Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie onderkant rechter Bing carb. R65 '78
#1
Beste hobbyisten,

Sinds een goed jaar heb ik een R65 uit '78, en sinds kort hangen er veel oliedruppels aan de onderkant van mijn rechter carburateur. Ik heb zelf nog niet genoeg sleutelervaring (26 jaar jong) om dit soort problemen direct te herkennen en op te lossen; vandaar dit bericht.

Kent iemand dit probleem, en zoja, is er een mogelijkheid tot het snel oplossen/opspeuren van dit probleem?

Zie bijgevoegde foto's voor details, ze zijn van de onderkant genomen.

Groet!

Robbert
Reply
#2
Bekijk je luchtfilter eens , zit mischien ver dicht . Dan ontstaat er een soort vacuum en is het niet uitgesloten dat hij olie van de carterontluchting aanzuigd . De slangetjes van carterontluchting hangen in het aanzuig kanaal . Ook het stukje slang tussen carb. en cilinderkop kan verdroogd zijn en een scheurtje bevatten . Of een klepgeleider in de kop die lekt ???? Dan moet je toch wel eens een blauwe rookpluim zien. Als je de achtergrond van je motor niet kent , men raad aan om de koppen te reviseren rond 70 a 80000 km . DeR65 heeft dunnere klepstelen van 7mm. En het komt voor dat er spontaan een klep afbreekt door teveel speling van klepgeleiders .De klep draagd dan niet meer correct op de zitting Die ravage wil je niet meemaken ! De hobbyist kan wel dikkere klepstelen van 8mm bij revisie aanbrengen Probeer dat uit te sluiten , en probeer zolang je de oorzaak niet heb gevonden het max toerental te mijden ! Dan weet je iets . Gr Cees.
Reply
#3
Ben nog iets vergeten Robert . Onder de cilinder zitten 2 stoterstang buisjes , deze kunnen ook lekken . En door de rijwind kan dat je carburator bevuilen !
Reply
#4
Dank voor je tips! De stoterstangrubbers zijn vervangen aan beiden kanten, die hebben in het begin inderdaad gelekt. Ik ga er vanavond eens goed naar kijken, ik zit zelf te denken aan de afdichtrubbers onderin de carburateurs of inderdaad het rubber tussen carb/inlaat. Met betrekking tot kleppen etc, een goede 3 maanden geleden heeft 'ie een grote beurt gehad inc. kleppen stellen en de cilinders/kleppen zijn in topstaat... ik ga verder zoeken!
Reply
#5
Wat je even eenvoudig kunt doen is de slangklem van de aanzuigbocht aan de carb zijde omkeren dus monteren met de schroef naar boven, de aanzuigbocht wil daar wel eens niet goed aansluiten op de carb waardoor er soms een drup olie onder hangt.
Zit er teveel ruimte tussen de carb en de bocht , vul de ruimte dan op met een stukje tape.
Ik rij alweer jaren met deze aanpassing op m'n R100RS en zonder een druppel olie onder de carbs.

Groeten, Thijs
Reply
#6
Ik heb ook dat er soms een druppel olie onder de carb hangt. De olie lekte bij de aansluiting van de aanzuigbuis en de carb en kwam bij nader onderzoek uit de carterontluchting en liep via het luchtfilterhuis en de aanzuigbuis naar de carb. Om dit te voorkomen kun je het olieniveau in de carter wat lager houden (zo ongeveer op de helft tussen min en max) Hierdoor wordt de olie minder opgeschuimt door de onderliggende nokkenas en komt er minder olie via de carterontluchting naar buiten.
mvg Ton
Reply
#7
Ton, Thijs, Cees, dank voor de tips! Na wat langer zoeken ben ik er vrij zeker van dat het de carterontluchting is die wat olie mee 'nevelt'. Eens kijken of dit de volgende beurt gefixt kan worden!

Dank!
Reply
#8
Kijk ook eens naar de aansluiting benzineslang - carburateur of de slang niet poreus aan het worden is.

Ingedikte benzine gaat op olie lijken.
Reply
#9
Robert,
laat even weten als het gefixed is. Ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Mvg Ton
Reply
#10
Quote:Ik heb ook dat er soms een druppel olie onder de carb hangt. De olie lekte bij de aansluiting van de aanzuigbuis en de carb en kwam bij nader onderzoek uit de carterontluchting en liep via het luchtfilterhuis en de aanzuigbuis naar de carb. Om dit te voorkomen kun je het olieniveau in de carter wat lager houden (zo ongeveer op de helft tussen min en max) Hierdoor wordt de olie minder opgeschuimt door de onderliggende nokkenas en komt er minder olie via de carterontluchting naar buiten.
mvg Ton

Precies zo gedaan. Heb met de kraspen dus een streepje gezet op de helft tussen min. en max. peil.
Zo heb ik een referentie voor eventueel (?) bijvullen.
Dit na het vervangen van de zuigerveren, carterdruk toegenomen.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)