Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
striping op tank en spatborden
Reactie van bezoeker 'Dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Kan iemand me vertellen wat de mogelijkheden zijn voor het opnieuw aanbrengen van het biesje op de tank en spatborden op een r75/5?

- Stickers?
- http://www.theoterwel.nl/
- Is er een striping afplaksetje zodat je zelf eenvoudig kan spuiten?

Dennis
Reply
Reactie van bezoeker 'Norbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb laatst de tank van mijn R80/7 laten spuiten. De biesjes zijn er met de hand opgeplakt met een mal. De mal moet je wel vooraf maken met de oude tank. Het is gewoon een stuk karton waarop je wat merktekens zet waaraan je kan zien hoe hij op de tank gelegd moet worden.
Kleur spuiten, biesje plakken, blanke lak spuiten (moet ivm benzine morsen tijdens tanken!)
Het resultaat is redelijk bevredigend maar volgens mij kan het nog mooier. Postma motoren in Haarlem heeft een goed spuitadres hoorde ik later (ik ken het niet). Ik heb bij hem gespoten tankjes zien staan en dat zag er strak uit en volgens mij kostte dat niet al te veel. Postma motoren: 023-5327892.
Met zelf doen van spuitwerk heb ik geen ervaring maar ik weet wel dat goed spuitwerk vakwerk is. Op een tankje zie je iedere onregelmatigheid.
Succes
Reply

Beste Nobert,
Als ik het goed begrijp zijn er dus biesjes in de vorm van plakstickers op de markt.
Momenteel heb ik de tank al laten spuiten inc. blanke lak. Echter heb ik geen mal van de plaatsing van de biesjes. Hmmmm. ik vind wel een oplossing of heeft iemand een suggestie?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Voor de exacte ligging van de biezen moet je misschien even bij een bevriende BMW-rijder of dealer zijn.
Uit het BMW-mono-handboek het volgende:
Afplakken kan met Tesafilm 5593. Aanbrengen van de bies met een penseel i.p.v. spuiten (wordt in sommige fabrieken zelfs ook nog gedaan !). Afplakband zo snel mogelijk verwijderen. Keertje oefenen aan te bevelen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Je kunt ook een mal maken met behulp van tape.
3M verkoopt heel smal tape. je hebt 5 rolletjes nodig
waarbij de breedte van de buitenste twee niet uimaakt.
de middelste is de ruimte tussen de biezen, de twee overgebleven rollen moeten de dikte hebben van de biezen. Koppel de 5 rollen aan elkaar. zodat je een breed vlak maakt. Creeer de vorm op de tank. Trek 2 stroken er tussen weg (wat de biezen moeten worden) wat je nu overhoud is de twee buitenste en de middelste. De biezen kun je nu inschilderen met een penseeltje.
voordeel is dat de tape overal op dezelfde afstand van elkaar zit
Reply

Bedankt voor de snelle en complete reacties!
Toch vreemd dat er geen bestaande mallen c.q. stickers zijn waarmee je aan de slag kunt, nietwaar?
Het ziet er naar uit dat het een aardig klusje gaat worden.
A: afbeeldingen van biesjes maken (dig. camera en lineaal)
B: Uitmeten en afplakken
C: bies aanbrengen met penseel
D: top laag blanke lak laten aanbrengen door ervaren spuiter.

Denken jullie dat ik de extra (blanke lak) toplaag achterwege kan laten als ik een goede verf gebruik?

Meer info is altijd welkom

gr.
R75/5
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Dennis,
ik ben even gaan zoeken in een Behelffs-Katalog van BMW die ik toevallig in mijn bezit kreeg. Hierin staan wel degelijk mallen afgebeeld voor de belijning.
voor de 22l. tank heb je art.nr 16111236662 (links) en 16111236663(rechts) nodig. Als het goed is is dit voor jouw R75/5. Ook staan er diverse belijningstickers in met diverse kleuren. Geef jouw belijningskleur door en ik zoek het voor je op. Wel weet ik niet 100% zeker indien eea nog door BMW kan worden geleverd maar BMW kennende is dit meestal geen probleem. Mocht je toch een 24l. tank hebben stuur je maar een mail voor de art. nrs.

groeten Dirk
Reply

Beste Dirk,

Graag zou ik van de belijningssticker art. nummer ontvangen voor de tank en spatborden. Ik heb een R75/5 uit 1973. Volgens het handboek is de tankinhoud 18L plus 2L reserve.

De tank en spatborden zijn 'Feder Weiss #084' dus lijkt me een zwarte bies bijpassend. (of zijn er ook grijstinten of orginele belijningskleuren?)

Alvast bedankt
Dennis
Reply
Reactie van bezoeker 'maxie', geïmporteerd van het oude forum:

Theo Terwel rekent 40 euro per te biezen onderdeel. [2003] Dubbele bies, met de hand aangebracht - ziet er perfect uit. Daarna blanke lak aanbrengen tegen het wegslijten van de bies bij je knieen en zo. Stickers kan ook maar is minder fraai en die liggen er echt op [relief]. Ook dan blanke lak aanbrengen want anders gaat ie beslist los door benzine, wrijving en zo. Zeker bij een overlappend begin/eindstuk. Bochten maken met stickers is ook nog vrij moeilijk. Het probleem is dat het symmetrisch moet zijn, van boven af gezien. Zelf biezen gaat je bloed zweet en tranen kosten - niet aan beginnen !!!
Ik heb zelf de spatborden met stickers gedaan [maat binnen naar buiten - 2 mm verf 3mm ruimte 4 mm verf] deze laten maken bij zo'n letterbedrijfje, maar je hebt ook kant en klare setjes. De tank heb ik laten doen bij Theo. Het geheel ziet er perfect uit, en niemand heeft door dat het meeste plakbiezen is !! Alleen vanwege die hand gebiesde tank !!

Succes ermee
Reply
Reactie van bezoeker 'RenÈ Knijn', geïmporteerd van het oude forum:

Maxie heeft het over Theo Terwel en "kant en klare setjes": kan iemand mij het telefoonnummer of adres van Theo Terwel geven? + waar kan ik die kant en klare setjes krijgen?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)