Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#1
Ik heb een probleem met het oranje controlelampje vd oliedruk in het dashboard. Dit brand eigenlijk continue. Dat wil zeggen,... hij brand fel bij lage toeren, en neemt af in felheid naarmate het toerental van de motor toeneemt. Bij 5000 a 60000 tpm valt hij nagenoeg weg. Heb vanmiddag het olieniveau nog gepeild en deze was in orde. Heeft iemand een idee waarom dit lampje brand? betreft het oliedruk en heeft dat te maken met de hoeveelheid olie in het carter? PS. het oranje lampje betreft de oliedruk en niet het opladen van de accu. Deze laatste is bij mijn motor rood. Ik ben nieuwsgierig naar jullie tips.
Reply
#2
Als het oliepeil in orde is en de oliedruksensor is goed, dan is er een serieus probleem. Ik zou als eerste de montagevolgorde van het oliefilter controleren, eventueel een nieuwe oliedruksensor monteren, olie op peil brengen en dan voorzichtig uittesten. Bij stationair lopen moet het oliedruklampje uit zijn. Zeker niet met 5.000 of 6.000 toeren laten draaien als het lampje brandt!

Is de te lage druk plotseling opgetreden? Bv. na plaatsen van een nieuw oliefilter? de volgorde van de ringen bij het filter is heel belangrijk: vanaf de motor gezien eerst één of meerdere metalen ringen (uitmeten hoeveel er nodig zijn), dan de witte rubberring en dan het deksel. Als dit allemaal in orde is en de druk blijft te laag, dan zijn de lagers en / of de oliepomp versleten en blijft er niets anders over dan een totaalrevisie of afdanken van het oude blok.

Succes, Ton
Reply
#3
Oliedruklampje gaat branden bij een druk lager dan 0,2-0,5 Bar.Filter-bypass gaat open bij een drukverschil groter dan 1,5 Bar.
Dit betekend naar mijn idee dat de normale bedrijfsdruk minimaal rond de 1,0 bar moet liggen.(Warme motor)
Er van uit gaand dat de oliedruk-schakelaar Ok is bereikt de druk pas bij 5-6000 toeren de minimale schakeldruk.Dat is veel te laat, moet bij starten al bereikt zijn.

Zoals Ton al aangeeft is er mogelijk een serieus probleem.
Ik zou ook niet meer rijden/toeren laten draaien tot het lek boven is.
Controleer filtermontage, controleer echte oliedruk.
Als die te laag uitkomt valt krukaslager-schade te vrezen, of b.v.b. een overdruk-ventiel wat doorlaat, kans daarop is niet zo groot omdat de afblaasdruk daarvan 5 bar is,echter niet uit te sluiten
In beide gevallen moet het blok geheel of gedeeltelijk uit elkaar.

Veel sterkte en succes!

Met vriendelijke groet,

PeterH


Reply
#4
Ongeveer het zelfde probleem gehad bij een cb 350 four, blijkt dat de oliedruk sensor kapot was. Als je een loodgieter kent, kan je even zijn oliedruk meter lenen en dat weet je het direct of het aan de sensor ligt. Ik heb toen ook letterlijk 1 second mijn motor aangezet met klepdeksels open en als er olie uitspuit die een meter ver vliegt bij een beetje in toeren te gaan mag je bijna vanuit gaan dat de sensor is.
Reply
#5
Dank voor jullie info al wordt mijn dag daar niet beter van..... Ik heb een paar maanden terug een ander blok gemonteerd en sindsdien brand het oranje lampje. Heb er nu zo'n 500 km mee gereden. Eigenlijk zonder problemen. Had het idee dat het er ergens een storing zat in de connectie/draad. Ligt daar nog een mogelijke oorzaak vh branden vh lampje? Enfin, wellicht toch een serieus probleem. Misschien dus dat de oliepomp niet goed functioneert ? Wellicht een domme vraag maar wordt de oliepomp (zit deze voor op het blok?) niet gewoon meegenomen via de krukas en wordt zodoende de olie niet altijd rondgepompt als de motor eenmaal loopt ? Is er nog een andere manier om de oliedruk te meten als via de sensor? En waar bevind zich het overdruk-ventiel?
Reply
#6
Oliepomp zit aan de vliegwielkant op de nokkenas.
Zodra de motor draait wordt er gepompt, opbrengst van de pomp- en dus ook de druk- nemen toe met het toerental.
Makkelijkste manier om te meten is op de aansluiting van de druksensor. Zit linksonder op het blok,net boven de framebuis.
Overdrukventiel zit achter het distributiedeksel, kom je niet zo maar bij.Geringe kans dat daar iets mis is.

Dus eerst maar het voor de hand liggende, Floris heeft het ook al gemeld:oliedrukschakelaar (sensor)
Heb je het oude blok incl. sensor nog?
Omwisselen sensor en weer proberen is dan een makkelijke optie.
Bedrading lijkt niet het probleem omdat bij toenemend toerental>toenemende druk het lampje (bijna) uitgaat.
Kan dan (met een beetje mazzel) wijzen op een slecht vrijkomend contact in de schakelaar.Normaal werkt hij bijna aan/uit.

Kijk voor de zekerheid ook naar de montage van het filter, als het een voor jou "nieuw"blok betreft kan daar inderdaad iets mis zijn m.b.t. inwendige lekkage en daardoor drukverlies.

Op de site van de BMW boxerclub staat daar een verhelderend artikel over.

Wederom: sterkte en succes!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#7
Volgens mij is het vrijwel uitgesloten om zonder (of zo goed als geen) oliedruk 500 km te rijden zonder dat het blok vast loopt of er ondertussen in ieder geval grote hoor- en voelbare motorschade is ontstaan. Ik verwacht dan ook dat Peter gelijk heeft en het gewoon een kapotte oliedruksensor is.
Reply
#8
Hallo Omar, Tja, je hebt een punt maar ondertussen heb ik de sensor vervangen en het probleem doet zich nog steeds voor. Zoals eerder vermeld gaat het lichtje knipperen naarmate de motor meer toeren maakt dus er komt wel een signaal door. Wat ik vreemd vind is dat de oliepomp het altijd moet doen zodra de motor loopt. Ik veronderstel dat vervolgens de olie op die plekken in het blok komt waar het nodig is. Waarom zou de druk dan te laag zijn bij een gesloten blok? Ik zie nl. nergens lekkage. Overigens zit er wel een oliecooler op het blok. Maakt dat wellicht nog iets uit? Ik ga me maar eens concentreren op wat Peter H adviseerde,... de montagevolgorde van het oliefilter. Dank Peter voor de tip en de links naar relevante info.
Reply
#9
Oliepomp pompt de olie rond en bouwt meer druk in het systeem op naarmate het toerental stijgt.
Normale systeemdruk is grofweg: 1 bar of meer bij stationair, bar of 3-4 onder bedrijf.Druk kan niet hoger oplopen dan 5 bar omdat dan het overdruk ventiel begint te openen.Denk hierbij b.v.b aan stroopdikke 20/W50 bij -15 graden en een koude start direct gevolgd door hogere toeren.

Drukverlies: hoeft geen zichtbare lekkage te zijn, omdat de druk opgebouwd wordt in een semi gesloten systeem waar o.a. pomphuis met nokkenas-doorvoer, oliefilter, krukas- en big-end lagering en overdruk-ventiel deel van uitmaken.
Overmatige lekkage op een van die punten laat de tot dan opgebouwde druk wegvallen en alles wat daarna komt blijft verstoken van afdoende (druk) smering.

Druksensor zelf is een eenvoudig veerbelast maak/breek contact met massa aan het blok. Op het moment dat de schakeldruk bereikt is wordt dus de stroomkring (lampje gaat uit) onderbroken.Vandaar dat ik denk dat het probleem niet in de bedrading zit.

Oliekoeler zou geen verschil mogen maken, maar eigenlijk weet ik daar te weinig van, ook m.b.t. aansluiting op filterhuis. Hopelijk heeft iemand anders hier een bijdrage over.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
hoi Mic
weet niet zeker of het klopt , maar ik denk dat als je een oliekoeler hebt ,deze moet ontluchten ivm de thermostaat.
hopelijk kan iemand dit bevestigen .

succes hippie
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)