Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koudestart R 80
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb sinds kort een R80 van 1987.

Het probleem is als ik deze motor koud start (schoke vol open en een beetje gas)dat doet hij goed maar valt dan soms stil, en is dan alleen nog te starten met de gas dicht.
hij valt dan nog verschillende malen stil maar door elke keer iets meer gas tegeven klimt hij op een gegeven moment toch in toeren.
Helemaal warm loopt hij geweldig.
De carburateurs staan volgens mij goed afgesteld de mengselschroef op 1 14 en de membramen zijn goed het vacuum staat gelijk.

Wie heeft de gouden tip voor mij.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,staan ook je benzine-vlotters goed afgesteld,ik heb ooit eens voorgehad dat deze te vlug de benzinetoevoer afsloten en vermits een koude motor veel brandstof verbruikt zou het kunnen dat de benzinevoorraad in de carburators te klein is.Het juiste niveau staat in een manuel van je motor.
Succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris,
Heb vermoedelijk hetzelfde met mijn R 80, Heb jij na jou vraag op dit forum misschien een tip????
Alvast Bedankt.
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

De startcarburatie krijgt zijn benzine uit een extra kamertje binnen de vlotterkamer, dat rondje in de hoek.
Hierin steekt een buisje die voor de benzinetoevoer in de "choke" zorgt.
Dit kleine ronde kamertje is met een heel klein gaatje onderin verbonden met de normale vlotterkamer, kijk eens of de toevoer door dit kleine gaatje wel goed is.
Vlotterkamer er af, leeg, met een fles of i.d. wat benzine in de vlotterkamer gieten en kijken hoe snel het niveau in de kleine afdeling stijgt. Als de toevoer niet voldoende is zal de "choke" de extra benzine verbruiken en de motor slaat af, kamertje vult zich weer langzaam, motor loopt weer even enz. totdat de extra benzine niet meer nodig is omdat de motor warm wordt.
Het is wat theoretisch wellicht, maar sneller gecontroleerd dan uitgelegd. succes er mee en laat het resultaat even weten.
Reply

Hallo Dick,
Hartelijk Dank voor deze snelle reactie,
Heb jou tip uitgevoerd/gecontroleerd, kanaaltjes vanuit de vlotterkamer naar de ,,chokekamer" doorgeblazen, ze liepen wel door, maar heel traag. Alles gemonteerd, een druk op de knop en lopen. Dit geeft moed!!!!
Alleen een van de chokekamers werd gevuld middels een sproeier, de linker cilinder, en de andere door een ruimere boring zonder sproeier. Ik heb de sproeier eruit gedraaid en eruit gelaten, weet jij hier meer van????
In principe zit hij er niet voor niets in, maar hij beperkte wel erg de doorstroming.
Groetjes,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Mooi dat mijn verhaal heeft geholpen, tenminste dat begrijp ik hieruit.
Jouw vraag waarom, ik heb hier nooit iets over gelezen of gehoord maar mijn idee is als volgt: Door de sproeier wordt de benzinetoevoer voor de choke beperkt, dus een "vergeten" choke levert geen verzopen motor op".
Ik kan dit niet verder verklaren .
Waarom de een wel en de ander niet ?? Ik had vroeger een R75/6 waarvan ik mij meen te herinneren dat deze een boring zonder sproeier had ( Carbs met een hoedje) mijn R80/7 heeft ze in beide Carbs (Vlakke bovenkant)
Wellicht een "verbetering" in de carburateur maar ik houd mij aanbevolen voor een juiste verklaring.
Reply

Hallo Dick en alle....,
Nu een tweetal weken verder, kan ik stellen, dat het startprobleem van mijn 80 Rt is opgelost. Heb alsnog de sproeier in de linker carb. gedaan (zit er niet voor niets in), en zowel koud als warm een goede starter.
Dus Dick, Dank voor je reactie.
Groetjes,
Ludo.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)