Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R65LS
#1
Beste Hobbyisten,

Ik heb ondertussen een aantal losse vragen op het forum gezet mbt tot het restaureren van mijn R65LS.
Voor de volledigheid dacht ik dat het misschien een aardig idee zou zijn om alle vragen en voortgang in 1 topic te zetten.

Even wat info over mijn motor:
BMW R65LS, bouwjaar 1983, polaris silver uitvoering
Oorspronkelijk geproduceerd voor de Amerikaanse markt, maar in 1989 in NL op kenteken gezet. Hij heeft echter nooit op naam gestaan in Nederland en staat sinds 1989 stil (althans dat was het verhaal van de verkoper ;-) ). Er staat slechts een kleine 9000 mijl op de teller en hij ziet er inderdaad uit alsof hij lang heeft stilgestaan.
Iemand heeft ooit een begin gemaakt met het opknappen door de kuipdelen te laten spuiten, wij (mijn vader en ik) hebben ons nog nu toe vooral op het mechanische gedeelte gericht.

Ondertussen zijn het blok, de versnellingsbak en de cardan weer helemaal in orde en waar nodig voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen en lagers.

De eerstvolgende stap is het laten stralen en poedercoaten van de framedelen en hier heb ik nog een vraagje over.
Poedercoat wordt een sterke, dikke laag en lijkt mij daarom ideaal voor het frame. Lak blijft wat soepeler en lijkt wat preciezer aan te brengen.
Wat is de beste behandeling voor delen op het stuur, zoals de spiegels en de hendel? Is poedercoat niet te dik voor dit spul? en raak je niet de mooie merktekentjes kwijt?

Ohja, is er een manier op de spiegels uit de houder te halen zonder dat de boel breekt? Ze lijken in een rubber biesje te zitten dan in de houder gelijmd zit ...



NB. Gezien ik maar eens in de paar weken een dagje tijd heb om te sleutelen wordt dit niet zo groot en actief topic als dat van Mischa's cafe race project (erg leuk btw!), maar het leek me een leuk idee om jullie zo een beetje op de hoogte te kunnen houden. Foto's volgen spoedig!




Reply
#2
Jasper, het is altijd leuk om de voortgang van een project te volgen! Dus ga vooral door en plaats veel foto's.

Poedercoaten is idd een dikke laag en is daarom niet echt geschikt voor stuur en hendels. Ik zou kijken of je ze ergens in goede staat kunt vinden om ze te vervangen. Lak is op dat soort onderdelen te kwetsbaar.
Reply
#3
Jasper, nog even over die mooie merktekens, die zitten (jammer genoeg) bijna allemaal aan de achter-/onder-/binnenzijde van de verschillende onderdelen
Reply
#4
Hallo Mischa,

Dat is inderdaad waar, helaas!
Hoe zijn deze onderdelen origineel eigenlijk behandeld?
Het lijkt een soort kunststof, relatief dik, maar de merktekens zijn nog wel leesbaar :-)

-Jasper
Reply
#5
Ik vermoed toch een soort poedercoat maar net een stukje beter?
Reply
#6
OK, nu is het wel weer lang genoeg stil geweest in dit topic.
Het idee was natuurlijk om jullie op de hoogte te brengen van de voortgang. Hoewel het hele project een beetje traag verloopt (dat krijg je als je samen met je vader sleutelt die 130 km bij je vandaan woont ;-) ), bij deze toch een kleine fotoreportage van de voortgang.

Ondertussen is de versnellingsbak van nieuwe lagers en keerkringen voorzien. Het blok is volledig uit elkaar geweest, o.a. de drijfstanglagers, distributieketting en zuigerveren zijn vervangen. Was dit allemaal al nodig na 9000 mijl? Vast niet alles per se, maar de boel lag toch uit elkaar. We zijn graag volledig natuurlijk :-)

Het frame, stuur, bok, valbeugels etc zijn allemaal naar de poedercoater geweest ( Gerritsen in Nijkerk, erg mooi!)

Ondertussen zijn we begonnen om de boel langzaam maar zeker weer op te bouwen.
Reply
#7
Over de voorvork heb ik nog een vraagje:
Hoe ver moet de bovenste kroonplaat op de vorkpoten geschoven worden? Ik neem aan dat hij de balhoofdmooer moet borgen, dus zo strak mogelijk?
En worden de vorkpoten nog afgedekt met doppen? Dat lijkt in ons geval wel een beetje gek namelijk. Er was een systeem gemonteerd waarmee de vorkpoten opgepompt konden worden. Heeft iemand ervaring met dat systeem?

Zie hier de foto
Reply
#8
Oh ja, ik heb afgelopen week ook nog mijn velgen gespoten.
Ze liggen nog in de cabine, maar het op het eerste gezicht lijkt het resultaat heel aardig.

Ik ben ondertussen een beetje aan het informeren naar geschikte banden voor deze velgen.
Ik las dat mensen vroeger nog wel eens problemen hadden met tubeless banden op deze velgen, en liever een binnenband hadden.
Zou dat tegenwoordig nog steeds zo zijn? Hebben jullie suggesties voor goede (en niet te dure) banden?

Ik hoor het graag!

Reply
#9
Ik heb dan een normale R65 en daar gaan de BT45 op. Goede ervarinf qua weggedrag en levensduur.
Reply
#10
De velg van de R65LS is nooit vrijgegeven voor tubeless omdat hij niet de goede vorm heeft.
Het volgende heb ik in 2008 naar aanleiding van een soortgelijke vraag hier op het forum gezet:

"Ik heb het ook zonder binnenband geprobeerd met mijn R65LS.
De bandenboer wilde daar wel aan meewerken.
Na een paar kilometer was de band leeg.
Sindsdien doe ik er weer trouw een binnenband in.
Ik lees op het Duitse R65 forum dat het daar bij iemand met een R65LS wel gelukt is.

Als je geen speciale velg hebt heeft de band naar binnentoe geen ril die hem tegenhoud bij lage spanning of lekrijden. In een bocht is het dan mogelijk dat de band naar binnen schuift en ineens de rest van zijn lucht verliest.
Dit kan dus theoretisch gevaarlijke situaties opleveren volgens de heren geleerden."


Hier nog een link naar een hele uiteenzetting van de voors en tegens:
http://bmwmotorcycletech.info/section6.htm

Ik rijdt trouwens al jaren BT45 (met binnenband van hetzelfde merk) en dat bevalt mij uitstekend.

Sukses,

Wil
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)