Statusupdate (ter lering en de vermaak ;-)
Inmiddels ben ik verder, ik heb het Lagerhuis eruit en inderdaad, in het borggaatje van het lager zat geen pennetje meer. Dat heb ik hersteld. Volgens mijn handboek moet je nadat het pennetje geplaatst is met een centerpunt een tik op het huis geven om de pen te zekeren. Ik zag nergens sporen van deze actie dus het lijkt erop alsof BMW deze pen niet (zo) borgt. Maar hoe dan wel?
De nokas bleek inderdaad van het type met een afgerond uiteinde en geen spie in de oliepomp.
Ik heb de stoterstangen vooraf verwijderd en de nokas gaat er dan eenvoudig uit (prima tip).
Ik heb bij het demonteren van het lagerhuis het tandwiel op de krukas laten zitten (zoals de foto van Jan). Dat is een minder goed idee. ik had de tanden afgeplakt maar toch zag je aan de binnenzijde van het lager streepjes van de tanden. Ik kan ze niet voelen en na een beetje wrijven waren ze al bijna weg maar dit kan nooit goed zijn voor je lager.
Voor het monteren van het lagerhuis heb ik eerst het tandwiel verwijderd.
Na opstoken van het tandwiel ging dat gemakkelijk op de krukas tot 3/4 van de afstand. Daarna zat hij moervast. stoken en een beetje "geweld" was bijna de oplossing. Met een draadeinde in het einde van de krukas en een toren van bussen en een grote dop kon ik e.e.a. alsnog op zijn plek persen.
Helaas brak de ankerbout af bij het aandraaien van het anker. gelukkig kreeg ik het anker en nog wel af dus is het nu een kwestie van een nieuwe bout. Ik vermoed dat het anker veel te vast heeft gezeten en al verzwakt was omdat bij het losmaken van het anker vorig weekend heb ik twee van die speciale adrukbouten vervormd tot "wokkel". Ik zal later de foto bijsluiten.
Het monteren van de nokasketting is altijd even opletten, de tandwielen moeten natuurlijk goed ten opzicht van elkaar staan. mijn kleine tandwiel heeft geen merkteken, echt niet, ook niet gezien toen ik hem los in handen had. Natuurlijk heb ik vooraf met stift de positie vastgelegd. Wellicht is het de procedure dat ik de krukas op "OT" moet zetten en dan staat het merkteken van het grote tandwiel exact verticaal (ophoog of omlaag). Dit had ik voor het demonteren al gezien dus zo bij het terugplaatsen weer gecontroleerd.
Tot zover....
@Bert: ik heb het blok laten zitten omdat ik hoopte dat het een "kleine" ingreep zo worden. Gaandeweg heb ik me inderdaad afgevraagd of ik niet beter het hele blok eruit kon halen. Nadeel, behalve tijd, is dat mijn werkbankje er klein is en nauwelijks werkruimte bied zodra ik hem vul met blok.
goed bezig :-)
nog een tip om je nokkenasketting te monteren, ik had het oude schakeltje eerst van voren half in de ketting gedaan zodat de ketting op z'n plek is en dan met een gebogen punttangetje de nieuwe schakel er van achter in.
Wel vreemd dat de stift/pen niet geborgd was. Heb dit eigenlijk ook nooit bekeken of over na gedacht. Zo zie je maar weer. Gaande weg toch ook nog weer tegenslag, bout die afbreekt en tandwiel die krassen maakt, bouten die veranderen in wokkels.
Maar je hebt, zo lijkt het, e.a. toch nog snel gefixed. Nu te hopen dat het even 'mee' zit.
Misschien zondag al proefdraaien??
Succes!!
ik gebruik een kabelbinder om de uiteinden van de nokasketting naar elkaar toe te trekken. een tweede kabelbinder trekt de kettingspanner van de ketting af. de sluitschakel van voren even passen of de uiteinden van de ketting genoeg naar elkaar worden getrokken en dan van achter in de keting prutsen. wel eerst even een doekje erachter over de gaten in het lagerhuis. als de schakel valt, verdwijnt hij niet in het blok.
ik kan proefdraaien zonder generator, misschien ga ik dat nog doen. controleren of de olie bij de koppen komt. dan zit het lagerhuis goed (kan eigenlijk moeilijk fout) en doet de oliepomp het. een spannend moment. ik heb wel het contactslot nodig en dat zit in de kuip. die moet dus wel weer teruggezet worden. Dezelfde kuip zit dan een beetje in de weg om alsnog de generator te monteren. het gaat wel maar minder makkelijk (motor staat op de grond in een klein schuurtje).
Robbert,
de rotor sluit wel het blok af, dus het kan gaan lekken.
Je kan ook het blok ronddraaien op de startmotor, dan pomp je ook olie rond.
Richard
"Alternator rotor retaining bolt" 23 - 27 Nm
Jan
Jan,
Bedankt.
ik kon die waarde niet terugvinden. Waarschijnlijk heb ik hem de vorige keer al veel te vast gedraaid, daarom ging de rotor zo moeilijk los en was de bout uitgerekt dus brak deze keer.
Volgende week een nieuw boutje halen.
Groet,
Robbert.