02-11-2014, 11:32 AM
Hallo Ariej, de klachten die jij hebt komen bij ieder motor en automerk wel eens voor. Met in achtneming van alle goede aanwijzingen en meedenkende is mijn ervaring dat als je al zoveel dingen gecontroleerd en geprobeerd hebt het nu tijd is om de knop om te zetten en weer bij de basis (afstellingen)te beginnen, zoals bv zijn de veertjes van de centrifugaal vervroeger (indien aanwezig), strak genoeg en beluchtinggaatjes (naar buitenlucht) van de vacuümpotten op de carburateurs wel open zijn en bij geheel terug gedraaide aanslagschroeven de gaskleppen rondom in de aanzuigbuis aanliggen. Zal nu proberen een algemene afstelling van carburateurs te omschrijven. Aan de carburateurs zitten verschillende afstelschroeven, een mengselschroef voor de juiste benzine/lucht verhouding, één of twee luchtschroeven (idle adjust nr. 34 en 36), bij niet aanwezige nr.36 schroeven zijn de gaskleppen tevens de luchtschroeven en samen met de mengselschroeven voor een stationaire afstelling. Voor een juiste stationaire toerental de schroeven nr.34 steeds met dezelfde aantal windingen, of een deel ervan, in of uitdraaien en weer corrigeren met de mengselschroef voor een mooi rond lopen van de motor er hierbij op letten dat de later omschreven kleine gaatjes nog niet meedoen. Bij twee idle adjust schroeven zijn schroeven nr.34 een aanslag voor de gaskleppen, deze zo afstellen dat de gaskleppen maar net open gaan en zo vrij van het huis komen (links en rechts even ver indraaien) dit in verband met het niet vast gaan zitten van de kleppen, denk er daarbij om dat de gaskabels vrij zijn en niet aan de gaskleppen hangen, nu zijn de luchtschroeven nr. 36 samen met de mengselschroeven de afstelling voor stationair toerental. Nr.36 steeds links en rechts even ver in of uitdraaien en corrigeren met de mengselschroeven voor de juiste meng verhouding zodat de motor mooi rondloopt. Een gaatje onder en boven de gasklep is het kanaal (om de gasklep heen) van deze luchtschroef en is als het ware ook een gasklep. Dan kunnen er nog kleine gaatjes boven elkaar in de aanzuigbuis zitten die, bij gas geven, na elkaar vrij komen (vacuüm zuigen aan het betreffende gat) benzine geven tot er bij nog verder gas geven voldoende vacuüm aan de hoofdsproeiers ontstaat en deze ook benzine leveren. Controleren dat bij gas geven de gaskleppen gelijktijdig aangesproken worden. In deze overgang zou er bij jou motor iets kunnen haperen (verstopt zitten).
Voor de nummers zie de site http://www.bingcarburetor.com/pdf/MOTORC...20VIEW.pdf
Voor de nummers zie de site http://www.bingcarburetor.com/pdf/MOTORC...20VIEW.pdf