Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#9
Oliepomp pompt de olie rond en bouwt meer druk in het systeem op naarmate het toerental stijgt.
Normale systeemdruk is grofweg: 1 bar of meer bij stationair, bar of 3-4 onder bedrijf.Druk kan niet hoger oplopen dan 5 bar omdat dan het overdruk ventiel begint te openen.Denk hierbij b.v.b aan stroopdikke 20/W50 bij -15 graden en een koude start direct gevolgd door hogere toeren.

Drukverlies: hoeft geen zichtbare lekkage te zijn, omdat de druk opgebouwd wordt in een semi gesloten systeem waar o.a. pomphuis met nokkenas-doorvoer, oliefilter, krukas- en big-end lagering en overdruk-ventiel deel van uitmaken.
Overmatige lekkage op een van die punten laat de tot dan opgebouwde druk wegvallen en alles wat daarna komt blijft verstoken van afdoende (druk) smering.

Druksensor zelf is een eenvoudig veerbelast maak/breek contact met massa aan het blok. Op het moment dat de schakeldruk bereikt is wordt dus de stroomkring (lampje gaat uit) onderbroken.Vandaar dat ik denk dat het probleem niet in de bedrading zit.

Oliekoeler zou geen verschil mogen maken, maar eigenlijk weet ik daar te weinig van, ook m.b.t. aansluiting op filterhuis. Hopelijk heeft iemand anders hier een bijdrage over.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply


Messages In This Thread
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk - by Guest - 11-08-2014, 07:19 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)