Als je de contactschakelaar naar links draait, heb je dan wel stadslicht/achterlicht ?
Lijkt inderdaad op een defect lichtrelais, indien gemonteerd.
Lichtschakelaar op stuur werkt alleen wanneer contactschakelaar naar rechts is gedraaid, met uitzondering van seinschakelaar [ verend naar beneden]
Succes, Ed
Hoi Ed, dank voor duidelijk uitleg. Nee, ook stadslicht/parkeerlicht, remlicht doen het niet. Een relais is naar mijn idee niet gemonteerd. Niet kunnen vinden in de koplamp...waar zou die zich moeten bevinden?
ahh remlicht doet het wel....achterlicht niet......stadslicht/parkeerlicht heeft niets te maken met de schakelaar op je stuur naar ik meen...maar doet het dus toch niet.....dus dat zou dan met contact te maken moeten hebben....seinlicht doet het wel...dus de pluskabel naar lichtschakelaar op stuur werkt
Origineel heeft de R 60/5 geen lichtrelais, maar wellicht toch gemonteerd ergens onder de tank misschien. Is 4 polig.
Kijk ook eens naar de massadraad, bruin, in de koplamp , van lamp naar contactplaat en eventueel verder. Wellicht zelf even massa maken ergens met extra draad.
Hallo ed
nog even voor mijn inzicht
contactsleutel in contact naar voren gericht (wat betreft verlichting werken alleen de knipperlichten, remlicht) via de lichtschakelaar bij linkerhandvat werkt alleen de seinverlichting) naar beneden
contactsleutel in contact naar links (stads/parkeerlicht werkt voor en achter, tevens de knipperlichten, remlicht)
lichtschakelaar bij linkerhandvat werkt alleen de seinverlichting) naar beneden
contactsleutel in contact naar rechts (stads/parkeerlicht werkt voor en achter gelijktijdig met dimlicht dan wel groot licht, tevens de knipperlichten, remlicht) lichtschakelaar bij linkerhandvat in het midden dimlicht, omhoog grootlicht, naar beneden seinlicht.
Klopt, zo zou het moeten zijn.
Had jaren terug een probleem met de schakelaar op het stuur, of het die van het licht of de startmotor was weet ik meer.
Ben zelf een repareer-achtig type en de schakelaar uit elkaar gehaald, lag een draad los van de soldering, deze opnieuw gesoldeerd en het spul weer in elkaar proberen te zetten, deed het nog niet.
Toen een kamer gehuurd in een klooster voor 3 maanden in afzondering voor een goede reparatie, burolamp er bij met halogeenverlichting, diverse soldeerbouten en vergrootglazen.
Nadat mijn huurcontract was afgelopen deed de schakelaar het nog niet, heb toen een nieuwe besteld en mijn probleem was over, het deed het weer.
Zo'n schakelaar uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is een monniken werkje, daar begin ik dus nooit weer aan.
ja monnikenwerk ja....vooralsnog gaat het...wat ik niet begrijp als je de contact sleutel erin steekt dan worden twee koperen strippen met elkaar verbonden door de punt van de sleutel. De ene koperen strip is verbonden met de plus van de batterij. Ok de sleutel en contact is verder geïsoleerd en maakt geen contact met frame...maar in principe zou er stroom op de sleutel staan of zie ik het verkeerd?
1) Als ik het schema uit haynes workshop manual goed lees zie ik dat stadslicht, achterlicht en instrumentverlichting op 1 zekering zitten, van aansluiting nummer 58 op het contactslot met een groene draad naar de zekering, dan met groen/zwarte draden naar de lampjes.
2) Groot/dim-licht krijgt spanning vanaf aansluiting 56 op het contactslot middels een geel/witte draad naar de schakelaar op het stuur, deze aansluiting is bij BMW ongezekerd!
- 1&2 worden door de sleutel te draaien bediend, ene kant op alleen 1, andere kant op 1&2.
3) Vanaf aansluiting 30/51 op het contactslot (altijd spanning, ook met contact uit -wie kan dit op zijn fiets controleren?) loopt via een geel/zwarte draad de stroom voor het seinlicht naar het stuur, ook deze is ongezekerd!
4) vanaf de stuurschakelaar lopen 2 draden naar de koplamp, een witte voor groot (en sein) licht, een gele voor dimlicht.
- de stuurschakelaar lijkt uit twee schakelaars te zijn samengesteld, 1 die kiest waar de stroom van aan komt (de geel/witte of de geel/zwarte van het contactslot) de andere schakelaar bepaalt waar de stroom naar toe gaat.
Stand 1: (naar onder, tegen de veerdruk in) geel/zwart aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > seinlicht
Stand 2: (midden) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met geel aan de uitgang > dimlicht
Stand 3: (naar boven) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > groot licht
Veel schakelaars uit die tijd hebben de eigenschap dat er tussen 2 standen in een moment is dat beide contacten verbonden zijn. Dit kan verklaren waarom je het dimlicht kort ziet branden als je het seinlicht bediend, de spanning van geel/zwart gaat dan naar zowel het grootlicht als naar het dimlicht.
Maar waar zit bij jou nu het probleem? Niet in de koplamp (dim en groot licht doen het allebei) niet in gele of witte draad (zelfde reden) blijft over: contactslot, geel/witte-draad of stuurschakelaar.
Controleer met een multimeter of testlampje of je spanning kunt krijgen op aansluiting 56 op het contactslot (ja: dan is je contactslot goed, zoek verder. nee: dan is in ieder geval jouw contactslot defect, maar dat is nog geen garantie dat de geel/witte-draad en de stuur schakelaar in orde zijn, de kans daarop is wel groot)
Controleer vervolgens of je spanning meet op aansluiting 56 van de stuurschakelaar (geel/witte draad) ( ja: draad en contactslot oké, probleem zit in de stuur schakelaar. nee: als je contactslot goed is zit het probleem in de draad, maar ook nu geen garantie dat de stuurschakelaar oké is)
Succes, Hugo
PS. Ook op mijn R100S uit 77 was het leeuwendeel van de elektronica ongezekerd, ondanks dat dit al 37 jaar goed is gegaan, en ik ook niet veel verhalen heb gehoord over uitgebrande BMW's heb ik toch maar 1 dikke zekering gezet in de draad van accu/dynamo naar contactslot. Beter safe then sorry!