Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht probleem r60/5
Hallo allen....het licht van mijn r60/5 doet vreemd. Allereerst doet het dim, stadslicht en achterlicht het niet meer. Wel doen de knipperlichten, de controlelampen, het remlicht en het grootlicht het nog. Grootlicht doet het alleen met de schakelaar (bij linkerhandvat stuur) naar beneden gedrukt, de stand die je gebruikt voor seinen...Als je de schakelaar naar boven zet (volgens mij moet grootlicht dan continu branden) dan geen grootlicht. Uiteraard naar de lamp gekeken. Zat er waarschijnlijk allang in glas was met donkere zweem. Vervangen door een halogeen duplo lamp....voetje was al aangepast. Voor alle duidelijkheid lamp en schakelaar hebben het al die tijd prima gedaan en ondertussen niets aan gedaan.

Heb inmiddels ontdekt dat de schakelaar waarmee je seint met het groot licht ook het dimlicht beïnvloed. Als je kort seint dan gaat als je de schakelaar los laat heel even ook het dimlicht aan. Als je de schakelaar lang naar beneden houdt dan gaan ze zelfs allebei (groot en dimlicht) tegelijk branden....??

Op de gele draad (Volgens mij die van het dimlicht) staat geen stroom als de sleutel in contact naar rechts staat. Ook alle andere standen geprobeerd geen stroom.

Nu de vraag wat is de meest waarschijnlijke oorzaak.

1. lamp voetje daar zit een fout?
2. er zit een fout in de schakelaar (kan ik die uit elkaar halen?) ik krijg deze wel van het stuur/handvat maar dan ??3. er zit een fout in contactslot...heb de contactplaat inmiddels los....ziet er eigenlijk best netjes uit....ik ga alles even schoonmaken uiteraard...nog tips hierbij..?
Reply
Bor,

controleer de zekeringen, er zijn er maar 2.

Richard
Reply
Ben er ook bijna zeker van dat het in de zekering zit, volgens mij aan grijze draad, maar wat Richard zegt, het zijn er maar 2.
Ed
Reply
Volgens mij heb je helemaal geen zekeringen op je r60/5

Ik raad je aan een kleuren schema te zoeken op internet en alles nalopen. niet leuk werk, wel effectief. Ik heb met dit schema al verschillende fouten in de bedrading gevonden.

succes
Reply
Wellicht een defect relais?
Reply
ik gok de schakelaar , omdat van sein-licht naar dim-licht de lamp even brand .
ben wel benieuwd wat het is.

hippie
Reply
Hallo Bor,
Ik denk dat het in je koplampschakelaar zit. Druk en draai de contactsleutel wat op en neer, waarschijnlijk maakt deze geen goed contact of zijn de contacten vervuild. Met wat druk op de contactsleutel weet je of dit zo is. Succes.
Reply
dank voor de reacties, uiteraard heb ik de zekeringen gecheckt had ik idd wel even mogen vermelden..! Wat ik niet begrijp de schakelaar op het stuur links. Heeft drie standen waarvan ik niet meer zeker ben wat die eigenlijk waren. check even met me mee. Naar beneden is seinlicht, midden is uit naar boven lijkt me groot licht...Nu doet het seinlicht het dus...maar als ik de schakelaar loslaat zie je heel even het dimlicht aangaan, schakelaar naar boven grootlicht continu doet het dus niet...IK denk niet of er een fout in de bedrading zit...het ziet er allemaal heel netjes en origineel uit...en het heeft zolang ik de moter heb (1 jaar) goed gewerkt....Ga nu het contactslot welke ik gedemonteerd heb (ja ja dat met die lipjes) schoonmaken
Reply
heb inmiddels ook een schema gevonden http://w6rec.com/duane/bmw/electrics/index.htm als ik dat schema goed bekijk denk ik te kunnen zien dat:

alleen het parkeer/stadlicht werkt op het contactslot...dat groot (high beam) en dimlicht (low beam) werken via de schakelaar op stuur. Begrijp dat niet helemaal...want is dan schakelaar omhoog dimlicht continu...en het seinlicht omlaag groot licht...kan je dus het groot licht nooit continu aanzetten?
Reply
heb even gebeld met de hobbyist....begin het iets beter te begrijpen....middenstand is dimlicht.....schakelaar omhoog is grootlicht.....schakelaar naar beneden is seinlicht met grootlicht.... het lijkt me dat de schakelaar kuren heeft...heb een link gevonden hoe je de schakelaar uit elkaar kan halen.....dat schijnt een meditatieve klus te zijn

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)