Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R60/5
De wielen zijn erg mooi geworden. Glasparelen is nog mooier dan ik verwacht had. Banden zijn besteld en volgende week staat hij dus op zijn wielen!
Nu de cylinderkoppen eraf halen. Blok staat nu nog op de grond. Hoe kan ik hem neerzetten zodat ik ook olie kan aftappen etc?
Reply
Blokken hout onder de cilinders en versnellingsbak.
Reply
Hij staat weer op zijn wielen. Ben er blij mee en heel trots op. Zuigers en cylinders zagen er gelukkig nog goed uit. Koppen gaan deze week naar onze sponsor voor revisie. Is de extra uitgave voor loodvrij maken de (geringe) meerprijs waard? Of zijn er ook nadelen en is een busje loodververvanger een betere keuze?
Reply
Beslist ieder voor zich.
Makkelijker is het natuurlijk wel.
Ik heb geen busje, maar een flesje loodvervanger.
Reply
Hoi Aad,

Als de koppen sowieso gereviseerd worden, dan zou ik ze ook meteen loodvrij laten maken.

Groeten, Ton
Reply
Loodvervanger werkt minder goed dan gelode benzine, maar dat laatste is natuurlijk niet zonder reden meer op de markt. Lood smeert en beschermt de kleppen, en verlaagt de zelfontbranding. Voor dat laatste zit in de huidige benzine allerlei toevoegingen, maar niet om de kleppen te beschermen. Moderne motoren hebben klepzittingen en klepgeleiders die tegen loodvrij bestand zijn, dit zijn hardere materialen. Van een motor die al flink wat kilometers gelopen heeft zijn de klepzittingen door het voortdurend dicht slaan van de kleppen al zo gehard dat je met Loodvervanger (of zelfs zonder: BMW schijnt te adviseren dat je na jaren op gelode benzine gereden te hebben je hetzelfde aantal kilometers loodvrij kunt rijden. Het is daarom ook maar de vraag hoeveel die loodvervangers in werkelijkheid doen) zelf rijdt ik zonder Loodvervanger, met als filosofie: rijdt ik de kleppen stuk, dan is het tijd voor revisie en ombouw naar loodvrij. Ik heb namelijk ook verhalen gehoord dat het je carburateurs kan vervuilen / aantasten.
Maar als je gaat reviseren begin je qua hardheid van de klepzittingen weer op nul, maar nu kun je niet meer beginnen met flink wat kilometers op gelood .
Doe jezelf een plezier en bouw nu om naar loodvrij, hoef je ook niet altijd zo'n flesje rotzooi bij je te hebben. Als je het later toch wilt /moet ombouwen naar loodvrij ben je weer de kosten van een koprevisie kwijt! Als je de koppelingsplaat vervangt doe je dat toch ook meteen met drukgroep en lager?!
Reply
Dank voor de adviezen. Dan laten we het maar gelijk doen. En de koppeling zal ik inderdaad ook doen. Geen idee hoe hij eraan toe is, maar alles ligt nu open, dus....
Reply
Ik noemde de koppeling maar als voorbeeld, maar het kan natuurlijk helemaal geen kwaad om er eens kritisch naar te kijken
Reply
Quote:..............................................zelf rijdt ik zonder Loodvervanger, met als filosofie: rijdt ik de kleppen stuk, dan is het tijd voor revisie en ombouw naar loodvrij.
Ik hoop voor jou dat het blok dan nog een revisie waard is. Ik heb zo'n 27 jaar geleden met een R100 uit 1982 als gevolg van een gebroken steel van een uitlaatklep een prima motorblok volledig in de soep doen lopen. De klepschotel was door de zuiger gegaan en via de krukas door de bovenkant van het motorblok in de startmotor terecht gekomen.
Quote:Ik heb namelijk ook verhalen gehoord dat het je carburateurs kan vervuilen / aantasten.
Ik heb nog nooit gehoord van schadelijke bijwerking voor de carburateurs. Dit voorjaar had ik mijn Bings (voor de eerste maal in 20 jaar) uit elkaar gehaald om de de naaldsproeiers en houders te vervangen, maar van ernstige vervuiling was geen sprake.
Reply
Het is iets anders geworden. De koppen bleken nog heel redelijk te zijn en een revisie nog niet echt noodzakelijk. Kapot schroefdraad wordt wel gemaakt. Maar de cylinders waren er slechter aan toe. Nieuwe zuigers in eerste overmaat dus. Ook een lekkage in de versnellingsbak wordt aangepakt. Daar gaat de spaarpot....
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)