Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht probleem r60/5
ben er nog mee bezig
er klopt bij mij iets niet

rood/groen zit bij mij bij 15

in principe ook niet zou gek want 15 krijgt in welke stand je de sleutel ook zet altijd stroom
behalve met de sleutel eruit

moet volgens schema in 30/50...wat zou betekenen naar mijn idee dat je seinlicht en toeter altijd zou werken ook met contact sleutel eruit?

en nog even een terechtwijzing naar mijzelf...de sleutel duwt intern in contactslot een geisoleerd staafje naar beneden tegen de twee koperen strips aan waardoor punt van de sleutel geen plus krijgt...
Reply
nieuwe inzichten

de rood/groen nu bij 30/50 gemonteerd op de plus draad van de batterijbetekent dus dat alleen seinlicht altijd werkt
ook zonder contact sleutel

ze hebben dat bij mij veranderd en op de 15 gezet...wellicht niet zo gek...dan is er niets dat stroom kan krijgen met de contact sleutel eruit
Heb nu zelf via schroevendraaier allerlei schakelingen gemaakt....en alles doet het dan...ook alles dat te bedienen is met de licht schakelaar....nu zie ik dus wel dat de geel/witte draad waarschijnlijk geen contact maakt met de contactplaat die je verdraait met de contact sleutel. Draaien met de contactsleutel moet contact maken met een bolletje (waar geel/wit inzit) maar dit bolletje is denk ik in de loop der jaren zo heeft geworden etc dat er nu een klein gaatje inzit...er moet gewoon wat soldeer op lijkt me!

Reply
Ik dacht dat het idee van het parkeerlicht was dat je dat kon laten branden met de sleutel úit het contact....
Reply
hoi Coen, ja maar dat zou betekenen dat het altijd aanstaat...het seinlicht veert terug...wat het idee ervan is weet ik niet...wellicht dat als je stil staat zonder sleutel in het contact dat je even kan seinen naar iemand die je leuk vind...of dat je iemand kan waarschuwen...ik weet het echt niet...de groen rode draad bediend naar mij idee alleen het seinlicht...inmiddels wel alweer een nieuw inzicht...ik zie nu duidelijk dat er een soldering los is op de contactplaat....dat is echt de oorzaak...zodoende komt er geen plus op de geel/witte draad...zodat groot en dimlicht het dus niet doen....wel het seinlicht want dat loopt via de groen/rode draad....nu even solderen en dan doet de boel het weer...wel fijn dat het aan de contactplaat ligt want anders had ik voor niets het hele contact gebeuren met al die lipjes losgehaald!
Reply
het solderen was nog niet zoo eenvoudig..maar nu toch goed gelukt! en dan de boel weer in elkaar...zo een contact plaat met vier van die lipjes die je om moet buigen....en dan ondertussen aan moet blijven drukken vanwege de veer bij het contactslot zelf....maar goed alles doet het weer...!!! weet in ieder geval hoe de boel binnenin de koplamp eruit ziet....ga een tip opvolgen...en een zekering maken in de rode draad die van de accu komt...begin dan maar eens met een 8a zekering erin....hoewel die nog wel eens te weinig kan zijn.....gezien het feit dat met starten er wel wat ampères gevraagd zullen worden....
Reply
De stroom voor de startmotor loopt door een hele dikke draad. Daar moet geen zekering in. Dezekering moet in de dunnere draad zitten die naar je koplamp gaat. Normaal gesproken zal 8 A voldoende moeten zijn.
Reply
bor,
ik zou een zwevende zekeringhouder direct bij de accu plaatsen, je kunt er dan altijd makkelijk bij zonder gereedschap
ik heb dit zelf eerder ook gedaan als een soort extra startblokkering, omdat het contact ook met bv een spijker aan te zetten is.
8A lijkt voldoende houdt echter rekening met de laadstroom van de accu, ik weet zo niet wat je dynamo levert ( watts / 12 v ) maar dat moet er ook door kunnen , ik zou daarom wat hoger gaan zitten

succes
Reynout
Reply
dank voor alle reacties, vandaag met de kou nog heel even gereden. Doet het prima...! Even de reacties van Jaap en Schrijver combineren. Dus een zekering in de dunne draad bij de accu naar de Plus pool. Ga morgen even kijken! Nog een vraag aan schrijver...haal je dan steeds de zekering eruit ? als start blokkering? of is het een soort schakelaar die je daar hebt gemaakt?
Reply
hoi Bor,

je zou inderdaad ook een schakelaar kunnen (bij) plaatsen, maar het verwijderen van de zekering doet hetzelfde,
en ik verwacht niet dat je hem er dagelijks uit haalt.
Als ik m'n R50 ergens neer zet waar ik er even geen direct zicht op heb haal ik de zekering er uit.
Je krijgt dan visueel geen contact (lampjes) als je een spijker of zo in het contact drukt.

Jij zou een nieuw model insteek versie kunnen gebruiken, bij zo'n model is ( bevestigd onder de buddy tegen het frame aan ) de zekering snel eruit te trekken en terug te steken als je weer weg wilt.
en je hebt tenminste een nieuw model zekering waar je makkelijk aan komt voor vervanging.

Ik zelf heb een bakkelieten bajonet-sluiting houder met oud model zekering, dit mede omdat het ding in zicht hangt, maar je hem weer dicht doet als de zekering er uit is.

succes
Reynout
Reply
bedankt Schrijver! ben er nog niet aan toe gekomen maar ga dit wel maken...combinatie denk ik van een zekering en een schakelaar!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)