Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krukas keerring R80rt (koppeling) blijft lekken.
Mijn bmw r80rt uit 1985 lekt al een hele tijd olie.
Wel motorolie dat weet ik zeker.
lekkage tussen motor en bak.
Dus ik ging er vanuit dat de krukas keerring kapot was.
Ik zag er tegen op omdat je dan heel veel moet weg halen,aandrijving/bak/vliegwiel.
een hele klus. (ook nog eens de pech dat mijn achter brug muurvast zat, maar nadat ik hem had heet gestookt, toch los gegaan)
Oude krukas keerring weg gehaald en nieuwe gemonteerd, voor de zekerheid ook o-ring van het olie pomp huis vervangen.
Meteen een nieuwe koppelings- plaat gemonteerd en alles weer in elkaar gezet.
1 proef ritje gemaakt en er lag alweer een plasje olie onder !!!
Heb ik iets verkeerds gedaan ??? Of ben ik iets vergeten ???
Nu moet ik weer helemaal opnieuw beginnen, bah bah.
Ik heb eerlijk gezegd niet naar de diepte gekeken (moet wel volgens het boek),
maar de oliekeerring gewoon erin geslagen (wel recht).
Misschien volgende keer een hulp stuk gebruiken? (grote dop)

Wie weet hoe het zit? of heeft het hetzelfde probleem gehad
dank je

groetjes Rene
Reply
Lekkage tussen motor en bak? Weet je zeker dat de vrijstandschakelaar niet lekt?
Reply
Rene , heb je O-ring no. 6 op linker afb. vernieuwd of vergeten . dan kan er olie langs vliegwielbouten lekken . O-ring zit tussen krukas en no 5 optekening .//// Zat er een groef gesleten in onderdeel no 5 . loopvlak van kering ..
Reply
Inmiddels alles weer uitgebouwd (ging nu een stuk sneller).
Krukas keerring eruit gehaald
Wat denk je ? helemaal verbrandt. ik snap er niks van.
Laatste keer O-ring (nr6) Niet vervangen. (nu wel besteld)
Ik heb bij de toko geïnformeerd en die zei dat de LIP naar BINNEN moeten wijzen.
Maar als je de keerring monteerd gaat de lip automatisch naar buiten.
Of je moet eerst de druk ring nr 5 monteren zodat de lip naar binnen wijst.
Ik krijg nu 3 verschillende methoden te horen
-droog
-met vet
-lip moet naar binnen wijzen, (kan alleen als je de keerring samen met druk ring nr 5 tegelijkertijd monteert)

Wie weet het nu nog ??

groet rene
Reply
De lip van een oliekeerring (het deel waar een veer om zit) moet altijd wijzen in de richting van de af te dichten vloeistof. In het geval van een krukasafdichting wil je voorkomen dat er olie naar buiten komt en moet de lip dus naar binnen wijzen. Er zijn ook oliekeerringen met een extra stoflip en die komt dan aan de buitenkant te zitten.

Het kan wel zo zijn dat de montage over de as lastig is als er op de as een borst zit. Je moet dan een conische ring maken die je tijdelijk over de as tegen de borst schuift en die er voor zorgt dat de keerring soepel over de borst schuift zonder dat de lip van de keerring beschadigd wordt. Kun je je niet meer herinneren hoe de originele keerring zat toen je die eruit haalde?. Ik zou bij de montage van een keerring altijd wat olie of vet op de as smeren zodat de keerring bij de eerste keer draaien van de motor niet hoeft te wachten totdat de normale olie tegen de keerring aan komt.
Reply
Hoi,
Betreft het nieuwe type krukas keerring,
zit maar 1 lip op.
Reply
Zorg er in de eerste plaats voor dat de krukas NIET naar voren kan schuiven . Als dat wel gebeurt heb je echt een probleem . Vraag !! Die stalen ronde plaat no 5 heb je die los van de krukas gekregen , anders gaat het niet hoor. /// Eerst de kering er in tikken tot gelijk met aluminium van blok. Kering met olie insmeren , en dan plaat no 5 met O-ring er voor houden en 3 vliegwielbouten er even indraaien met hand ter geleiding zodat de gaten stroken . Dan moet je die plaat no 5 voorzichtig een stukje in de kering duwen . Bouten eruit en vliegwiel er voor houden in de goede positie . Bouten erin en gelijkmatig aandraaien NIET DUWEN dan trek je de zaak naar elkaar toe , en is de kans dat de krukas verschuift nihil . Het is dan niet mogelijk dat de lip naar achter krult . Haal het voordeksel eraf en kijk bij dynamo of de koolborstels nog midden op de rotor dragen . Is dat het geval roep dan Hoera !!
Reply
Bedankt voor de tip !!
Maar hoe doe je dat ?.......................
In het Peters handboek staat niks over het naar voren schuiven.
Wel hoe de de kruk as kan blokkeren om de moeren los te draaien.(maar dat is axiaal)

gr rene
Reply
Vliegwiel blokeren is radiaal , axiaal is in lengte richting van krukas . Dus iets aan de voorkant verzinnen ,over de as van dynamo met plankje met ijzerdraad je kunt de draadgaten M5 ?? van voordeksel benutten . gewoon strakzetten is genoeg .
Reply
Je kunt de krukas ook blokkeren door een spanband tegen aan te trekken, voorop de inbusbout waar je normaal gesproken de krukas mee draait.( bij de dynamo).Kan die nooit naar voren bewegen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)