Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor gaat lopen bij draaiende motor
volgens jou dan relais stuk?
Reply
Gewoon complete startmotor vervangen en het probleem is opgelost
Reply
Volgens mij niet nodig. Het startsper-relais kan er voor zorgen dat de startmotor in actie komt met lopende motor (als er een defect zit in het sper circuit). Dit heeft niets te maken met de startmotor zelf. Als je het schuifstekkertje met zwart draadje van de startmotor afhaalt zou die niet meer mogen starten. Zet je 12v op die lip dan gaat die starten.
Reply
klopt, als ik het massastekkertje loshaal of de 30 (zwart draadje van startmotor), dan doet hij het niet.
Zal maar eens proberen met een nieuw relais.
Reply
Hier even het schema dat ik gebruikt heb, het is een bestaand schema met de Axel joost D-box.   (hij tekende hoe ik het moest integreren)

Het grote probleem is dat wanneer ik in toeren ga, de volt regelaar stroom geeft door de weerstand aan het startrelais.  Omdat het startrelais aan de massa hangt trekt dit samen en springt de startmotor aan.  daar wringt het schoentje,...

De weerstand staat er ipv het laadlamp circuit, wat volgens mij geen verschil mag maken...

Attached Files
.pdf   BMW.pdf (Size: 478.6 KB / Downloads: 14)
Reply
Ik zou het sper deel verwijderen, zodat die alleen start als je op de knop drukt. Gewoon een maak-relais van 5 euro
Reply
Naar dat schema kijkend vindt ik het vreemd dat er een link gecreëerd wordt tussen start-sper en het laadcircuit.

Voor de sper wil je eigenlijk alleen weten of de motor loopt, hier is het toerental signaal de beste van de 2. Mijn motor laadt niet bij stationair draaien, dus werkt de sper niet?

Of een standaard relais reageert op de pulsjes van het toerental signaal durf ik niet te zeggen. Doordat bij hogere toeren het aantal pulsen per tijdseenheid toenemen zal de gemiddelde. spanning ook stijgen.
Werkt zo'n relais (of een speciale hiervoor) zet het relais contact dan in het circuit van de startknop.
Dus geen verknoping met andere (laad) circuits maken.
Reply
de verknoping met het laad circuit weglaten, dat was ook mijn idee, maar welke verbinding leg ik dan? de blauwe kabel die van de diode plaat komt naar....?? rechtstreeks naar batterij?
Reply
Die blauwe gaat normaal gesproken naar het laadlampje. Vervang je het laadlampje door wat anders, bv een weerstand, dan moet je deze er op aansluiten. Andere kant van de weerstand aan de + achter het contact (gr-bl draad)

Of alleen de weerstand voldoende is weet ik zo niet ( ik gebruik het 3W lampje) maar ergens op het oude forum moet dat te vinden zijn.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)