Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
inhouden direct boven stat. rpm r100rt 1981
#21
Hallo Ariej, de klachten die jij hebt komen bij ieder motor en automerk wel eens voor. Met in achtneming van alle goede aanwijzingen en meedenkende is mijn ervaring dat als je al zoveel dingen gecontroleerd en geprobeerd hebt het nu tijd is om de knop om te zetten en weer bij de basis (afstellingen)te beginnen, zoals bv zijn de veertjes van de centrifugaal vervroeger (indien aanwezig), strak genoeg en beluchtinggaatjes (naar buitenlucht) van de vacuümpotten op de carburateurs wel open zijn en bij geheel terug gedraaide aanslagschroeven de gaskleppen rondom in de aanzuigbuis aanliggen. Zal nu proberen een algemene afstelling van carburateurs te omschrijven. Aan de carburateurs zitten verschillende afstelschroeven, een mengselschroef voor de juiste benzine/lucht verhouding, één of twee luchtschroeven (idle adjust nr. 34 en 36), bij niet aanwezige nr.36 schroeven zijn de gaskleppen tevens de luchtschroeven en samen met de mengselschroeven voor een stationaire afstelling. Voor een juiste stationaire toerental de schroeven nr.34 steeds met dezelfde aantal windingen, of een deel ervan, in of uitdraaien en weer corrigeren met de mengselschroef voor een mooi rond lopen van de motor er hierbij op letten dat de later omschreven kleine gaatjes nog niet meedoen. Bij twee idle adjust schroeven zijn schroeven nr.34 een aanslag voor de gaskleppen, deze zo afstellen dat de gaskleppen maar net open gaan en zo vrij van het huis komen (links en rechts even ver indraaien) dit in verband met het niet vast gaan zitten van de kleppen, denk er daarbij om dat de gaskabels vrij zijn en niet aan de gaskleppen hangen, nu zijn de luchtschroeven nr. 36 samen met de mengselschroeven de afstelling voor stationair toerental. Nr.36 steeds links en rechts even ver in of uitdraaien en corrigeren met de mengselschroeven voor de juiste meng verhouding zodat de motor mooi rondloopt. Een gaatje onder en boven de gasklep is het kanaal (om de gasklep heen) van deze luchtschroef en is als het ware ook een gasklep. Dan kunnen er nog kleine gaatjes boven elkaar in de aanzuigbuis zitten die, bij gas geven, na elkaar vrij komen (vacuüm zuigen aan het betreffende gat) benzine geven tot er bij nog verder gas geven voldoende vacuüm aan de hoofdsproeiers ontstaat en deze ook benzine leveren. Controleren dat bij gas geven de gaskleppen gelijktijdig aangesproken worden. In deze overgang zou er bij jou motor iets kunnen haperen (verstopt zitten).
Voor de nummers zie de site http://www.bingcarburetor.com/pdf/MOTORC...20VIEW.pdf
Reply
#22
@ gosselaar, zoals te lezen heb ik deze stappen meermalen gedaan, het probleem zit zeker in de rechter carb, maar kan het probleem in het ding, helaas niet vinden.
Reply
#23
Ik heb vergelijkbare problemen met een R80TR (uit 1992) gehad en het in eerste instantie ook in de carburateur gezocht. Wat ik er ook aan deed, niets hielp. De oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte bougiekabel te zijn. De slechte vonk die hiervan het gevolg was gaf in het begin alleen problemen bij lage toeren, net iets boven stationair. Later werd de kabel zo slecht dat de motor ook bij hogere toerentallen begon in te houden.

De kabels zijn eenvoudig te controleren. Ze moeten ongeveer 5 kilo-ohm per kabel hebben. De secondaire spoel van de bobine heeft ongeveer 12 kilo-ohm en als je dus meet tussen de kernen van beide bougiedoppen moet je op ongeveer 22 kilo-ohm uitkomen. Is dit veel meer, dan is er een kabel kapot. Welke kabel dat is dat vindt je door de kabels los te halen uit de bobine en afzonderlijk door te meten. Bij een kapotte kabel kun je het beste beide kabels en beide bougiedoppen vervangen.

De stroom loopt gelijktijdig door beide kabels en beide bougies vonken dan ook gelijk. Toch krijg je de slechtste vonk bij die bougie waar de slechte kabel zit en de betreffende cilinder houdt dan in bij lage toeren.

Als de bougiekabels goed zijn dan zit het probleem waarschijnlijk in de carburatie. Ik heb vroeger een soortgelijk probleem ook eens bij een BSA B33 gehad en daarbij was de oplossing het vervangen van de naaldsproeier en de sproeiernaald.
Reply
#24
Schiet me wat te binnen:
Had er vroeger van die gesealde bougiedoppen op, 1 geheel met de kabel, had toen ook trammelant.
Sindsdien gewone bougiekabels er op gezet en Ariete doppen, probleem over, wie weet zit het daar wel.
En heb er Irridium bougies in, scheelt misschien ook wel, kan best zijn dus dat het probleem helemaal niet in de carburateur zit, die zijn nu al 100 keer schoongemaakt.(of je hebt iets verkeerd gemonteerd in de carburateur, kan natuurlijk ook nog).
Reply
#25
Als ik even inspring op de idee van Adriaan en Rudy; als de bougie kabels omgewisseld worden moet het probleem van rechts naar links verhuizen.

met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#26
Quote:Schiet me wat te binnen:
Had er vroeger van die gesealde bougiedoppen op, 1 geheel met de kabel, had toen ook trammelant.
Sindsdien gewone bougiekabels er op gezet en Ariete doppen, probleem over, wie weet zit het daar wel.
En heb er Irridium bougies in, scheelt misschien ook wel, kan best zijn dus dat het probleem helemaal niet in de carburateur zit, die zijn nu al 100 keer schoongemaakt.(of je hebt iets verkeerd gemonteerd in de carburateur, kan natuurlijk ook nog).

RudyHD, jij hebt een andere ontsteking. Sammie heeft een '81 vol electronisch met halgever en andere bobine. Kan wel met die 'losse' bougiedoppen maar moet wel een weerstand hebben.
Bougies heb ik geen ervaring mee, met meer dan 8000 toeren misschien beter?
Carbs kunnen natuurlijk bij demontage de choke's verwisseld zijn of verkeerd gemonteerd.


Reply
#27
Aangezien het probleem maar in een beperkt toerengebied én éénzijdig voorkomt kan je alles wat met de ontsteking te maken heeft zo goed als zeker uitsluiten.

Blijft over de (rechter) carburateur. Aangezien Ariej zegt dat hij die al verschillende keren schoongemaakt en doorgeblazen heeft is het enige wat overblijft een ultrasoonbad in een redelijk agressieve vloeistof van de carburateurs. Verder opletten of links en rechts dezelfde maat sproeiers gemonteerd zijn en de naalden even hoog hangen. Als laatste blijft over of de veren boven de membramen nog even sterk en de vacuumkanaaltjes nog open zijn.
Reply
#28
ook ik vermoed dat je een hardnekkige verstopping in de kleinste kanalen van je carbs heb, ultrasone + perslucht, aantal keren herhalen.
ik heb zelf ook carburatoren schoon gemaakt met carburateur reiniger maar dit had gewoon geen effect. na 3x in de ultrasoon en door spuiten met perslucht kwam er beweging in.

succes
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)