Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 enkele kleine mankementen
#11
Oliedruk is altijd rood geweest, remvloeistofcontrole is oranje.
Reply
#12
Heb je de remcupjes goed schoongemaakt? Ik gebruik daar schuurpapier met korrel 1200 voor. Daarna monteren met speciaal remklauwenvet. Is grote, lichtblauwe tube te koop bij automaterialenzaak, kost 14 euro maar je hebt er de rest van je leven plezier van. Mochten er glijpennen op zitten, dan deze ook poetsen en invetten.
Reply
#13
Bij mij zijn oliedruk oranje, laadstroom rood en remvloeistof niveau rood.Groot licht is blauw en zit apart in de snelheidsmeter.Remvloeistof niveau zit op de plek van groot licht ofwel high beam op de foto van Meunier.
Ontwerp en kleuren zijn in de tijd en per model blijkbaar wat veranderd, heeft waarschijnlijk te maken met veranderd inzicht (oranje voor oliedruk is afwijkend waar rood de norm is) en techniek (reservoir op het stuur of onder de tank).

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#14
Hoi Mic64,

Weet jij wanneer jouw motor is geproduceerd?

Je kunt het ook opzoeken aan de hand van je framenummer op het internet.
Tot op de maand nauwkeurig. Dan heb je het bouwjaar.
Volgens mij moet daar vast al wel een topic hier op het forum over te vinden zijn.

Let op: Het bouwjaar is niet perse hetzelfde als het modeljaar.
In de zomervakantie werd de fabriek altijd omgebouwd naar het volgende modeljaar.
B.v. Een R100rs uit 1978 kan dus in principe al van modeljaar 1979 zijn.
Dan is de motor dus geproduceerd na de zomervakantie van 1978. B.v. september.

In een paar modeljaren heeft het model "R100rs" wat grotere veranderingen ondergaan. Dit kan zowel aan het motorblok en/of bak zijn, als ook b.v. verschil in type ontsteking, remsystemen, wielen, achterbrug, voorvork, kleuren, etc.....

Even uit m'n hooft zijn dit de grootste modeljaar wisselingen ongeveer:

Pre modeljaar 1979. (het model met de dubbele nokkenasketting)
modeljaar 1979 en 1980 (Model met enkele nokkenasketting)
Modeljaar 1981t/m 1984 (Model met elektronische ontsteking
Modeljaar 1985 en later (Model met de mono achterbrug.)


Weet je dus het modeljaar van je motor dan kun je ook de verschillen in lampjes van je cockpit verklaren.

Een paar foto's van je R100rs plaatsen vinden we hier trouwens ook leuk!

Groetjes, Kees.

Reply
#15

Hoi Kees,

Dank voor jouw info. Was voor mij nieuwe info. Mijn R100RS is geproduceerd in 1980. Welk modeljaar het betreft zou ik moeten opzoeken. Kan je melden dat deze een elektronische ontsteking heeft dus ik vermoed modeljaar 1981 conform jouw verhaal.

En ja, plaatjes zijn altijd leuk. Derhalve hierbij 2 foto's. Ik vraag me overigens wel geregeld af of dit de originele kleuren zijn. De motor is door mij gekocht in 2007.

Groet,

Michel uit Breda
Reply
#16
Hoi Mic64,

Jouw motor is een motor van modeljaren 1979 en 1980.

Dat kan je zien aan het Ate remsysteem in je voorvork, en ik zie nog een randje van je aluminium luchtfilterhuis. Dit is ook het eerste type met gietwielen.
Het model hiervoor had spaakwielen met een dubbele schijf voor, en een trommelrem achter. Het model vanaf modeljaar 1981 hadden een Brembo remsysteem in de voorvork.

Jouw achterremklauw is trouwens wel van Brembo.

Deze motoren hebben standaard een contactpunten ontsteking, maar dit type ontsteking is redelijk eenvoudig om te bouwen naar een elektronisch exemplaar.
Dat is in die jaren dan ook wel vrij veel gedaan.
Vanaf het modeljaar 1981 werd de elektronische ontsteking standaard.

Je voorvorkbrug lijkt een accessoire, zo te zien van Tomaselli.

Wat de kleur combinatie betreft bestaat er zeker wel zo een blauw/grijze kleur combinatie. Volgens mij ook op de R100rs geleverd maar dat weet ik niet zeker.
Alleen mis ik zo te zien de biezen op je lakset op de foto.
Het kan ook zijn dat de motor later is overgespoten in (of) de originele kleur, of in een bestaande BMW R100(rs?) kleur combinatie.

Het biezenwerk lag op de kleurlak, en was handmatig aangebracht.

Ook de kleurencombinaties die bij de bouwjaren horen, en op welke R100 uitvoeringen, zijn op te zoeken op het internet.

(www.bmbikes.co.uk)
Hier is veel te vinden omtrend bouwjaren, kleurencombinaties, uitvoeringen, etc.....

Groetjes, Kees.
Reply
#17
Dank Kees voor jouw info.

Jouw observaties zijn scherp. Idd heeft mijn motor een lichtmetalen luchtfilterhuis, een Brembo achterrem, en op de voorbrug zit een stabilisator. Goed gezien.

Ondertussen kan ik na een ritje Breda-Rotterdam weer wat mankementen melden. Wellicht dat iemand hierover wat tips kan geven hoe deze op te lossen.

1. Na enige tijd ongemerkt met open choke gereden te hebben gereden gaf mijn motor na een tankbeurt op het moment dat ik de motor startte een enorme knal. Waar deze knal vandaan kwam weet ik niet maar ik vermoed uit de uitlaat. Vervolgens startte de motor zonder problemen en ben ik ook zonder problemen naar Rotterdam gereden. Wie heeft een idee waar deze harde knal vandaan kwam? Heeft dat wellicht te maken met het yte lang rijden met choke open? Het is voor mij een raadsel.

2. Na de motor +/-3 uur geparkeerd te hebben op de jiffy zag ik bij terugkomst dat er een oliedruppel hing onder de linker zwarte half ronde buis die zit aangesloten tussen het luchtfilterhuis en de carburateur. Ik begrijp dat er olie uit het luchtfilterhuis de carburateur binnenkomt. Geeft dit geen problemen en weet iemand hiervan de oorzaak?

Dank alvast voor de tips...
Reply
#18
hoi Michel
mooie fiets in die mooie kleuren combi

1. lijkt me wat overtollige brandstof ophoping in de cylinder , wat er bij het starte uitgegooid wordt, de uitlaat in en daar ontbrande met een knal bij de eerste start, dus een soort naverbranding van het teveel in je uitlaat

2. dit klinkt als teveel olie in het blok, die er via de ontluchting wordt uitgegooid. die olie komt dan in je luchtfilterhuis terecht ( daar gaat de slang van de blokontluchting heen )
door het scheef staan is het waarschijnlijk gaan lopen, en dan vindt het altijd een openingetje
had je het te hoge peil al terug gebracht ?

Reynout
Reply
#19
Inderdaad, overmaat benzine door te lang op de choke rijden benzine wordt samen met de uitlaatgassen afgevoerd maar blijft deels achter in de demper, verdampt en bij eerste contact met hete uitlaatgassen bij het starten BOEM. Tis net Carbit schieten!

Er zat teveel olie in het blok-hoeveel is teveel?
Bij een te hoog niveau kan het olie-afscheidertje in de ontluchting (onder het klepje) het aanbod oliedruppels en -nevel niet voorwerken en laat een deel daarvan door.

Druppelen komt ook voor na een stevige rit bij hogere buitentemperaturen of veel koude starts.
Wordt dan veroorzaakt door gaslekkages langs de zuigerveren en daardoor verhoogde aanbod cartergassen.
En wederom kan het afscheidertje het dan niet voorwerken.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#20
Hoi Mic64,

De choke hoeft maar heel even gebruikt te worden bij een koudstart.
Bij m'n eigen R100(ex)rt maar een seconde of 20.
Wellicht in de winter iets langer.

choke protocol:
Voor de koude start de choke vol open, en tijdens het starten de choke gedeeltelijk al wat dichter schuiven totdat de motor lekker loopt zonder gas iets verhoogt stationair. Bij een redelijke buitentemperatuur kun je de choke na een seconde of 20 al langzaam steeds dichter schuiven totdat de motor a: zonder choke netjes stationair loopt, en b; de motor bij gas geven niet meer inhoud, en netjes oppakt.

Wat betreft die knal, wanneer is de afstelling van je motor voor het laatst gecontroleerd?

Onthoud,: K.O.C. (Altijd deze volgorde aanhouden bij afstellen.)
K- kleppen
O- ontsteking
C- carburateur

Als je motor echt een tijd met de choke erop heeft gereden is die knal volgens mij best wel te verklaren. De machine heeft erg lang met een erg rijk mengsel gedraaid.

Wat die oliedruppel betreft; de lucht overdruk in het carter word via een klepje, en een slangetje weer naar de luchtinlaat bij het luchtfilter van je motor geleidt.
Deze lucht zit vol benzinedamp, en oliedamp, en wordt verbrand bij het draaien van de motor. Die vettige aangezogen lucht voor de carburateur is dus te verklaren want er zal zeker wat oliedamp condenseren tegen de koude aanzuigbuis.

Wellicht dat de slang van de aanzuigpijp ook niet geheel afsluit.

Ik denk in eerste instantie dat je bij je volgende rit goed moet letten dat je tijdig je choke eraf haalt, en dan nog maar eens moet kijken.

De machine heeft gewoon een lange tijd op een erg rijk mengsel gedraaid.

Bij een moderne auto was al lang het motormanagement lampje gaan branden
wegens een veel te rijk mengsel.

Echter ben ik geen monteur.

Heb trouwens even naar jouw kleurenschema voor een BMW R100rs gekeken, en deze staat er inderdaad wel tussen hoor.

Groetjes, Kees.


Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)