Posts: 31
Threads: 31
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Heren, ik vermoed dat ik mijn accu van mijn R100RS moet vervangen. Deze accu laat zich nauwelijks nog laden. Ik heb deze al een paar jaar en eerlijk gezegd heb ik hem niet altijd juist onderhouden agv lange stilstand zonder voeding door een druppelaar. Momenteel zit er een grote accu in die door zijn formaat moeilijk is te demonteren. Ik kreeg het advies om er een accu in te zetten van een BMW R1200RT, deze zijn smaller en daarmee beter handelbaar. Mijn vraag derhalve is; heeft iemand hier ervaring mee? Voldoet een dergelijke accu en weet iemand wat het minimum aan vereiste ampère is wat een accu moet kunnen leveren om de R100RS gestart te krijgen? Heeft iemand wellicht ook een tip waar je voordelig zo'n accu kan aanschaffen?
Dank alvast!
Ik zou een 25 ampere gelaccu nemen, geweldige startcapaciteit. Is wel een dikke, maar hoe vaak demonteer je de accu nou eigenlijk ?? Denk dat de Hobbyist deze ook wel verkoopt.
De Hobbyist verkoopt een 25 ah gelaccu die iets kleiner is dan de originele. Deze gaat vlot tussen het achterframe door en kan je gewoon in de bestaande houder monteren.
Groeten, Ton
Ton,
Weet jij het merk van de 25ah accu die de Hobbyist verkoopt?
Groet,
Michel
Heren,
Weten jullie wellicht waar de laadcapaciteit vd accu wordt gemeten?
Is dat op de accu zelf?
Groet,
Michel
odyssey pc680 veel gebruikt in oude en nieuwe bmw 's
Nieuwe technologie, hoge start capaciteit, ...
De capaciteit van een accu is iets anders dan de maximale stroom die de accu kan leveren (zonder dat de spanning te veel zakt). Voor het starten is de maximale stroom van belang. Als je dit laat meten bij een accubedrijf dan sluit men een accutester aan op de accu waarmee de stroom gemeten wordt bij een bepaalde spanning (iets van 10 V). De stroom is groter naarmate de capaciteit groter is of naarmate de accu nieuwer is. Als de accu nog een voldoende grote stroom kan leveren voor de betreffende capaciteit dan is hij nog heel.
De capaciteit wordt in Ah (Ampereuur) gegeven maar wordt normaal gemeten voor een ontlaadtijd van 10 uur. Een accu van 25 Ah kan gedurende 10 uur een stroom leveren van 2,5 A waarbij aan het einde van de tijd de spanning voor een 12 V accu gedaald is tot, ik dacht, 10,5 V. Wanneer je een accu van 25 Ah ontlaadt met een stroom van 25 A, dan houdt hij dit geen uur vol. Dit komt omdat het accurendement bij deze korte ontlaadtijd veel lager is dan bij 10 uur. Bij de grote stromen die bij starten optreden, is de werkelijke capaciteit nog maar een fractie van die bij een ontlaadtijd van 10 uur. Daarom kun je zelfs een goede volle accu in een paar minuten leeg starten.