Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking bmw r 100 rt 1978
Richard,

Bedankt, dit idd redelijk wat geld. dus de vervroeger komt voor het plaatje met de rotor op de as van de vervroeger?

maar toch vind ik het raar dat de dyna 3 geen onderbreking maakt, de dyna zelf geeft 6.5 k ohm en als ik het gelijk volt zet geeft het efkes klein beetje spanning waarschijnlijk door de diodes.

Ik probeer nu op te zoeken of de elektronische module niet naar de zak is. momenteel nergens te vinden hoe ik dat controleer...

Floris
Reply
Floris,

de meeste elektronische ontstekingen kan je makkelijk controleren. Alles aansluiten, contact aanzetten en weer uitzetten, dan geeft de bougie 1 vonk.
De Dyna werkt met een puls, deze komt van de rotor en sensor, deze wordt versterkt in het kastje en gaat dan naar de bobine.
1 draad accu spanning 1 draad massa en 1 draad puls en 2 draden van de gever naar het kastje.

Richard
Reply
Richard,

Ik heb het gecontroleerd maar zonder resultaat.

Ik heb alles nog keer uitgemeten vanaf het begin:

De rode draad naar het ontstekingsplaatje geeft +- 10 v
De witte draad 0.6 v als het magneetje niet van boven of van onder staat anders is het 0V.

Dit ziet er normaal uit. de rode en witte draad gaat naar de zwarte dyna III module. Dan komen er 3 draden uit de module:

1. zwarte massa ( al verschillende keer verstoken op het blok niet op het kader)
2. rode draad die naar de linkse bobijn gaat op de plus samen met voeding van 12 V die komt van de ignition switch.
3. bruine draad die naar de rechtse bobijn gaat op de min kant.

De rechtse plus bobijn is verbonden met de negatieve linkse bobijn.

laten starten: geen van de 2 bougies vonken

Bougies heb ik vervangen door oude werkende bougies
Bobijnen heb ik verandert door honda cb 650 f bobijnen = niets van vonken

dus de kans dat de bougies of de bobijnen plots kapot zijn is heel klein.

Bij de trouble shoot staat er module/coil test: als je de bruine draad die van de module komt aan het blok houd zou het moeten vonken. Dit gebeurt dus ook niet. Bij mijn weten kan je altijd visplatines nabootsen door met de draadjes tegen de massa te botsen.

conclusie is dat de module niet werkt of niet compatibel is met de originele bosch bobijnen.

Module terug opsturen naar de dynatek dealer is nu mijn besluit tenzij er nog suggesties zijn ?

Reply
Hallo Floris. het beste kun je een S.H ontsteking kopen deze zet je op de krukas loopt mooier soepeler geen geslinger van de nokkenas meer en geen mechanische vervroeger meer.kost een paar centen maar dan ben je ook klaar.
Gr Ed.
Bmw met glaser kuip en S.H ontsteking.
Reply
Wat is een S.H ontsteking?
Reply
Floris. even op dit forum opzoeken onder Silent Hektik of anders op Google.
Gr Ed
Reply
Passier

Ja dade, ik heb het ook nog overwogen. Maar dyna kwam me bekender in de oren en meer gevonden op internet... achteraf gezien toch niet zo een goede keus.
Lukt dit met originele bosch coils en originele alternator?

http://www.bmwbayer.de/Elektronische-Zue...-bis-09/80

deze dan? idd niet echt goedkoop, maar na 3 dagen sukkelen zou ik dit gerust willen betalen moesten ze mijn dyna III terug betalen.

Floris
Reply
Floris,

het lijkt wel of je Dyna kastje kapot is, omruilen voor een nieuwe.

Richard
Reply
Richard,

Ik hoop het ook. Ik ga het terug sturen en een s.h. ontsteking kopen: 3 redenen:1. anders moet ik nog een vervroeger bij kopen nieuw 175 euro, 2de hands nog niet echt gevonden.
2. Door mijn eigen lompigheid is de schroefdraad afgebroken op de as van de ontsteking.
3. S.H. lijkt heel gemakkelijk af te stellen... Iemand ervaring mee en nog extra tips? altijd van harte welkom!

Floris
Reply
Floris,

ik heb ook een Silent Hektik onsteking op mijn BMW. Perfect af te stellen en altijd goed en geen verloop.
Neem wel een bobine erbij dan is het een set op elkaar afgestemd.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)