Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#11
Hoi Mic 64,

Even met een flinke slag om de arm.

Met betrekking tot de oliekoelset weet ik niet of je de set van het oude motorblok "zomaar"op het ruilblok hebt gemonteerd.

Ik weet dat niet alle oliekoelsets een thermostaat hebben.
En direkt starten na montage van een oliekoelset is zowiezo niet goed.
Eerst moet er ontlucht worden.

Dat gaat bij een oliekoelset met, en zonder thermostaat op verschillende manieren. Maar beide wel volgens bepaald protocol.
Ik geloof dat er wel iets in een eerder topic over staat vermeld.

Echter kun je niet zomaar een oliekoeler op een blok kunt schroeven.

Er hoort een ander type pijpje in het blok geschroeft te worden waar het oliefilter overheen word geschoven, en een ander type oliefilter.
Beide exemplaren zijn volgens mij langer qua lengte dan van het type zonder oliekoelset.
Tevens is het belangrijk dat je goed op de pakkingset let plus de volgorde van montage van de pakkingen.. Hierbij weet ik niet precies of je ook een ander type pakkingset nodig hebt.
Controleer trouwens ook even of de lengte van de boutjes waarmee de koelset op het blok worden gemonteerd van de zelfde lengte horen te zijn in vergelijking met een exemplaar met alleen een afsluitdekseltje. (?)
Heeft een afsluitdekseltje dezelfde dikte als een oliekoelset montageplaat, dan misschien niet.

Er moet aan aan de hand van de onderdeelnummers te vinden zijn in hoeverre de onderdelen van een oliekoelset (dus koelset, pijpje, pakkingset, oliefilter) verschillen met een motorblok zonder oliekoelset. Dit op de Oem site van BMW, of op www.maxbmwmotorcycles.com


Ook herinner ik me dat je op moest letten bij het indraaien van het pijpje.
Maar weet niet meer precies wat. Ik meen dat er geadviseerd werd een bepaald type locktite te gebruiken bij montage.

Waarom nu dit verhaal, nou er staat me bij dat als je een en ander in het bovenvermelde niet goed doet, of verkeerd monteerd, je oliedruk kunt verliezen.
Dit slaat voornamelijk op het stuk bij het pijpje, dus in het blok, de pakkingset en het correcte type oliefilter.

Het hierboven genoteerde verhaal is voor mij ook alweer een tijd geleden dus kan er best nog iets vergeten zijn, of iets niet helemaal kloppen.
Neem dus de tijd om het goed uit te zoeken.
Met motorschade ben je veel verder van huis.

Heeft iemand anders nog een aanvulling, of commentaar noteer het hier dan ook graag. Ik ben immers zelf ook geen monteur.

Groetjes, Kees.








Reply
#12
Heren, dank voor al jullie tip till so far. Kees, mijn oliecooler komt van het oude blok en deze heb ik gemonteerd op het vervangende blok. Ik zal donderdag gaan kijken of het oliefilter juist is gemonteerd en zal daarbij met name letten op de volgorde van montage. Inderdaad, eerst plaatje, daarna rubberen ring en dan de pakking. Het ontluchten vd oliecooler is voor mij nieuw. Zal eea eens nagaan. Peter, dank ook voor jouw uitermate heldere en technische uitleg betreffende dit item. Als ik meer weet en het probleem blijkt opgelost te zijn meldt ik jullie de oplossing. Dank tot zo ver en groet.
Mic64
Reply
#13
Nog eentje dan:

had het vervangende blok oorspronkelijk GEEN oliekoeler?
Als dat zo was heeft de bijdrage van Kees waarschijnlijk de jackpot.
Omzetten van standaard naar koeler kan blijkbaar niet zonder enige wijziging in het filterhuis.Het centrale pijpje moet er op aangepast worden, en filter met of zonder koeler is blijkbaar ook anders.
(Nu begrijp ik pas waarom ze bij aankoop van een nieuw filter altijd vragen "met of zonder koeler?")

NB: ontluchten (als de mogelijkheid er is) kan nooit kwaad, rendement van de koeler gaat omhoog,want waar lucht zit kan geen olie zitten, en als de lucht bij de thermostaat zit foutmeting en daardoor verkeerd regelgedrag.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#14
Hoi Peter,

Ik weet niet of op het vervangende blok een cooler heeft gezeten, maar vanaf het oude blok is alles overgezet, eveneens het langere pijpje en uiteraard het lange "oliecooler-filter". Toch vermoed ik dat ik die omgeving de oplossing vh probleem moet zoeken. Wellicht de montagevolgorde van pakkingen. Donderdag ga ik eea bekijken. Je hoort nog van me.
Reply
#15
Mic64,

voordat je wat doet haal eerst de draaden los op de rotor van de dynamo. en kijk even of die oranje lamp wel uit is.

Richard
Reply
#16
Quote:Mic64,

voordat je wat doet haal eerst de draaden los op de rotor van de dynamo. en kijk even of die oranje lamp wel uit is.

Richard

Je idee is dat het oliedruklampje zijn stroom uit de veldbekrachtiging o.i.d. haalt? Zou het uitdoof-gedrag bij hoge toeren wel verklaren.
Laten we het hopen, was er in elk geval geen probleem met de oliedruk!

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
#17
Oliedruklampje heeft niets te maken met de dynamo dus dat advies klopt niet.
Reply
#18
Hoi.

Wel als je toch naar het verkeerde lampje zit te kijken……………………

Oliedruk is een schakelaar, lampje aan, of lampje uit, geen flauw of fel branden.
En dan heeft deze motor al zo'n 500 km gelopen met 5-6000 toeren af en toe, zonder oliedruk had dat ding allang vastgelopen.

Om de verwarring nog wat groter te maken, er zijn diverse varianten in omloop voor wat betreft de lampjes in het klokkenspel.
Ik heb er hier 2.

De ene heeft van boven naar beneden het volgende;
knippers (groen), oliedruk (oranje), generator (rood), neutraal (groen), remvloeistofnivo (rood).
De andere;
remvloeistofnivo (rood), neutraal (groen), generator (rood), oliedruk (oranje), knippers (oranje).

En dan zijn er nog meer varianten.
Dus een foutje is zo gemaakt.

Simpele test, contact aan en trek de stekker van de oliedrukschakelaar, het lampje wat nu uitgaat is 'm.
Meten van die schakelaar is al even simpel, multimeter in stand 'weerstand', meet tussen schakelaar en massa, met de motor uit moet je 0 Ohm meten, met de motor draaiend, oneindig.

Meet je anders, is die schakelaar rot.

Groeten, Paul.
Reply
#19
Heren, ik moet hierbij nederig mijn excuses aanbieden. Het immer brandende oranje lampje betrof niet de oliedruk maar het laden van de accu. Dom, dom, dom. Nu moet ik wel zeggen dat eea verwarrend was vanwege het niet overduidelijke display van de cockpit en ik meerdere malen het voltage van de accu voor en na een rit had opgemeten en dan constateerde dat de accu wel werd opgeladen. Natuurlijk, zoals jullie ook al aangaven lukt het niet om 500 km te rijden zonder oliedruk. Daarnaast,... de motor reed prima dus ik had kunnen weten dat de oliedruk in orde moest zijn. Enfin, ik heb wel (en jullie hopelijk ook) weer heel wat opgestoken van deze discussie. Dank allen daarvoor!

Overigens brand het (oranje) acculaadlampje dus nog steeds alhoewel dat minder wordt naarmate de motor meer toeren maakt. Ik vermoed nu dat mijn accu moet worden vervangen. Dat was ook het advies nadat ik deze heb laten doormeten. Deze accu heb ik al een paar jaar en is eerlijk gezegd niet altijd juist onderhouden door lange stilstand zonder voeding door een druppelaar. Momenteel zit er een grote accu in die door zijn formaat moeilijk is te demonteren. Ik kreeg het advies om er een accu in te zetten van een BMW R1200RT, deze zijn smaller en daarmee beter handelbaar. Mijn vraag derhalve is; heeft iemand hier ervaring mee? Voldoet een dergelijke accu en weet iemand wat het minimum aan vereiste ampère is wat een accu moet kunnen leveren om de R100RS gestart te krijgen? Heeft iemand wellicht ook een tip waar je voordelig zo'n accu kan aanschaffen?
Dank alvast!

Groet, Mic64
Reply
#20
Hoi Mic64,

Ai...,

Nou ja, beter dit dan te weinig oliedruk.

Ik vond het al een beetje raar dat het lampje met meer toeren langzaam aan minder fel werd en dan pas doofde.

Het gekke is wel dat op mijn R100rt van modeljaar 1979 het dynamo lampje rood is, en niet oranje. Het oliedruk lampje is inderdaad oranje.

Vraag, heb je met het monteren van het ruilblok de dynamo (Dus zowel de rotor als ook de stator) mee omgeruild?
Ik heb het vermoeden dat je dynamo niet helemaal fit meer is.

Als de startmotor bij een koude start nog flink in de rondte gaat is je accu waarschijnlijk nog wel goed. Hoewel je met een electronische ontsteking volgens mij wel aan de 12 volt moet komen wil deze werken.

Mijn vorige accu (7 jaar oud) ging na te zijn opgeladen met een druppellader nog maar een keer of 3 in de rondte. Met een spanningsvaltest bleek de accu nog maar 60% vermogen te hebben. Dat is duidelijk te weinig. Met de nieuwe accu gaat het weer super.

Waarom denk ik aan je Dynamo?, (Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg, elektronica is zeker niet m'n sterkste kant). Naarmate een dynamo echt ouder wordt komen er op den duur scheurtjes in de coating rond de wikkeldraden van de rotor.( het ronddraaiende deel van je dynamo), waardoor er niet meer genoeg spanning opgebouwd kan worden tijdens het draaien van de motor.

Een losse rotor is bij onze sponsor te bestellen.

Echter heb je je oude blok nog, kun je ook even de dynamo delen omwisselen naar je huidige blok.
Zoek hierbij even op hoe je de rotor van de krukas kunt krijgen.
Zelf heb ik hiervoor een bout van een specifieke maat "aangepast".
Ga je dit soort klussen doen haal dan wel aub eerst even de accupolen los.

Heeft iemand een beter idee, of een betere uitleg hoor ik het ook graag.

Groetjes, Kees.







Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)