Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliekoeler verwijderen r100/7
#1
Zoals een aantal van jullie weten ben ik in het bezit van een R100/7 uit 1980. Voorheen een RT maar inmiddels heb ik de kuip verwijderd en is het op dit moment een naked hard op weg naar een caféracer. Om deze look zo ver mogelijk te benaderen wil ik alle 'ballast' van mijn fiets af hebben.

Laatst hoorde ik dat het mogelijk was de oliekoeler te verwijderen en dat deze er eigenlijk alleen maar op zit omdat hij met de grote RT kuip mogelijk niet genoeg rijwind koeling zou hebben.
Heeft iemand hier ervaring mee en is het een kwestie van afkoppelen en afdoppen of denk ik hier weer te makkelijk over?

Graag jullie reactie!

Mvg Mischa
Reply
#2
Hoi Mischa,

Je hebt iets meer nodig bij het demonteren van je oliekoeler.

Even uit m'n hooft volgens mij heb je het volgende nodig:

- een ander oliefilter ( type voor zonder oliekoeler) Deze is volgens mij korter van lengte.
- een ander buisje waarover de oliekoeler schuift (type zonder oliekoeler) Deze is volgens mij ook korter van lengte
- een pakkingsetje (type zonder oliekoeler (?))
- een eind dekseltje.

Zoek trouwens even op het forum of in je handboek. Er was iets met de montage van het pijpje.
Er staat me bij dat er waarshijnlijk wel/ of geen loctite word gebruikt bij montage i.v.m. loslopen.
Misschien wel belangrijk omdat je wellicht oliedruk zou kunnen verliezen bij loslopen van het pijpje.


Eerst even goed in verdiepen dus voordat je gaat beginnen.

De onderdeelnummers kun je zo opzoeken, en waarschijnlijk weet Chris van de Hobbyist ook wel wat je bedoelt als je het uitlegt bij het bestellen.

Ik weet dat er nogal een protocol is bij het voor het eerst starten van de motor bij montage van een oliekoeler.( Naast de vraag of je koelset wel, of geen thermostaat heeft, want die moet in dat geval nog even handmatig geopend worden met een boutje).
De olie moet eerst de koeler worden doorgepompt voordat je oliedruk hebt.
(eerst de motor op de startmotor laten ronddraaien tot je oliedruklampje uitgaat voordat je de motor daadwerkelijk start) Bij deze procedure het liefst even de bougies eruitdraaien maar wel monteren in de kappen, en de schroefdraad tegen het blok leggen zodat ze toch kunnen vonken.

Ik weet niet precies of er ook zo'n protocol word geadviseerd bij een normale oliefilterwissel, maar kwaad kan het waarschijnlijk niet.

Je hoeft immers geen hele koeler te vullen bij de eerste start, maar het kan wellicht toch iets langer duren voordat je oliedruk hebt.



Overigens: zit er duidelijk verschil tussen een R100/7 en een R100rs/rt van de /7 serie.
Natuurlijk qua uitvoering maar ook qua aantal pk's.
Gebruik in jouw geval dus niet de term 100/7 bij bestellen van onderdelen.

Let hierop als je een bestelling doet bij onze sponsor en gebruik bij het zoeken van onderdeelnummers altijd je frame/bloknummer. Sommige onderdelen kunnen verschillen.

Hopelijk heb je iets aan m'n stukje.

Als iemand nog een aanvulling heeft hoor ik het ook graag. (ben ook maar een hobbyist).

Groetjes, Kees.






Reply
#3
Ikzelf heb nog niet zoveel ervaring hiermee doch ik heb me laten vertellen (en heb ook een voorbeeld gevonden ervan) dat er gewoon een by-pass leiding voor bestaat. Die sluit je aan op de bestaande aansluitingen waar normaal de oliekoeler leidingen op gemonteerd worden. Zo kan je zonder oliekoeler ook rijden zonder verdere aanpassingen. Zu dus wat aanpassingen schelen zoals andere oliefilter kapje ect. Kan me natuurlijk vergissen want zoveel ervaring heb ik er niet mee. Rijdt zelf een R100R met oliekoeler en kwam zo tijdens mijn speurtocht zo een by-pass tegen die er speciaal voor ontworpen was om zonder oliekoeler te rijden.
Reply
#4
Mischa,

het is beter om de koeler te gebruiken.
Ook met koeler wordt het blok heel gemakkelijk warm. Kijk eens met zo'n peilstok die een thermometer erin heeft hoe warm de olie wordt, 110 tot 120 graden haalt ie makkelijk.

Richard
Reply
#5
Richard, ik heb inmiddels meer dan 5000km gereden zonder kuip met zo'n thermometer op een peilstok en heb pas 1x de 110 graden gehaald dat was 2 weekenden geleden tijdens 1,5 uur filerijden bij 25+ graden.
Afgelopen weekend heb ik de hele dag op de motor gezeten en tijdens die rit (28+ graden) heb ik een goed uur het gas opengetrokken met constant 160km (op de teller). Ook hierbij kwam de temperatuur niet boven de 100 graden. Dit leek mij wel genoeg bewijs dat ik zonder oliekoeler zou kunnen.
Ik heb vandaag ook even gemaild met Chris (de Hobbyist) en hij voorzag ook geen problemen.
Reply
#6
Mischa

Dan heb je een goede koeler en thermostaat.

Richard

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)