Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen laadstroom
#1
Beste BMW liefhebbers,

Ik heb een vraag over een BMW r90s. (motor niet in mijn bezit maar van een oom)
Hij heeft kort geleden de contactpunten van zijn motor vervangen en de condensator. Deze hebben mijn inziens niets te maken met de laadstroom die de accu moet opladen? (als dit niet zo is hoor is het graag)

Om erachter te komen wat nu precies het probleem is heb ik het volgende al ondernomen.
- accu gecontroleerd (was niet al te best meer dus vervangen door een nieuwe)
- motor gestart liep niet echt goed maar dat is kwestie van afstellen. Spanning over de accu gemeten en deze bleef steken bij 12,4 Volt. Te weinig dus om een accu bij te laden.
Vervolgens de generator doorgemeten met een multimeter.
deze moest 0,62 ohm over elke fase hebben.
Deze gecontroleerd en was in orde.

Nu kom ik aan bij de diodeplaat (al wat gezocht op internet en schijnen niet al te beste dingen van bosch te zijn)
dus ik de hobbyist op bellen en vragen hebben jullie nog zn ding liggen.
Ja, die hebben we maar weet u zeker dat de componenten onder de tank nog in orde zijn?
Ik zeg nee ik weet niet hoe ik die door moet meten aangezien in mijn manual geen waarden staan.
hij adviseerde mij eerst om hier eens na vraag te doen of het überhaupt wel aan de diode plaat ligt, al vorens deze aan te schaffen.

zo doende...kunnen jullie mij helpen? wat kan ik nog door meten of controleren of nog mooier hoe kan ik de storing opzoeken en uitsluiten?

Ik hoor graag van jullie.

motorrm

Reply
#2
Spanningsregelaar? kwestie van uitwisselen. Weet je niemand die eenzelfde motor heeft (of iemand met een motor met dezelfde componenten, er zijn er genoeg....) waarvan je het eea eens mag uitwisselen? Of naar een specialist in de buurt. Waar woon je....
Reply
#3
Ja daar heb ik ook aan gedacht... Maar inderdaad is makkelijk als iemand de zelfde motor heeft. Zal hem eens vragen of hij iemand weet met een zelfde motor.
Woon overigens in Doetinchem.
Mvg motorrm
Reply
#4
Even een gok: omdat in deze context de contactpunten en condensator genoemd worden: kan het zijn dat bij het weghalen of plaatsen van het voordeksel sluiting is gemaakt met de diodeplaat? Kans is vrij groot als de accu niet losgekoppeld was.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#5
Beste PeterH,

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb echter geen idee of dat gebeurd is aangezien ik deze niet vervangen heb. dit was al gebeurt voordat ik er was.
Maar dan zijn de diodes al overleden als zij contact hebben gemaakt met de deksel?

motorrm
Reply
#6
Je kunt ook eenvoudig controleren of de diodes nog heel zijn. Voor 3-fasen gelijkrichting worden normaal zes diodes gebruikt. Meestal gebruikt men twee types. Drie diodes hebben de plus aan de koelplaat en drie diodes hebben de min aan de koelplaat. De koelplaten van elke set van drie diodes zijn van elkaar geïsoleerd en de ene koelplaat is de plus en de andere is de min. Het vrije uiteinde van een diode uit de ene set van drie is verbonden met het vrije uiteinde van een diode uit de andere set van drie. Elke van de drie fasen draden van de dynamo is verbonden met één van deze verbindingsdraden.

Een hele diode laat maar stroom door in één richting. Je hebt een batterijtje en een lampje nodig om dit te testen. Zet het lampje in serie met de diode en de batterij. In één stand van de batterij moet het lampje branden en in de andere niet. Als het lampje brandt voor twee richtingen van de batterij dan maakt de diode kortsluiting en is hij dus kapot. Als het lampje voor geen van de richtingen brandt dan is de diode ook kapot. Elke diode moet afzonderlijk getest worden.
Reply
#7
<blockquote rel="motorrm">Beste PeterH,

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb echter geen idee of dat gebeurd is aangezien ik deze niet vervangen heb. dit was al gebeurt voordat ik er was.
Maar dan zijn de diodes al overleden als zij contact hebben gemaakt met de deksel?

Sluiting met het deksel kan de diodes ruineren volgens de handboeken. Daarom wordt ook aangeraden om voor het verwijderen/plaatsen van het deksel de accu af te koppelen.

met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
#8
Ik ga morgen eerst even het anker doormeten en vervolgens die diode plaat.
verder heb ik nog wat meer schema's en doormeet punten gevonden op het www
ik houd jullie op de hoogte
Reply
#9
Bedankt, en we zijn benieuwd! (Oom boft maar met zo'n neef).

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
Ik heb nog een vraagje mbt de koolborstels(houder).

aan welke kant hoort de isolatorring? (teflon ringetje) DF of aan de ander kant (lijkt mij aan de + zijde DF dus...

Hoor het graag.

Ik mag graag sleutelen en dan maakt het mij niet uit of het fam/buurman/vrienden/ of iemand anders is die ik kan helpen.
Zolang we maar mooi met zijn alle kunnen rijden en helpenBig Grin
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)