Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#24
Hi Michael,

Ja 245.000km. Per werkdag komen er 126 km bij.
Met veel onderhoud, ca elke 5000 km wel iets anders, passend bij een oud ontwerp (vanaf 1969) kan dat.

De derde(!) set zuigerveren zit er op. Dit is een speciale harde set die geschikt is voor Nicasil cilinders.
In een niet-Nicasil cilinder, die ik heb, werkt hij meer dan uitstekend! Het olie verbruik is weer flink gedaald.
Als het olieverbruik stijgt gaat dat via de zuigerveren. De carterdruk loopt op en de carterontluchting spuugt olie in rechter carburateur, die krijgt dan as op de bougie (= verbrande olie) .
De klepgeleiders van de uitlaatkleppen heb ik bij 130.000 meen ik vervangen, maar de kleppen niet, die zijn nog origineel.

Overigens: cilinder-zuiger slijtage gaat langzaam. Bij m'n VW-T3 bus uit 1980 (ook luchtgekoeld) was de originele inbouwmaat tussen zuiger en bus 0.05 mm. Na 225.000 km was het 0.11mm en de VW aanbevolen wisselmaat is 0.20 mm. Bij 325.000 km was de zaak nog niet aan het klapperen (dat hoor je goed!) maar de nokkenas was rond gesleten, dus heb ik er meteen nieuwe bussen en zuigers opgezet. Sofar dus levensduur ervaring als je normaal rijdt. Als dat ook voor de BMW zou gelden!

Een RVS uitlaatsysteem van Keihan en een SH ontsteking maken de motor winterhard.

Het slechtste deel van de R100RS is de electrische installatie en speciaal de dynamo-rotor die voorop de krukas vast zit. Warm wordt ie dus!
Het heet/koud maken van electronica en vooral z'n soldeer verbindingen is uit den boze voor levensduur. Vooral de wisselingen zijn slecht.
(wisten zij (BMW) veel in 1969)..
De koeling voor dit deel ontbreekt ook geheel, de verwarming door de warme krukas echter niet!!!
We hebben de rotordraad-binnen-verbinding naar de koperringen nog eens goed doorgesoldeerd en het wegvallen van laadstroom na ca 30km rijden was daarmee opgelost. (na veel gezoek)
Ik heb zes gaten in aan de zijkant van de voordeksel geboord, om enige koellucht op de dynamo te krijgen. Het werkt in zoverre dat de warm-koud gerelateerde voltafval (wat een woord!) nu minder is.

De voltmeter van de R100RS is ook een stoorzender en geeft in de 12-13.5 range wisselende aanwijzingen...meten aan de accu is dus de must.
Ik weet niet waar de meter precies aftakt.

Een regulier probleem is koudstart amperage van aangeboden accu's.
Er moeten cilinders van liefst 500 cc worden doorgedraaid, equivalent dus met een 2.0 liter auto motor... en die heeft een dubbel zo grote accu !
De motoraccu moet dus van de aller beste kwaliteit zijn.
De goedkope Nitro accu laat het al na een jaar afweten. De Bosch accus, (zijn iets duurder) houden het 2 jaar vol. Met ander merken heb ik nog geen ervaring, de electrische installatie van de R100RS is op orde.

Op m'n oude R60 had ik een nog kleinere accu (15Amp*uur) die het dus niet lang volhield. Ik monteerde een Opel kadett accu aan m'n R60/5 , die ging 5 jaar mee en kostte de helft...nooit start problemen meer gehad.

Een ander bekend punt van slijtage is natuurlijk de meenemer van het achterwiel, de cardan stomp. De mijne hield 196.000 km, en toen stonden er alleen nog scherpe tandjes.

Het vervangen van de krukas keerring (200.000 km) achter het vliegwiel is een speciale klus. Zorg dat je krukas niet naar voren schuift, dan vallen er inwendig lager schalen uit hun sponning en ben je toe aan een volledige demontage.

De inwendige vertanding van je gashandel kan je doldraaien...als je een zenuwachtige gashand hebt.. veel vet en een nieuw deel, kan ie er weer heel lang tegen.

Let op dat de R75/7 en de kleinere /7 modellen dus dezelfde motor en bak opbouw hebben, en minder vermogen; dat is gunstig.
Slijtage gaat ongeveer kwadratisch met het vermogen.
Is het vermogen van de motor dus 1,4 maal hoger dan gaat de motor bij gelijk gebruik 1.4 maal 1.4 = 1.96 maal korter mee.
De kleinere modellen zouden dus onproblematisch ca 500.000 km moeten kunnen halen (ik heb al zowat 250.000 km) en Fred Tausch, de BMW recordhouder, heeft dus 600.000 miles(!) afgelegd op een R60/5
Graag had ik meer overzijn ervaringen teweten gekomen.
Er is veel, veel meer te vertellen over de R100RS, dit is maar een selectie.
Sorry voor het lange artikel.

Groeten, dag, Louis R100RS, 2-1978.
--Op weg naar de 500k.--
Reply


Messages In This Thread
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk - by Guest - 11-15-2014, 10:45 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)