Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zijspan veren voor r80 mono
#1
Weet er soms iemand of dat bestaat , zijspanveren voor een r80 rt , bl 1994 mono ?

Dank
Reply
#2
Even naar Hyperpro rijden in Alphen a/d rijn. Bas weet zo wat je nodig hebt. Op mijn R100RT mono zijspan heeft hij ook een gereviseerde Koni met veer pas gemaakt. Wereld van verschil. zal straks even kijken welk veer nummer erop zit.

Benno
Reply
#3
Nu we het toch over zijspan veren hebben; zijn de versterkte zijspan voorvork veren die de Hobbyist voor o.a. de R 51/3 verkoopt een echte verbetering en kunnen deze zonder verdere aanpassing van de voorvork geplaatst worden? Dus kunnen deze in de bestaande veer inspan stukken bevestigd worden?

gr. Frits
Reply
#4
nee, zijn nog veel te zwak voor zijspan gebruik vind ikzelf. Ik heb het met mijn R100Rt een paar maanden geprobeerd. toen was ik het beu en heb er maar een schommelarm in gemaakt. Stuk betere oplossing voor een zijspan dan een al dan niet verzwaarde telescoop.

Reply
#5
Benno,
ik begrijp dat een schommel arm veel beter is, maar om deze nu in een R 51/3 uit 1953 in te bouwen lijkt me ook niet helemaal authentiek. Mijn topsnelheid ligt met de 32/7 overbrenging op maximaal 90 km/h. dus geen hoge snelheden.
Ik denk dat ze in het begin van de vijftiger jaren ook alleen maar deze zwaardere veren gebruikt hebben. Zal dus in ieder geval wel iets van een verbetering zijn denk ik.
Reply
#6
Het gaat ook allemaal wel maar je merkt dat je toch tegen de grenzen van de voorvork loopt. Zwaarder sturen, bij max. remmen slaat je vering al snel door etc. Ook de oude BMw was al te krijgen met een schommeltje hoor, zgn. earles voorvorken (sinds 1935 op BMW)


benno
Reply
#7
Hoe zit het dan bij de Ural en Dnepr zijspannen? Die zie ik toch ook vaak met telescoop vork.
Reply
#8
klopt, en dat is zeker niet ideaal. Ben er zelf ook mee begonnen, mijn span heb ik al snel omgebouwd naar schommelarm en zo rijd hij nog steeds. Daarna met de BMW hetzelfde verhaal, eerst met de telescoop, toen maar ombouwen. De russische telescoop slaat meer dan dat hij veert. Bij niet te hoge snelheden is er zeker best mee te rijden maar er zijn betere alternatieven, ook historisch. voor de originaliteit hoef je het dus niet te laten.

Benno
Reply
#9
@benno, die schommelarm, waarmee heb je die afgeweerd? standaard achtervering of ook bij hyperpro laten maken?

groet Iwan
Reply
#10
*afgeVeerd bedoel ik Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)