Threads: 1
Vorige week bleek de accu leeg, dit doordat "druppellader" niet goed functioneerde. Al het accuwater weggekookt. (Lekker handig dus van me door dit niet regelmatig te controleren). De startmotor heeft toen wel een enkele slag gemaakt.
Een nieuwe Varta gehaald, gevuld en goed opgeladen. Bij het aansluiten van de bekabeling op de nieuwe accu gaat nu de startmotor draaien!
Is het starter relais vastgeslagen? Of kan er een andere reden zijn?
graag jullie suggestie/reactie.
in afw,
groet Tom
Tom, dit is een bekend probleem bij K's. Als de accuspanning te laag is, loopt er (kortstondig) een te sterke stroom door het startrelais (in de relaisbak onder de tank ) waardoor in dat relais de kontakten vastbranden/ vastkoeken die de accu rechtstreeks met de starter verbinden. Soms helpt het om een tik tegen het relais te geven, soms moet er een nieuw relais in. Zie ook forum BMW K.nl
MVG Peter
Peter dank voor je reactie. Ik ben aan de gang gegaan. Eerst maar de tank afgetapt want deze zat helemaal vol en daarna op z'n kant gelegd. Nu kon ik bij de zekeringkast.
Het relais losgekoppeld, doorgemeten en getest en niets mee loos..........
Dus weer ingebouwd, accu aangesloten en starten maar. Relais heeft waarschijnlijk heel licht verkleefd gezeten en door het loskoppelen al in de juiste stand gekomen.
Tik advies van jou was waarschijnlijk voldoende geweest.....
In ieder geval probleem opgelost.
dank en grt Tom
OK Tom, mooi dat het weer werkt!
MVG Peter
dit fenomeen staat bekend als het ARD = AnlasserRelaisDefect
Oorzaak en oplossing(en) zoals door PeterV beschreven.
Mijn startrelais doet het 100.000 kilometer na de tik en later nog even bijvijlen, nog altijd probleemloos.