Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem R100RT classic 1995.
#1
Hallo, ik ben op zoek naar boxer kennis. Het probleem is dat mijn motorfiets niet goed stationair te krijgen is. De motor heeft ongeveer 10 jaar stilgestaan, nageken, schoongemaakt van carburateurs, onsteking nagezien en afgesteld met behulp van led en transitor. Na een dag rijden is de uitlaat tot de demper blauw gekleurd, bij afremmen op de motor blijf ik ploffen (naverbranding) horen. Choke blijft niet hangen. Toerental is 800 en zakt langzaam weg om daarna weer op 800 uit te komen, motorblok eenmaal warm startknop aan te raken en motor loopt. Verbruik is ongeveer 1:18. Wie kan mij de tip geven over mooi lopen van het blok, inmiddels 10 hallgevers gekocht in duitsland, voor het vervangen. Welke sproeiers nummers hoort in deze motor, en positie sproeiernaald?
Reply
#2
IK heb ook een keer dat ploffen waargenomen bij mijn R100R tijdens afremmen waarbij ik het probleem gevonden had in een niet goed afdichtende uitlaat. Mischien een tip om naar te kijken.
Groet en suc-6 met het vinden van de oplossing.
Reply
#3
Je bedoeld de wartel op de cilinderkop? Deze wel goed vast. Maar waarom draait de motor niet mooi stationair?
Henri.
Reply
#4
Waarschijnlijk is het mengsel te arm.
Kijk op mijn site voor tips bij het afstellen.

Bep
Reply
#5
loop even de standaard afstelvolgorde na: kleppen, onsteking, brandstof.
standaard controles:
valse lucht bij inlaat rubbers, tussen cylinder en carb.
lekkage uitlaat, bij kop maar ook verderop bij demper.
kleur bougies...

heb je de ontseking statischngesteld? probeer het eens met een stroboscoop, dan kun je meer zien.

mocht je in de omgeving leiden wonen, wil ik je wel helpen....

suc6
Reply
#6
Meet de bougiekabels eens door. Elke kabel moet een weerstand hebben van ongeveer 5 kilo-ohm. De weerstand van de bobine is ongeveer 12 kilo-ohm. Als je de weerstand meet tussen de kern van beide bougiedoppen terwijl de kabels nog aan de bobine zitten moet je op ongeveer 22 kilo-ohm uitkomen. Bij mijn R80RT was er ooit een kabel (of waarschijnlijk een bougiedop) kapot en was de weerstand van een kabel wel 50 kilo-ohm. De motor start dan slecht, houdt in bij het stationair lopen en bij lage toerentallen en klapt in de uitlaat, vooral bij een helling afrijden.
Reply
#7
Hoi,
hier mijn ervaringen met slecht lopen.
(is al genoemd maar ik noem het nog een keer)
Ik heb een R80 RT, 86 die liep ook slecht, was niet af te stellen.
-aanzuig rubber tussen carburateur-cilinder uitgedroogd
-gaskabels stroef, gewoon vervangen. Hierdoor blijft de gasklep hangen. Kun je controleren door de carburateurs eraf te halen en dan tegen het licht houden. (klep moet dicht zijn).
-bougie kabels oud, Gisteren nog 2 nieuwe bougie kabels erop gezet (auto)en andere bougies (die van Denso).
motor loopt nu stationair veel mooier rond. (ik monteer geen Bosch meer)
-en even beide carburateurs synchroon stellen met een 2 of 4 koloms synchroon meter, wil ik ook wel voor je doen maar dan moet je naar Grave komen rijden.
-motor liep hierna weer perfect mooi stationair.
-Ik weet wel dat de laatste serie heel arm staat afgesteld i.v.m de milieu eisen, misschien dat je daar nog iets kan veranderen.
succes en als je hulp nodig hebt horen we het wel, genoeg specialisten hier op het forum.
Reply
#8
Misschien heel simpel, maar staan de kabels van de choke goed in de tonnetjes? Mijn 90S liep ooit ook heel beroerd. Bleken de chokekabels te zijn. Waarschijnlijk veroorzaakt toen de tank er eens af is geweest.

Duckmole
Reply
#9
Opgelost.

De gouden tip zat erbij: toch lek van uitlaat, nl de wartels van luchtleiding emissie systeem zaten los. Ploffen is over loopt mooi 900 stationair. Het afstellen en nakijken carburateurs, kabels enz enz diversen keren gedaan daar zat het niet in.
Weet iemand hoe dat emissie systeem werkt? Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer er lucht mee mag gaan uitlaatgassen.
Ieder bedankt voor de reactie. En Bep mooie duidelijke site.

Troste Classic Boxer groet,

Henri.
Reply
#10
Dat puls-air-system wordt gestuurd door het vacuum in het inlaatkanaal. Er zit per kant een luchtklep in de luchtfilterkast dat opent op het moment dat er een relatieve vacuum in het uitlaatkanaal na het sluiten van de uitlaatklep en dan lucht aanzuigt door de luchtklep.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)