Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
deel naaldlager in olie
#1
Vandaag heb ik van mijn R80RT de motorolie en versnellingsbakolie vervangen. Bij het opruimen vond ik in de afgetapte olie een metalen staafje van diameter 4 mm lengte 11 mm. Volgens mij was de aftapbak leeg toen ik begon dus ergens in de motor of de bak mist nu een onderdeel. :-(

Ik heb vaker gelezen dat de naaldlagers van de tuimelaar assen wel eens kapot gaan en vervolgens in de oliebak belanden. Wie weet of deze maat (4x11 mm) wordt gebruikt bij de tuimelaars lagers?

Wie kent nog andere mogelijke bronnen van dit staafje? wordt die ook in de bak ergens gebruikt?

wie het weet bespaart mij een heleboel werk.

Reply
#2
Dit klinkt meer als een rollenlagertje uit de bak, hoewel ik me niet kan voorstellen dat zoiets ongemerkt aan de zwerf kan gaan.
Het is volgens mij te dik voor tuimelaar-naaldlagertje.

Misschien dat iemand anders meer inzicht kan verschaffen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Hoi Robbert,

Het is toch niet de beruchte fixeerstift van het voorste krukaslager? Als deze stift, zie foto, los gekomen is, kan het lager verdraaien t.o.v. het lagerhuis. Als dat gebeurt wordt de olietoevoer naar het lager gebokkeerd met lagerschade tot gevolg.

Groeten en succes gewenst, Ton

Reply
#4
Robbert
Je hebt de hoofdprijs,dit is het stiftje dat voorkomt dat het voorste hoofdlager kan verdraaien in het carter. Als dit gebeurd worden oliekanaaltjes afgesloten, wat betekend geen smering en dus een vastlopende motor.Geen meter meer rijden!!!! Dit kun je denk ik ook niet zelf oplossen.
Vraag een specialist !!!!
Met vr.groet Johan
Reply
#5
Dat klinkt als de borgpen voor het voorste hoofdlager van de krukas.
Die pen fixeert dus het lager.
Als de pen weg is kan het lager gaan draaien en wordt de olietoevoer naar het lager afgesloten.
Wat er dan gebeurt is een krukaslager zonder smering: dus grote schade.
Op het forum 2-ventiler.de noemen ze dat niet voor niets de "Stift des Grauens"

Sukses,

Wil
Reply
#6
Hoe kan zon borgpen eruit komen?
Reply
#7
De pen wordt in een opening in het lagerhuis gestoken.
Hij ligt dan verdiept in die opening.
Dan wordt dat gat geblokkeerd door er met een beitel een kerf in te slaan.
Daar gaat het fout. Die kerf is nogal eens onvoldoende aangebracht en de pen werkt zich dan naar buiten.
Als je er nog op tijd bij bent is er is niets aan de hand en moet er alleen behoorlijk gesleuteld worden.
Ben je te laat dan is een 2e hands blok goedkoper.

Sukses

Wil
Reply
#8
Bedankt voor de reacties, die zijn helaas niet echt hoopgevend. Ik vermoed dat het om pen 2 in bijgevoegde plaatje gaat (als de link wil werken).

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...13&lang=nl

gaat die pin er van voren in? kan ik dus een nieuwe pin plaatsen langs het tandwiel van de distributieketting? dat zou een reparatie zijn die ik zelf kan, echter blijft de vraag waarom is de oude eruit gevallen?

wat ik niet helemaal begrijp is hoe het lager kan draaien. in onderstaande plaat staat het glijlager (buitenzijde en 2 halve binnzijden, moet de pin de buitenste lagerschaal vasthouden? is zie niet hoe dat zou werken?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...21&lang=nl

Reply
#9
hoi Robert,
het is nr 5(pin) de borgpin is licht taps
je kan dit controleren door je kleppendeksel er af te halen, oliebakje onder de kleppen zetten en dan je motor starten.
als er geen olie bij de kleppen komt is je lager verschoven.

http://www.youtube.com/watch?v=_gr_aTe3BXo

http://www.youtube.com/watch?v=LwFUDMDaZQQ

je kan op de afbeelding zien dat het lager naar buiten is gekomen, het is ook verdraaid tov de tuimelaars boring.
op de 2e foto is het kleine gaatje van de boring goed te zien.

Reply
#10
duidelijk filmpje, geeft aan wanneer de boel al verschoven is. Echter: dit is helaas geen bewijs dat het lager niet nog kan verschuiven. Dus ook al krijgen mijn kleppen nu smering, toch zal ik moeten ingrijpen. Wel handig om te weten, heb ik nog steeds smering dat hoef ik me geen zorgen te maken over extra slijtage bij de kleppen en hopelijk is het glijlager dan ook nog bruikbaar.

Ik heb de pin nagemeten maar meet met een schuifmaat niets taps in de pin, is het wel de juiste pin?

En als ik zo de plaatjes bekijk, kan dan de krukas gewoon blijven zitten? alleen de distributiedeksel eraf, nokasketting eraf (tot zover kan ik het zelf, heb ik al eerder gedaan), tandwiel van de krukas af (daar wordt het voor mij spannend), dan de "crankshaft front bearing carrier" naar voren halen (die fotos in de reactie van 12:45). Dan schade bekijken, nieuwe pin (laten) monteren, en e.e.a. weer terugbouwen (ehh, tandwiel weer terugpersen heb ik ook nog niet eerder gedaan)?
Als dit alles is, zou het blok zelfs ingebouwd kunnen blijven, sprak hij hoopvol.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)