Jammer dat de bmw een teleurstelling is.Misschien telt mee dat het een oud beestje is?
Carburateur: omdat hij stationair en verder goed loopt maar het probleem zich voordoet in de gasovergang tussen stationair en vehoogd toerental denk ik toch aan een verstopping in het overgangsdeel- dus het kanaaltje dat vanaf de stationairsproeier uitkomt vóór de gasklep.
Hij loopt stationair Ok, dus het stationairkanaal vanaf de sproeier dat ná de gasklep uitkomt is open.
Als je de mogelijkheid hebt om door te blazen met perslucht zou ik dat in 1e instantie proberen, anders toch ultrasoon.
(Geen idee wie dat doet of hoe dat gaat - hopelijk weten andere forumdeelnemers dat)
NB: het kamertje tussen beide stationairkanalen zit recht onder het gasovergangsgaatje, mogelijk zit daar de obstructie, probeer door te blazen vanaf de sproeier.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Jongens, het is eigenlijk heel simpel. We moeten accepteren dat hoewel het heel leuk is om van alles zelf te doen aan onze motoren, het in een aantal gevallen echt raadzaam is om een specialist in te schakelen. Wat mij betreft geldt dat zeker op het vlak van carburateurs. Ultrasoon reinigen is bv. al genoemd, het maakt echter nogal wat uit met welke apparatuur dat gebeurt. Met zo ding waar je je bril mooi mee schoon krijgt, kan je het wel vergeten.
Op het gevaar af dat het vervelend wordt, roep ik nog een keer: redb@ron. Deze man kent echt álle ins and outs van (niet alleen) onze Bing of Dellorto carburateurs. En ja, ik heb geen aandelen in zijn bedrijf en hij is ook geen zwager van me :-)
Groeten, Ton
Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan een verstopping in het gasovergangs-deel omdat de motor:
a) goed loopt bij gebruikstoerental en
b) goed stationair loopt
Hij slaat af bij overgang stationair naar hoger toerental, blijkbaar vóór dat de hoofdsproeier actief wordt.
Mijn conclusie: iets mis in het gas-overgangs deel.
Hier valt niets bij te stellen omdat de enige "calibratie " de stationairsproeier en de lengte en diameter van het kanaaltje is.
Mogelijk ten overvloede: de benzinetoevoer voor stationair (met regelschroef) en gasovergang verloopt in beide gevallen via de stationairsproeier, waar blijkbaar geen probleem is want hij loopt goed stationair en reageerd op de stelschroef.
En dan kom ik (conclusie van de koude grond) uit op een niet-werkend gasovergangsdeel, en omdat dat alleen uit een een tussenkamertje, een kort kanaaltje en opening bestaat -dus- op een verstopping.
Wie een ander idee heeft mag het zeggen.
En anders toch maar naar de specialist.
PS:Blijkbaar heb je al doorgeblazen, komt er dan lucht uit beide gaatjes?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Bep stelde de vraag ,, Zijn de vlinderkleppen cq gaskleppen los geweest . Zijn ze goed gecentreerd en zitten de schuinekantjes correct ! Het start gedeelte ,, zitten de centerpuntjes ( excentrisch) in kop van asje aan de kant van hefboompje , en komen de hefboompjes goed naar beneden bij shoke uit!! . Monteer sproeierhouders met goede O-ringen met een likje vaseline rond de o-ringen , om beschadigen door de schroefdraad tegen te gaan . Ook rond luchtregelschroef zit een O-ringetje om valse lucht uit te sluiten. In je vlotterbak zit een vertikaal dun buisje en in de hoek een kanaaltje , zijn deze goed open . Gr. Cees.
Er wordt me hier meerdere keren achter elkaar gevraagd of buisjes en kanalen open zijn..
Ik snap het niet, moet ik nu zeggen dat het niet zo is?
goed..
Weer een update van de oerbetrouwbare bmw r100rt..
Ik heb de -weer compleet uit elkaar gehaalde-en weer opgebouwde-carburateur met nw rubber ring om de regelschroef er weer opgezet en hij loopt net zo kut,
De startmotor ging niet zo lekker rond dus de accu intussen aan de lader gelegd en voor de verandering alweer de klepspeling nagezien.
Toen wilde ik 'm nog een keer starten en... niks..
startknopje kortgesloten en nog niks..
Zal wel weer de derde startmotor binnen een jaar zijn..
heeft bmw ook duikboten gemaakt? dit wordt misschien de eerste..
Buisjes en kanalen worden zo vaak genoemd omdat dat de meest voorkomende en dus meest voor de hand liggende storingsbronnen zijn.
Als die inderdaad goed open zijn is een mogelijkheid dat de hoofdsproeier het in het overgangsgebied niet goed overneemt van het overgangsgedeelte en je het in die hoek inclusief gangbaarheid vac. zuiger moet zoeken.Als die even blijft hangen bij openen gasklep is de mengverhouding naar de knoppen en slaat het spul af.
Valse lucht enz. langs de O ringen is al genoemd.
3e startmotor in een jaar tijd? Probleem zit blijkbaar ergens anders.
PS: voor zover ik weet heeft bmw nooit nautische activiteiten ontplooit, maar als het een (schrale) troost is: mijn Honda CB 900 Bol is door leeftijd en kilometrage ook een schoolvoorbeeld van leeftijd en slijtage, en hij sleutelt lang zo makkelijk niet.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Voor mijn doen is een '81 er een recente motor, maar tot nu toe de onbetrouwbaarste.. door de startmotor en CV carbs, die op mijn andere motoren niet zaten..
Misschien is hij in het verleden toch als duikboot gebruikt en heb je water in de carburateurs!
Nee even serieus, ik heb verschrikkelijk moeten lachen om je opmerking m.b.t. de mogelijke onderwater activiteiten en je opmerking over de verstopte kanaaltjes. Ik begrijp echter ook je frustratie heel goed. Ik heb in het recente verleden ook heel wat ontstekings problemen met mijn R 51/3 gehad, maar dit is uiteindelijk ook met uitstekende hulp van forum leden opgelost. Ik heb helaas geen ervaring met een R100RT dus ik kan je niet verder helpen.
Frits
Beste ariej:
Voordat je de motor te water laat,
voor een schappelijke prijs wil ik deze wel van je overnemen.