardoor je een ander deksel op je versnellingsbak moet plaatsen met de daarbij horende koppelingshendel op de bak en drukstift.

Richard

Reply
Jaap,

Kan wel. heb ik ook gedaan bij de restauratie van mijn R100RS uit 1977.
Ik heb vliegwiel, loopring en drukgroep van een type van na 1981 gemonteerd.
Ook heb het inwendige van de versnellingsbak vervangen door een nieuwer type bak inclusief achterdeksel en koppelingsbediening.

Voordeel: snellere reactie op het gas en lichtere bediening koppeling en toch een glad versn.bak huis.
Nadeel: onrustige stationaire loop.

Zie ook:
http://members.chello.nl/rd.degroot/136%...01981.html

Succes Rudi
Reply
Dank voor alle reacties. Ik heb inmiddels een andere bak gekocht. Bedoeld voor het type met lichter vliegwiel. En met kickstarter. Leek me wel leuk. Nuttig ook. Met mijn werk staat de motor wel vaak langere tijd stil. Kan ik met de kick mooi even olie door het blok slaan. Nu nog een lichter vliegwiel met toebehoren. Sneller oppakken en sneller afremmen op de motor zijn de redenen. Toevallig de bak gekocht bij dezelfde persoon waar ik vorig jaar een tank heb gekocht. De motor waar ik nu mee bezig ben wordt een toermachine. Ik heb nog plannen om een straatracer te bouwen. Oldschool wel te verstaan.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)