Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80 voorwiel pas-bus maat ?
#1
Ik ben, naast wat andere ideeën, bezig een "mono" voorvork in m'n R80/7 te zetten vanwege de hierbij horende brembo's.
Nu heb ik een leuke set op de kop getikt maar zit nu met een probleem.
Als ik het nieuwe voorwiel, met 2 schijven, tussen de vorkpoten houdt (zonder as) past het prima en lijnt e.e.a. ook goed uit tussen schijven en klauwen en ook netjes gecentreerd tussen de poten.
Echter als ik het spul wil monteren met as en beide bussen gaat het mis !
De linker bus (van vooraf gezien - dus de grootste van de 2) lijkt te lang te zijn waardoor de afstand tussen schijf-links en poot-links zo groot wordt dat de rechter schijf tegen de rechter poot loopt.
Het ziet er dus naar uit dat de bus er niet bijhoort cq. van een ander type is.
De vork is een van de eerste series, dus zonder vaste reflector houder en de klauwen aan de voorkant van de poten - opdruk Brembo BMW 1452 315 (voor links).

Als ik de bus meet over lengte waarover hij over de as schuift is dat 27 mm, wat ik nodig zou hebben is zo'n 24-25 mm.
De vorige eigenaar heeft geen bus in deze maat.

Ik heb wel het BMW/OEM nr opgezocht maar kan geen afmeting informatie vinden. Weet iemand dit wel te vinden ?
Hierdoor kan ik dus niet uitzoeken wat ik wel nodig heb.

Of natuurlijk een andere suggestie van wat er mis kan zijn ?

Groet
Reynout
Reply
#2
Begrijp het denk ik niet goed.
Heb je nu een voorvork met dikkere poten en het kleinere voorwiel 18" met de Brembo's aan de voorkant? ( type vanaf 1985)
Of heb je dezelfde diameter poten met het 19'' voorwiel en de Brembo's achter de vorkpoten? ( type t/m 1984)
Reply
#3
Quote:Begrijp het denk ik niet goed.
Heb je nu een voorvork met dikkere poten en het kleinere voorwiel 18" met de Brembo's aan de voorkant? ( monotype vanaf 1985)
Of heb je dezelfde diameter poten met het 19'' voorwiel en de Brembo's achter de vorkpoten? ( dit is nog het stereotype t/m 1984)

Reply
#4
hoi Bert,

ik heb de dikkere poten (38,x mm) met het 18 inch voorwiel en de brembo's aan de voorkant van de poten.
in combinatie met de gietwielen die je o.a. ook op de K75 ziet.

Reynout
Reply
#5
Voor bestellen heb je inderdaad een nummer nodig.
Kan morgen wel proberen de bus te meten.
Reply
#6
het is niet zozeer voor de bestelling
maar vooral ook ter verificatie of het wel de goeie is ..
al vast dank voor je moeite

ik kan eventueel de 27 mm bus misschien wel inkorten
(dat heet ingekort krijgen want zelf heb ik daar de apparatuur niet voor)
maar de passing moet wel precies zijn omdat het ook direct de uitlijning van de schijfremmen betreft

algemeen : is er een site / manier om te achterhalen wat de maatvoering is van onderdelen
dus op basis van het OEM nummer ?
Reply
#7
Ik heb bij mijn motor even gekeken. RT van 1992, met dubbele schijf geheel origineel.
Aan de linkerkant gaat de steekas erin.
Deze steekas heeft een verdikking aan dat gedeelte wat in de vorkpoot zit en zorgt tevens voor de goede afstand samen met de bus die aan de rechterkant op de as en tussen wiel en vorkpoot zit.
Zowel de bus als het verdikte steekas gedeelte meten 18mm.
Ik heb de boel niet 'los' gehad, dus voor zover dat ging met een schuifmaat gemeten.
Weet niet hoe jij aan je spullen komt maar die busmaat die je wilt hebben is niet goed.
Voorvork erin zetten en zowel onder als boven meten of de poten paralel staan. Wiel erin zetten en uitmeten wat je ruimte is gedeeld door 2 maakt je busmaat.
Is een serieus werkje, als de poten niet paralel staan gaan ze klemmen en worden beschadigd zodat ze niet goed in- en uitveren +lekkende keerringen.

Is de vork wel origineel en kompleet?
Reply
#8
hoi Bert,
inderdaad as insteken vanaf links (van achter af gezien)
bij goeie opbouw zit er dan tussen de poten, van links naar rechts gezien ; het dikke deel van de as, een afstandbus (8 mm lengte over de as) dan het wiel dan een grotere/langere pasbus 27 (?)mm en dan de andere vorkpoot.
http://forum.hobbyist.nl/uploads/FileUpl...5ab4c8.jpg

onderdelen zij origineel bmw, bussen passen netjes over de as ( dunne stuk ) en sluiten goed op de lagers aan,
alleen is de linker bus zo lang (over de as gemeten) dat hierdoor het hele spul te ver naar links zit en de schijf hier aanloopt tegen de poot.
de poten zijn recht (volgens mijn meting) en de binnenpoten best wel makkelijk draaibaar.

de grootste bussen lijkt te lang (lengte over de as)
als ik hem weg laat en het wiel tegen de kleine bus aanhoud, blijft er ± 24 mm ruimte over, het wiel / de schijven zijn dan wel uitgelijnd met ± 5 mm speling naar elke poot
[Image: 94a8d905d4d99f7f88363daa787437.jpg]

daarom verwacht ik ook een kortere bus nodig te hebben.

ik weet dan K75 schijven (zelfde model met die sleuven) minder diep zijn, dus dacht ik dat ik waarschijnlijk een K75 bus heb - zo'n showa vork zal ook wel wat breder zijn

enig idee ?

groet
Reynout
Reply
#9
foto van de heel vorkpoten vergeten ...

de bussen zijn dus niet van gelijke lengte, bij de korte bus wordt het verschil in lengte opgevangen door de as die daar dikker is.
[Image: e3d069a5a98bf0b439ac059c009cc1.jpg]
Reply
#10
Weet dus niet inhoeverre vork,as en wiel uit eenzelfde motor komen. Bussen blijft de onzekere factor.
Je kunt dus niet anders dan alles los monteren ook de klauwen maar dan nog niet de bussen.
De ruimte die nu links en rechts ontstaan maken de grootte van de bus(sen).
Je zult anders naar een sloper moeten om terplekke de boel op te meten.
Ik ga/kan op moment niet het voorwiel eruit halen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)