Threads: 17
Mijn R100RT uit 1979 heeft soms wat kuren wat het starten betreft, het kan zo wel 100 x goed gaan, maar dan ineens:niks ik hoor alleen het tikken van het relais. als ik bijv. een half uurtje wacht is er niks aan de hand, anders moet iemand me soms een duwtje geven. maar ik kan er niet van op aan. Ik dacht dat het de draad was die vd startmotor naar de diodeplaat loopt maar daar is niks mis mee, heeft iemand hier ervaring mee ?
Misschien de draad naar de startmotor vanaf de startrelais ff controleren
Groetjes Frank
Hallo Preller,
Soortgelijk iets had ik ook. Dit bleek het startrelais te zijn waarvan de contactpuntjes geroet waren en geen signaal doorgaven. Relais vervangen of puntjes reinigen. Reinigen heb ik zelf ook gedaan, nu twee jaar geleden, en sindsdien ok. Zoek op dit forum naar eerdere discussies over startproblemen. Er is veel over geschreven. Succes.
JaapdL
Ik had het ook. Koud starten geen probleem, als hij warm is hoorde ik alleen een klikje. Het bleek dat de contactschoenjes op de kabels van en naar het startrelais geen goed kontact maakten. Dus schoonmaken, eventueel iets opschuren en het probleem is over. In ieder geval werkte dat in mijn geval.
Succes,
Rindert
Inderdaad, is meestal geen goed contact, van de accuklemmen .
Of startmotor.
Ik had een startmotor die dan gewoon goed rondging, dan weer eens zeer moeizaam op halve kracht wat rond kreunde, vaak ook alleen maar klikte. Volop spanning en de bekabeling in orde.
Na demontage van de startmotor (merkloze, van Chinese makelij) deze in de bankschroef getest met een zware accu en startkabels, zelfde totaal onbetrouwbare werking.
Nieuwe Valeo geplaatst, problemen verholpen.
Goeten, Wim.
Bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag ! Gaat lukken als ik het zo lees.