Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 75/6 wil niet starten na 3 weken stil staan.
#1
mijn R75/6 wil na 3 weken stil staan niet starten. heb intussen de accu vernieuwd omdat ik 1 cel verbogen zag.
echter nadat de accu vernieuwd is geen reactie, startmotor reageerd niet. Hoor alleen een lichte tik.!
waar moet ik beginnen met zoeken ? zit start motor wellicht vast ?

vriendelijke groet Wil.
Reply
#2
Eerste indruk is een slecht contact in je accu - of startmotoraansluitingen, je hoofdstroom schakelt blijkbaar niet in. Eerst je aansluitingen schoonmaken, 2e verdachte is een slecht contact in het startmotorrelais zelf, omdat je (de tik) hem wel kan horen inschakelen.

NB: hetzelfde verschijnsel doet zich voor als een van de aansluitingen niet goed vast zit.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Hallo Wil,
De lichte tik die je hoort, komt deze van de startmotor zelf of het relais (ik bedoel niet het startmotorrelais) wat de startmotor aanstuurt?
Misschien heb je iets aan mijn ervaring.
Ook mijn fiets (R100R) had een startprobleem. Een ware zoektocht. Ik hoorde niets bij de startmotor maar wél bij het startrelais, het kleine blokje elektronica onder de tank. Het was voor mij een ware zoektocht. Uiteindelijk was de oplossing toch eenvoudig. Je moet het maar weten.
De contactjes in het startrelais, welke de lichte tik maakte, gaven geen signaal door naar de startmotor. De oorzaak was dat er wat roetvorming op de contactjes zat, die het signaal blokkeerde. Oplossing? Startrelais opengemaakt, contactjes gereinigd, monteren en m'n fiets deed het weer! Nieuw relais besteld, bij de Hobbyist, welke overigens nog steeds in mijn gereedschapbakje zit omdat mijn zelfgereinigde relais het nog steeds doet. Dit is nu bijna een jaar geleden, en hij heeft sindsdien niet één keer geweigerd. We zijn benieuwd wat bij jou de oorzaak is.
Succes toegewenst!
Jaap de Leeuw
Reply
#4
Nog een aanvulling : een slecht massacontact (b.v.b. losgelopen boutje bij de bak) verhinderd ook het lopen van de hoofdstroom en hoor je alleen de tik van het inkomen van het relais op de startmotor.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#5
jaap, volgens mij is het zo als jij omschrijft. ik ga aanstaande zaterdag daar eerst zoeken alvorens het blok open te maken.
alvast bedankt voor je antwoord. de accu is nieuw en de aansluitingen zitten zeker roestvrij vast.
Reply
#6
Beste Jaap, na jou informatie ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. De rode draad naar de startmotor vertoonde inderdaad keuren. telkens wanneer ik daar tegen drukte starte de motor direct. Daarom even de stekker losgemaakt waar veel oxidatie op zat ( groen i.v.m het koper ). Alles zijver geborsteld met koperen borsteltje en weer terug geplaatst. Echter weer niet starten. Daarom de stekker eraf geknipt en vernieuwd. Weer niet sarten, maar wanneer ik met die rode draad beweeg terwijl ik start start hij meteen. Dus is duidelijk een contact probleem. Wellicht binnen in het relais .Waarschijnlijk is dit het gevolg van een oude lekkage van de remcilinder waar ik enkele maanden geleden nieuwe pakkingen in gezet heb. Ik ga nu dus proberen het start relais eraf te halen en te openen, zoals jij omschrijft. Kan dit zo maar ongestraft ?

in het uiterste geval wordt het dus een nieuw start relais wat ook niet het duurste zal zijn. In ieder geval , nogmaals bedankt voor de informatie.

vriendelijke groet Wil.
Reply
#7
Hallo Wil,
Het lijkt er op dat je heel dichtbij de oplossing bent.
Bij mij ging het relais redelijk makkelijk open. Kijk goed hoe de fabrikant het kapje heeft vastgezet op het voetplaatje (bij jouw relais lijkt het op een velsrandje), en pruts dan met secuur beleid het kapje eraf (Als je kunt repareren moet je het ook wel weer in elkaar kunnen zetten). Als het spul open is kun je het relaiscontact zien en doormeten en testen. Misschien kun je iets reinigen, solderen of anderzins. Bij mij ontdekte ik het door het relais zonder kapje terug te plaatsen op de fiets en onder spanning (contact aan) te meten en testen.
Ik onderzoek dergelijke klusjes altijd met goed licht en flinke loep of m'n onmisbare plus 4 bril.
Je kunt dergelijk onderzoek, met contact aan, ten alle tijde doen mits je over de nodige kennis, handvaardigheid en securiteit beschikt. Afhankelijk van je kennis adviseer ik je wel hier voorzichtig mee om te gaan.
Er mag ten alle tijde géén kortsluiting of verkeerde meting gedaan worden, want dan gaat er misschien iets anders stuk.
Uiteindelijk kost zo'n relais misschien maar 20 euro.
Die rode draad waar je het over hebt, daar is natuurlijk iets mee omdat het starten daarop reageert.
We zijn benieuwd wat jij ontdekt in je "rode draad".
Succes maar weer.
Jaap de Leeuw
Reply
#8
tip: maak alle stekkers en contacten van het relais schoon. als je de rode draad beweegt dan beweeg je meestal ook de andere draadjes die samen in de zwarte bundel zitten. de storing kan dus ook in een van de andere stekkers kunnen zitten. meestal als er 1 stekker verroest is, zijn er meer verroest....

als je een voltmeter hebt, meet dat de spanning op de rode stekker tov het chassis, ik vermoed dat dit 12 v is. rommel aan het draadje en als de spanning verandert heb je de oorzaak van de storing gevonden.

het kan altijd ook een draadbreuk zijn, da,s lastiger te vinden, je zou de verdachte draad kunnen volgen en met een losse draad overbruggen. werkt het dan wel dan weet je zeker dat die draad vervangen moet worden. Nadat je zeker weet dat de rode draad de plus 12V is kun je een draadje van de pluspool van de accu naar het relais trekken (ik zou er een zekering tussen stoppen).



Reply
#9
Jaap en Robbert, beiden alvast bedankt voor de bruikbare tip. kapje zit inderdaad met een velsrand vast. maar om kortsluiting etc te voorkomen ga ik denk toch maar voor een nieuwe. ben namenlijk electronisch niet zo technisch, en ga voor zekerheid.

vriendelijke groeten allen.
Reply
#10
Na snelle levering van de Hobbyist is het probleem opgelost, na vernieuwing meteen starten.

grt Wil.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)