Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsperikelen R80/7
Sinds een maand of 2 heb ik problemen om mijn R80/7 uit 1979 te starten, met name als hij nat/vochtig is. Hij staat doorgaans buiten, is dat gewend. Tot nu toe was starten, zelfs in de stromende regen geen enkel probleem.
Nu plotseling start ik probleemloos de accu leeg zonder dat er verder iets gebeurt. Startmotor is goed, hij slingert hem braaf rond, maar er is verder geen enkele reactie, van geen van beide cilinders dus. Bij nadere inspectie blijkt er verder niets mis. Bougies zijn pietsie vuil, schoonmaken helpt niets. Contactpunten idem, niets mee aan de hand, beetje bijgeschuurd, helpt ook niets.
De oorzaak moet iets centraals zijn omdat geen van beide bougies vonken, of de onderbreker zijn werk goed doet is erg lastig te zien.

Mijn vermoeden is dat de stroom van de accu naar de onderbreker/bobines tijdens het starten een andere route heeft dan als de motor loopt. Als de motor loopt is er namelijk niets aan de hand en loopt het ding als een zonnetje c.q. de spreekwoordelijke naaimachine en trekt hij als een nieuwe. Heeft geen neiging tot afslaan en gedraagt zich perfect voorbeeldig. Als de boel eenmaal loopt is kennelijk alles in orde.

Ik heb wel een schema van 't ding, maar weet niet hoe bijv. het startrelais (nr. 14 in het schema) dingen schakelt of verbreekt. Zodoende kan ik niet zien hoe de stroom naar de bobines gevoerd wordt en waar dus verschillen zitten tussen starten en lopen. Weet iemand hoe dat ding in elkaar steekt, c.q. hoe andere betrokken relais dat doen?

Schema:
http://www.flickr.com/photos/59431135@N07/12519275064/
Reply
Hoi Henz,

Gekke vraag, maar heb je je engine kill switch al gecontroleerd?
Soms wil er inwendig in zo'n schakelaar wel eens iets blijven hangen.

Groetjes, Kees.

Reply
Wel geprobeerd, maar die kán het niet zijn. Als die niet werkt, werkt de startmotor ook niet. Het is maar een enkelvoudige schakelaar en dus alles of niks.
Reply
weet je wel zeker dat je bougies niet vonken? Op de koppen gelegd met de doppen erop en starten? Anders zou ik indien mogelijk s een en ander gaan uitwisselen.....
Reply
Nee, ze vonken echt niet, soms kan er een enkel vonkje van af, maar meer dan 2 achter elkaar hebben we nog niet gezien. Voor de zekerheid de bougies goed aangedrukt op de cylinderkop, zodat ze zeker goed contact maken.
Reply
Begrijp dat je de motor goed rijdend hebt weggezet.
Zou eerst maar eens de tank eraf halen en kijken of alle bedrading nog goed op de plek zit enalle kabelverbindingen en stekkers ook eens goed aandrukken.
I.v.m. het niet vonken; check de + en -draad aan de bobines eens of ze nog goed zitten.
Reply
Condensator kaputt?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik hoef niet alle bedrading te controleren, eenmaal gestart loopt het ding namelijk als een nieuwe. Vonken onder het rijden is dus geen probleem. Het zit 'm kennelijk echt alleen bij het starten. Daarom denk ik dat de onderbreker/bobines tijdens het starten hun stroom via een andere draad/relais krijgen dan tijdens het lopen. De vraag is alleen hoe die verbinding anders is. Dan kan ik daar kijken of er een draad, faston, relais of wat ook los zit of gebroken is. Heeft bijv. iemand een tekening hoe het startrelais in elkaar zit, dus wanneer welke contacten met elkaar verbonden zijn of niet?

Condensator is los gehaald, heeft geen effect. Motor loopt ook prima bij hoge toerentallen.
Reply
Het schema is niet heel duidelijk, zoals het ontbreken van de Bosch codering op de bobines, nummers 15, 4 en 1 jammer want dat maakt het wel duidelijker, maar op het relais staan ze weer wel. Verder staan de bobines in serie getekend, is dit bij de motor ook zo aangesloten. Verder is er in het schema een draad getekend die loopt van D+ naar de bobines. Dit zou betekenen dat als de dynamo laadt de motor zelfs zonder accu wil lopen. Is dit bv alleen voor de USA of UK uitvoering, het staat er niet bij. De voeding vanaf het contact naar de bobine loopt wel via het startrelais maar is doorgelust en heeft als zodanig niets met het relais en starten te maken. Je zult dus aan de bobines moeten meten of er spanning is bij stand op contact en tijdens starten. Ik denk dat je de storing dan al wel tegen komt. Dan is het een kwestie van stekkerverbindingen, zekering en of breuk in kabel controleren.
Reply
Het lijkt erop alsof tijdens het starten te weinig spanning overblijft om de bougies te laten vonken. Slecht contact als gevolg van overgangsweerstand is mogelijk. Spanning van de accu gaat naar het zwarte blokje waar het startrelais op gemonteerd is. Alleen wanneer het relais op het blokje staat, wordt stroom doorgegeven naar het contactslot, dan naar een zekering, dodemansknop, stekkerverbinding, om uiteindelijk te eindigen in een groen/blauwe draad welke verbonden is met de linker bobine. Als je het startrelais lostrekt zal de motor electrisch "dood" zijn. De verbinding 87 en 87a zorgt ervoor dat er stroom gaat naar de printplaat in de koplamp. Controleer vooral deze verbinding, maak de pootjes van het relais schoon en reinig de female contacten in het blokje. Het is wat gepruts maar deze stekkertjes zijn met een klein schroevendraaiertje en wat trek- en duw werk uit het blokje te krijgen. Kleine borsteltjes om ruimte tussen de tanden te reinigen en contactspray kan misschien ook helpen.
Wat je als eerste moet proberen, trek de groen/blauwe draad van de linker bobine en verbind de bobine direct met de accu. Als de motor nu wel loopt, controleer dan het bovenstaande. Mijn contactslot had een overgangsweerstand van 3 Ohm en heb daarom een relais gemonteerd om spanningsverliezen teniet te doen. Gaarne bericht terug.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)