Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS smoort boven 110km/u
#1
Mijn verbouwde R100RS 1982 blijkt bij snelheden boven 110km/u na een 15sec plots fors in te houden, alsof de benzine op is.
Dan zak ik terug naar een 100km/u waarop hij weer mooi gaat lopen.
Verder geen problemen, loopt mooi, trekt goed bij alle toerentallen.
Wat info:
Blok is geheel open geweest, alleen lagerschalen van de drijfstangen vervangen (en die waren niet eens erg slecht), rest was allemaal prima en binnen de toleranties.
K&N luchtfilters en andere uitlaten geplaatst.
Sinds een paar 100km gereden, maar pas nu na de carburateurs af laten stellen, snelweg kilmeters gaan maken.
Door deze specialist zijn grotere hoofsproeiers gemonteerd (175 ipv 165).
Vermogen vlgs rollenbank 66pk en 59Nm, niet slecht voor een motor met 130.000km ervaring.

Nu gecontroleerd:
Gereden met tankdop los om beluchtingsproblemen uit te sluiten, geen verschil.
Luchtfilters (staand gemonteerd) deels afgeplakt, dan weer liggend gemonteerd, om uit te sluiten dat door toegenomen rijwind de inlaatdruk te hoog wordt, geen verbetering.
Compressietest: Li 8.5 - Re 9.5 (zal morgen klepspeling nog eens controleren en opnieuw compressietest doen).
Membramen carburateurs gecontroleerd op beschadiging en montage (bij revisie nieuwe gemonteerd).
Uitstroom benzinekranen gemeten, 0.4 en 0.45 liter/minuut (met zo'n 50liter per uur zou hij toch wel voldoende moeten hebben.

Iemand enig idee ?, voordat ik het probleem bij de afsteller terug leg.

Groeten, Wim van Zuylen.
Reply
#2
Quote:K&N luchtfilters en andere uitlaten geplaatst.
Zie hier de oorzaak van uw probleem! Wat voor uitlaten zijn er gemonteerd?

Indien je het in- en uitlaatsysteem drastisch wijzigt dienen er ook drastische wijzigingen aan de carburatie of in ieder geval de sproeierbezetting plaats te vinden.
Mijn advies zou zijn om de motor eens op b.v. een Dynojet-testbank te laten afstellen.

Overigens zijn er op dit forum een aantal (ervarings-) deskundigen die wellicht nog met andere oplossingen komen.

Reply
#3
Ik heb het zelfde gehad bij 120 km/h. oorzaak foutieve afstelling vlotterhoogte.
Reply
#4
Ik heb het zelfde gehad bij 110 km/h. oorzaak foutieve afstelling vlotterhoogte.
te laag benzine niveau in de vlotterbak !
Reply
#5
Een vriend van mij heeft dit probleem ook gehad. Bij hem bleek dat de bezinekraan niet voldoende open ging omdat de rubber ring die daar inzit vervormd was waardoor de gaatjes die daar inzitten niet meer precies tegenover de gaatjes in het huis uitkwamen. Na vervanging van de ring was het probleem over.
Reply
#6
Heren, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga morgen meteen de vlotterhoogtes opnieuw afstellen.
Die had ik vorige week bij 1 carb verlaagd omdat deze opeens stond te lekken/overlopen.
Had niet gedacht dat dit de oorzaak kon zijn om dat hij wel zo vel optrekt en ook doortrekt.
Het resultaat meld ik morgen.

Groeten, Wim.
Reply
#7
Ik heb hetzelfde gehad bij 115 km/h. oorzaak foutieve afstelling vlotterhoogte. Opnieuw afgesteld en daarna nooit meer gehad. Succes!
JaapdL
Reply
#8
Vandaag de vlotters hoger afgesteld (een kritisch werkje en best wat gekliederd, maar staan nu optimaal).
Resultaat geweldig, blijft na een tijdje 140km/u gewoon doortrekken.
Hogere snelheden niet getest, ga ik toch niet gebruiken (worden mijn armen te lang van).

Motorvrienden, hartelijk dank voor jullie inbreng, waardoor de oplossing eenvoudig bleek.

Groeten, Wim.
Reply
#9
ja vlotterafstelling is een pain in the ass, ik heb alleen maar een zijpikkel dus aan die kant hangt altijd een druppeltje maar die nooit valt ( als ik met men hand aan kom is altijd beetje naft aan), maar ik blijf eraf of je kan weer zelfde voor hebben. mijn moto r 100 rs 1978 met elektronische ontsteking ging vlot naar de 165 (in duitsland wel te verstaan ^^) good enough for me
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)