10-29-2014, 08:44 PM
Ik wil een R100RT kopen van 1979 waar moet ik dan rekening mee houden lijtage en op problemen bij dat bouwjaar/model ????
AankoopR100RT
|
10-29-2014, 08:44 PM
Ik wil een R100RT kopen van 1979 waar moet ik dan rekening mee houden lijtage en op problemen bij dat bouwjaar/model ????
10-30-2014, 08:34 PM
Ik heb zelf een R100RT van mei 1979 met inmiddels 162.000 km op de teller. In de 20 jaar dat ik de motor in mijn bezit heb, heb ik nooit motorische problemen gehad. Hij is nog nooit gereviseerd, maar gezien het huidige olieverbruik van 1:1200 zullen de cilinderkoppen binnen afzienbare tijd wel gereviseerd moeten worden (kunnen zij meteen geschikt worden gemaakt voor loodvrije benzine).
Wat is er gesneuveld in de laatste 20 jaar? Alleen de spanningsregelaar en een achterwiellager. Verder alleen normale slijtagedelen vervangen: remschijven voor (te dun geworden), uitlaatdempers en de balanspijp. Ik durf dus rustig te stellen dat een R100RT van deze serie bij regelmatig onderhoud behoorlijk betrouwbaar is. Wel heb ik de laatste jaren de motor aan mijn persoonlijke wensen aangepast: de RT-kuip verwijderd, RS-stuur erop, andere lakset, /6 kleppendeksels erop en de voorvork vervangen voor één van een R100 uit 1982, zodat ik nu brembo klauwen heb en tevens de hoofdremcilinder op het stuur i.p.v. onder de tank. Hieronder een foto zoals hij nu is.
10-31-2014, 03:57 PM
Hoi Frank,
Ik had je topic al gezien en heb even gewacht of er veel reactie kwam. Ik denk dat Omar een heel reeel beeld schetst. (Zelf heb ik ook een R100rt van 1978 (type 1979) inmiddels zonder kuip). Bedenk hierbij ook dat de gemiddelde( Japanse) motorfiets uit die tijd berekend is op zo tussen de 40.000, en 60.000km's. De kilometrages die onze boxers kunnen draaien liggen daar fors boven. Mijn motor heeft naar alle waarschijnlijkheid zo'n 80.000 km. gelopen, en heb de distributieset vervangen. Dat was echt nodig. Voor mij was m'n motor een opknapproject in zoverre dat ik in veel gevallen meer heb gedaan dan echt nodig was. B.v. Een kickstarterset gemonteerd. Meer voor het gezicht, dan voor funktie. En omdat de bak voor deze klus toch open lag gelijk maar wat modificaties gedaan. Lees nieuwe keringen, 7 kogel eind lager, kunststof rollertje bij de schakelvork vervangen door een kogellagertje dat soort dingen. De splines van de bak waren te netjes om een km. stand van 180.000 te rechtvaardigen. Revisie voorvork was ook nodig. Dit is niet alleen km. gebonden maar ook qua leeftheid van de motor. Heb wel progressieve veren van Hyperpro gebruikt. Onze sponsor echter heeft ook een progressieve voorveer in het assortiment. "stahlflex" remslangen, gemonteerd etc. Het voorremsysteem van Ate is inderdaad niet meer dan net voldoende. Toch heb ik het zo gehouden, en een nieuwe rempomp geplaatst. Meer voor de originaliteit. Het voorremsysteem vanaf modeljaar 1981 is inderdaad wat beter, maar wat mij betreft niet zoveel om het gehele systeem voor om te bouwen. Echter rijd ik niet veel kilometers dus is deze ombouw voor mij wat minder belangrijk. Wel heb je met het nieuwere remsysteem minder "vrijeslag" in de remhendel doordat deze direkt op de rempomp zit. Het Ate systeem werkt eerst met een kabel waarbij de rempomp onder de tank zit. In zo'n kabel zit natuurlijk wel altijd wat rek. Vanaf modeljaar 1981 zijn vooral het cardansysteem, de voorremmen, luchtfilter systeem, wat verbeteringen aan het koppelingssyteem, en elektronische ontsteking de belangrijkste technische veranderingen. Dat zijn in de basis stuk voor stuk wel verbeteringen ja, maar als je je boxer niet inzet als alledaags werkpaard, of racemotor lukt het op een 1979 model ook prima. Wat ik zelf best fijn vind is het wat zwaardere vliegwiel van het 1979 model. Daar loopt'ie lekker rustig mee. Het aluminium luchtfilterhuis in het blok geintergreerd vind ik ook erg mooi (hoewel het plastic model vanaf 1981 wel beter is). Plus het feit dat een r100rt, en r100rs van deze bouwjaren 70 pk. hadden. Dat was in die jaren heel wat, en ook nu kom je er nog prima mee weg hoor. Wat de oudere 2v boxers op den duur "allemaal" krijgen is o.a. lekkage van wat olie bij de stoterstangpijpjes, het draaipunt van de middenbok gaat op een gegeven moment problemen geven, het flink kunnen tikken in de cylinderkoppen, dat soort dingen. Maar vergeet hierbij niet de (hoge) leeftheid, en kilometerstand van een BMW boxer. Het waren echte werkmotoren. Groetjes, Kees.
10-31-2014, 05:46 PM
Bedankt voor jullie reacties ik ga de rt gebruiken voor recreatie ritjes dus zijn er voor mij geen problemen
|
« Next Oldest | Next Newest »
|