Threads: 18
Hallo allen,
Kan iemand mij vertellen welke type momentsleutel ik nodig heb voor mijn bmwtje r50 van 1969.
En misschien ook nog kan schrijven waar en uiteraard als Nederlander niet te duur.
Ik zie bedragen daar schrik je van.
Groet Henk
Wat wil je doen met die momentsleutel?
In het boekje staat bij sommige onderdelen dat er een momentsleutel moeren met bepaalde kracht vastgezet dienen te worden. Of zou dit niet nodig zijn denk jij Lei.
Groet Henk
Een veel goedkopere oplossing is om een unster (een veertrekkrachtmeter) en een ringsleutel te gebruiken. Ik heb een unster van 12 kgf en één van 25 kgf en daarmee zijn bijna alle gebruikelijke koppels te meten. Het koppel (in kgf.m) is het product van de gemeten kracht in kgf en de lengte van de arm van de ringsleutel in m. Als je het koppel in N.m wilt weten dan moet je de waarde in kgf.m met een factor 9,8 vermenigvuldigen.
Dat is ook mijn idee. Ik heb bijvoorbeeld voor de vliegwielbout gewoon de sleutel verlengd, en met een unster tot het gewenste moment aangetrokken. Als je een goeie momentsleutel wil kopen zijn die niet goedkoop en ook hier geld: goedkoop is duurkoop! Voor die ene keer dat je m nodig hebt zou ik gaan improviseren!
Groet, Lei.
Ik heb goede ervaringen met :
TengTools 3892AG-E3 Momentsleutel 3/8" 20-110Nm. 70 euro bij Hugo Schipper BV in Den Haag. Denk er wel aan bij de opslag om het te ontspannen.
Ik denk goed genoeg voor een amateur. Een professional wil natuurlijk beter.
De Lidl heeft vaak acties met een momentsleutel, ik geloof van 20-120 Nm. In een vergelijkingstest kwamen ze als één van de betere er uit.
Veel stalen bouten zitten in draadgaten in relatief zacht aluminium. Meeste schade ontstaat door het te vast draaien van de bouten. Ik gebruik zo veel mogelijk een moment sleutel (Aftapplaggen, vul pluggen etc). De sleutels van Louis.de bevallen goed. De ellende die je hebt als je een bout doldraait in het aluminium is groter dan de prijs van aanschaf van goed gereedschap.
Waar zijn de mensen met gevoel gebleven....
Inderdaad Lei waar zijn de mensen met gevoel?
Als je normaal gereedschap gebruikt zonder verlengstukken
moet je het toch wel een beetje aan voelen hoe vast of je iets draait.De bijzondere bouten daar gelaten (drijfstang vliegwiel wielbouten k100)
Chefke