Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuurklemmen openen
Zo is het maar net, koud buigen heeft zo zijn risico,s. En een dikke kans dat de de boutgaten na terugbuigen niet meer goed uitgelijnd zijn door ovale stuurstroppen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Voor het vervangen c.q. omdraaien van stuurklemmen kun je toch veel simpeler de gashendel of remhendel (wat maar het makkelijkste is) verwijderen en de stuurklemmen over de stuur schuiven. Een wig, bv een schroevendraaier is meestal al voldoende, in de sleuf van de stuurklem zodat de opening maar iets groter wordt en je schuift ze zo over de stuur zonder beschadiging. Heb deze verandering bij mijn R50/2 ook zo uitgevoerd wat zonder problemen ging.
Reply
Het probleem doet zich alleen voor bij sturen met een middenstang, een soort cross-stuur.
Reply
Hoi Wil,

Volgens mij bestaan er ook sturen met een demontabele middenstang.
Heb je dat al eens overwogen?

Dan hoef je de stroppen tenminste niet uit te buigen.

Groetjes, Kees.
Reply
Quote: Voor het vervangen c.q. omdraaien van stuurklemmen kun je toch veel simpeler de gashendel of remhendel (wat maar het makkelijkste is) verwijderen en de stuurklemmen over de stuur schuiven. Een wig, bv een schroevendraaier is meestal al voldoende, in de sleuf van de stuurklem zodat de opening maar iets groter wordt en je schuift ze zo over de stuur zonder beschadiging. Heb deze verandering bij mijn R50/2 ook zo uitgevoerd wat zonder problemen ging.

Soms ligt de oplossing zo voor de hand dat je hem over het hoofd ziet....

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Beste Wil

Hierbij nog wat aanvullende info.

http://forum.hobbyist.nl/discussion/4495...602#Item_7

Verder heb ik het hoge stuur met vaste tussenspijl geplaatst geplaatst door de stroppen te verwarmen en open te buigen . Chroom is inderdaad wat gebarsten. Het is een echte aanrader het rijd heerlijk ontspannen.

Succes René
Reply
Deze afbeelding is van een R69S 1969 USA uitvoering . Telescoop vork . Er zijn dus DEELBARE klemmen . Het lijkt me stug dat deze niet pas te maken zijn in de kroonplaat van de earles voorvork .
Reply
heren, allen bedankt voor de uitleg en ideeen. eigenwijs dat ik ben ga ik toch voor een poging om de stuurklemmen open te buigen met gepast geweld. ga ze lichtelijk warm stoken en proberen ze op te krijgen. heb intussen voldoende motoren en foto's gezien waarop een hoog stuur zat met stuur waarin een tussenstang zit. houd jullie op de hoogte als het gaat lukken.

grt Wil.
Reply
Warm stoken wordt gedaan met verschillende doelen.
1) Bij heel zwaar materiaal wordt het materiaal op de te buigen plek zo warm gestookt dat het gaat gloeien. De benodigde kracht om het gloeiende materiaal te vervormen is dan nog maar een fractie van de kracht die nodig is voor koud vervormen.
2) Als het materiaal koud vervormd is dan verstevigt het en bevat het zeer grote interne spanningen. Wanneer je het dan nogmaals vervormt dan kan het plaatselijk scheuren. Om dit te voorkomen wordt het materiaal zacht gegloeid waardoor de inwendige spanningen verdwijnen. Dit kan bij een veel lagere temperatuur dan voor optie 1 vooral als het materiaal wat langer op deze temperatuur gehouden wordt. Bij de stuurklemmen zou ik ze dus koud openbuigen, dan warm stoken op de plaats van buiging en dan weer koud dicht buigen.
Reply
Hierbij een link waar je kunt zien dat de meeste (amerikaanse) BMW 's een hoog stuur met vaste spijl hebben. Op de foto helemaal onderaan kun je zelfs zien dat ze met een hoog stuur op de assemblage band staan oftewel standaard uitvoering .

http://bmwdean.com/slash2.htm

Wat ik graag zou willen weten is of de spiegels die je aan de zijkant van de koplamp kunt monteren nog ergens verkrijgbaar zijn. (zie de grijze R69 op de negende foto)
In uiteinde van het stuur kan niet omdat ik daar al de 'osseogen' heb gemonteerd. En een spiegel met een beugel aan het stuur heb ik geprobeerd maar vond ik niets.

bvd. en vr. gr. René
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)