Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillingen R75/6
#1
Al enkele jaren moet ik wat hoger in de toeren rijden, R75/6 1976 98d km. Voorheen kon ik lekker ,zowat trillingsvrij, rond de 2000 toeren in z'n 5 relaxt rijden. Nu moet ik daar minimaal zo'n 3000 toeren voor draaien. Ook lijkt het afremmen op de compressie minder te zijn,net alsof er dan op een cilinder minder afgeremd wordt. De compressie aan beide zijden is plm.10 atm. De afstellingen zijn ok. Wie heeft een idee? Alvast dank, gr,m.
Reply
#2
Hoewel de R75/6 (en de R75/7) bekend staat als één van de meest soepels lopende boxers, is langdurig "relaxt" rondrijden met 2000 tpm in de 5e versnelling op den duur wel een zware belasting voor de lagers van het blok en de versnellingsbak.
Reply
#3
Als de afstelling van de kleppen (Inlaat 0.1 / uitlaat 0.2) en de ontsteking (statisch afstellen op S en daarna controle met stroboscoop of onstekingstijdstip goed staat + vervroeging controleren (komt die ook weer netjes terug?) in orde is, kan het alleen nog maar in de carburatie zitten. Het kan wellicht geen kwaad om die eens geheel uit elkaar te halen en schoon te maken. Misschien kan je eerst eens wat carburateurreiniger toevoegen aan de benzine, niet te oude inwendige vervuiling van de vele kleine kanalen kan hiermee oplossen.

Met lage toeren rondrijden is zoals Omar al schrijft niet goed voor de glijlagers van het motorblok, de oliepomp heeft bij lage toerentallen nog niet zo'n hoge opbrengst namelijk. Voor de kogellagers van de versnellingsbak maakt het niet uit, die hebben geen druksmering nodig.

Groeten, Ton
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)