Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsperikelen R80/7
#11
Hierbij de door jou gevraagde werking van een relais.
Ben schema die jij opvoert nog steeds aan het bestuderen (duidelijker te krijgen) en uit te vergroten en het lukt als je de beelden in beweging brengt en op het juiste moment stopt dan zie je rechts boven de blok met nummers goed, waar de kabels van bobine en D+ een verbinding moeten maken om op dynamo te kunnen lopen, maar het lijkt er niet op tenzij er een verbindingsbrug gemonteerd zit. Het lijkt meer een soort serviceblok voor aansluiting van meetapparatuur, maar zit dit ook op een Europese motor. Verder zie je twee soorten relais (no14 en no15) in het schema en zie ook mijn stukje huisvlijt. Een korte uitleg. Een relais is een schakelaar op afstand waarbij het schakelen door een magneetspoel (elektromagneet), in de tekening het rechthoekig blokje, tot stand komt. Hier is maar een kleine stroom, van + naar - , voor nodig die van no86 door de spoel naar no85, mag ook andersom, loopt. En dat kan dan via allerlei ingebouwde veiligheden zoals schakelaar aan koppelingshevel, stander en de vrijstand. De hoofdstroom loopt zoals met rood aangegeven stippellijn in de tekeningen voor de diverse toepassingen. Zie het verschil in de nummers no87 en no87a. Het relais kan dan met korte dikke kabels dicht bij het aan te sturen onderdeel zitten wat het spanningsverlies weer ten goede komt. En om het simpel te houden heeft BMW er voor gekozen niet standaard aan te sluiten maar de plus vanaf de accu aan de dubbele no87 en no30 is nu de uitgang naar no50 van de startmotor. En zie, de hoofdstroom gaat de relais in en weer uit in zowel rust als in werkstand naar het knooppunt voor de verdere aansturingen, zie schema`s (jammer komen hier niet zo duidelijk door). Heb je nog meer vragen, je weet we denken allen met je mee.
Reply
#12
heb je al naar de zekeringen gekeken? met name of de contacten daar niet aan het oxideren zijn. dat was bij mij het geval. dan wordt de overgangsweerstand bij de zekering groter en verlies je meer spanning als je meer belast. ik weet dat het startrelais en motor niet gezekerd zijn, maar het is een eenvoudige controle om deze oorzaak uit te sluiten.
Reply
#13
De draad van D+ naar de bobines loopt via het laadstroomlampje. De motor kan, eenmaal gestart, inderdaad draaien zonder accu, maar dat komt meer omdat de uitgang (30) van de diodeplaat nu eenmaal (via de startmotor) aan de plus van de accu hangt (zie dikke lijn tussen B+ en 30 van de startmotor. Anders zou het ook lastig laden worden.
Contactslot mag het niet zijn, dat is afgelopen jaar door een spiksplinternieuw exemplaar vervangen. De oude is verdwenen tijdens een joyride-actie-poging met kerst 2012.

Startrelais ga ik proberen te vinden en schoon te maken. Maar eerst om te testen de bobines direct op de accu.

Zekeringen kunnen het niet zijn, die zouden ook tijdens het rijden opspelen, en dat gebeurt dus niet.

Ik speel al jaren met elektriciteit en elektronica, ook professioneel, dus weet van relais en hun toepassingen. ;-)

Voor degenen voor wie het schema niet groot genoeg is: rechtsklikken op het plaatje geeft je de mogelijkheid om een aantal groottes te kiezen. Daaronder: Original, dat is een afbeelding van 2577 × 2020 pixels. Die past op 100% bekeken, niet helemaal op mijn 27" scherm. ;-)

Ik zie nu een enorme fout in het schema, in ieder geval voor de US-versie. Van aansluiting 30 van het startrelais (14) gaat een draad met een label "see note 1" naar 85 van het lichtrelais(f). 85 van het lichtrelais is de massa-aansluiting, er loopt een draad van diezelfde 85 naar het massaverzamelpunt (31) op de klemmenstrook. Tijdens het bekrachtigen van het startrelais wordt de accu dus kortgesloten!

Morgen eerst maar eens kijken of ik het zadel nu wel uit de vergrendeling kan krijgen, zodat de tank er af kan en ik bij een paar dingen beter bij kan.
Ik hou je op de hoogte!
Reply
#14
Als je note 1en note 2 (notities), verder in het boek omschreven, er bij hebt zal je zien dat er iets anders uit de bus komt dan kortsluiting, lijkt mij. Maar het schema van tinusbmw op deze site is denk ik het schema van jouw motor.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_mes...oom-1.html.
Je vraagt op 16 februari hoe een startrelais in elkaar zit. Als ik het nu goed begrijp vraag je hoe het startschakelaar/relais op de startmotor werkt. Beginnend bij aansluiting no50, deze stuurt twee spoelen aan, een houdspoel verbonden naar massa, deze is niet krachtig genoeg om aan te trekken en doet de functie van de tweede spoel teniet. De tweede is een dikkere spoel die zijn massa over de koolborstels krijgt. De ijzeren kern wordt in de solenoïde gezogen, de hieraan verbonden hevel drukt de bendix naar voren en schuift het rondsel in de starterkrans. De startmotor zal door deze relatieve kleine stroom al iets beginnen te draaien waardoor de tandwielen soepeler in elkaar grijpen. Op het eind van de slag, niet eerder zodat de tandwielen goed in elkaar grijpen, zal de solenoïde, een geïsoleerde koperen strip hieraan bevestigd, de verbinding maken voor de hoofdstroom van de startmotor. Eenmaal aangetrokken, de ijzerkern zit dan midden in het magnetisch veld, is de houdspoel sterk genoeg, is ook nodig want de aantrekspoel ligt nu aan beide zijden aan de plus.
Reply
#15
D+ is de voelspriet voor de spanningsregelaar. Spanningsregelaar regelt de stroom naar de sleepcontacten (rotor) van de dynamo. In tegenstelling tot een gelijkstroom dynamo met een permanente magneet heeft een wisselstroom dynamo, beter gezegd een collectorloze dynamo, stroom nodig om een magnetisch veld op te bouwen, zie aansluiting DF en D- op het kleurenschema Gosselaar. Wanneer D+ spanning te laag is gaat er meer stroom naar de sleepringen en het magnetisch veld wordt groter, dus wordt er meer vermogen door de dynamo opgewekt (stator). Lage D+ spanning zorgt er ook voor dat het spanningsverschil over het laadstroom lampje hoger wordt en dit lampje gaat branden.
Zonder accu zal een motor met een collectorloze dynamo niet kunnen lopen omdat er geen elektriciteit is.
Bij het schema waarbij aansluiting 30 van het startrelais naar aansluiting 85 van het lichtrelais loopt, is de massa te veel getekend volgens andere schema’s. Deze aansluiting zorgt ervoor dat tijdens het starten de verlichting uit gaat.
Waarom aansluiting 10 van het laadstroomlampje (schema Heinz) aan de –zijde van de bobine aangesloten zit is mij een raadsel. In feite wordt deze aansluiting ongeveer de helft van de tijd aan massa gelegd t.w. de tijd dat er een magnetisch veld in de bobines opgebouwd wordt wanneer de contactpunten gesloten zijn of een vergelijkbare actie van het Hall-systeem.
Reply
#16
Het blijkt dat wat BMW een startrelais noemt in werkelijkheid een startblokkeerrelais is. Daar vroeg ik naar. Zal betekenen dat die 'kortsluitdraad' ook een andere functie heeft en dus geen kortsluiting maakt. :-)
De werking van het startrelais op de startmotor is bekend. :-)

Volgens mij kan een motor met een wisselstroomdynamo, eenmaal gestart, ook zonder accu lopen. De veldstroom is al door de accu geleverd en dus aanwezig. Deze aanwezigheid kan net zo goed door de dynamo overgenomen worden als elke andere stroombehoefte, zoals de ontsteking.

Ondertussen staat mijn motor in de garagebox van een vriend in een ruimte waar nog meer van dat soort boxen en de bijbehorende sleutelaars zijn. Daar vanmiddag zitten knutselen. Aansluitingen van de bobines waren vuil, maar ook makkelijk schoon te krijgen. Spanning was al aanwezig en blijft ook tijdens het starten. Spanning zakt niet te ver, blijft boven de 10V. Dat is allemaal in orde. Toen toch nog eens met de onderbreker klooien, samen met één van de sleutelaars. Hij was er van overtuigd dat het de contactpunten waren. Vorige week hadden we al geconstateerd dat die inderdaad aan vervanging toe waren, maar niet zo slecht dat dat de oorzaak was.
Ik ga het toch maar proberen. Ze moeten er toch in en als dat het probleem oplost, ben ik meteen klaar. Kan ik daarna een paar andere klussen aan het apparaat gaan uitvoeren.

Blijf het wel vreemd vinden dat versleten contactpunten van de ene op de andere dag en alleen met slecht weer ophouden te werken en dat dat dan ook nog eens alleen tijdens het starten. Als ze slecht zijn, zou je onder het lopen toch ook iets moeten merken? Onregelmatig lopen, stationair makkelijk afslaan, dat soort dingen.
Reply
#17
Start(blokkeer) relais: verhinderd starten als de motor reeds loopt.
Het lijkt er op dat bij slechte weersomstandigheden toch iets van lekstroom ontstaat waardoor de ontsteking niet optimaal of zelfs afwezig is.
Matige punten helpen dan niet echt mee.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#18
Vorige week nieuwe punten ontvangen, vandaag tijd om te monteren. Viel niet eens tegen, kwa gepiel. Toen ik toch ook maar de draad had vastgestoken startte de motor zelfs. Met moeite, dat wel en echt lekker lopen deed ie ook niet, afslaan wel. Uiteindelijk bleek dat de punten niet ver genoeg open konden omdat ik de verkeerde uitvoering heb. Ik heb nu de uitvoering met lange draad (korte arm) en moet die met korte draad (lange arm) hebben. De korte arm loopt tegen de nokkenas aan en kan daardoor niet ver genoeg omhoog. Morgen maar eens ruilen. Voorlopig lijkt het i.i.g. beter te gaan.
Reply
#19
Ik heb een gelijk probleem gehad met mijn R80Rt kon starten totdat de accu bijna leeg was daarna sloeg hij aan en liep als een zonnetje!! leek na veel gedoe de bobine te zijn . klacht trad op na het afstellen van de motor als je de motor laat lopen zonder een bougie kan de bobine zijn overspanning niet kwijt en slaat door! de bobine heeft dan maar 70% van zijn kracht. Als de accu bijna leeg is slaat de bobine niet meer door en krijg je weer een vonk! na vervangen was het probleem weg Al met al heeft dit proces 2 jaar geduurd!
Reply
#20
Hoi. Met veel interesse deze thread gevolgd. Ik ben ook bezig met mijn r80 bedrading na lopen,voor een trip naar frankrijk. En van de winter alles helemaal na lopen. Want tot nu toe ben ik er al achter dat mijn contactslot verkeerd aangesloten was, waardoor remlicht en knipperlichten niet functioneerden.

Mijn vraagje ik heb een beetje een vaag/bijna niet te lezen bedrading schema. Nu dankzij jullie een duidelijker. Hebben/willen/kunnen jullie ook de benamingen van onderdelen (blz 209) en kleurcodes (blz224) hier in zetten? Dan kan ik ze printen en in gebruiken in de werkplaats. Dank jullie wel.
gr
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)