05-01-2014, 03:31 AM
Bedankt Klaas,
is duidelijk.
Groeten, Wim.
is duidelijk.
Groeten, Wim.
demontage pen-bout motor/frame
|
05-01-2014, 03:31 AM
Bedankt Klaas,
is duidelijk. Groeten, Wim.
05-12-2014, 02:35 PM
Gelukkig, de pen is uit het blok gefraist.
Ik kan verder met de boel klaar maken voor het laten poeder coaten. Is het niet beter straks bij de montage RVS pen-bouten te gebruiken, ter voorkomen van opnieuw vast corroderen ? Groeten, Wim.
05-12-2014, 02:49 PM
Ik dacht dat RVS en aluminium slecht bij elkaar passen ivm met potentiaalverschil. Het aluminium wordt dan weggevreten.
05-12-2014, 03:13 PM
Misschien is het een idee om, voor montage, de pen in te smeren met kopervet.
05-12-2014, 03:50 PM
Ha Wim,
RVS en aluminium reageren op elkaar vanwege potentiaalverschil, de draadeinden gaan dan zeker vastzitten. Het is voldoende om de draadeinden goed schoon te maken en vóór montage licht in te vetten. Groeten, Ton
05-12-2014, 05:08 PM
Okee, bedankt voor jullie reactie's.
Bestel ik gewoon staal. Groeten, Wim.
05-12-2014, 06:51 PM
Hallo gents,
Ik lees een bekend verhaal. Lange M12 bouten in achterwielophangingen van auto's gaan door insijpelen van pekelwater op z'n tijd vastzitten " ...als de Maginotlinie " (zou Joep van het Hek zeggen) Edoch, Oosters geduld samen met een Duitse vasthoudendheid is een goede combinatie. Ik merkte dat drukken op een bout de bout dikker maakt en dus vaster zet. Trekken maakt hem dunner... en zo zou de bout dus losser komen in de vatting. Ik had 'ns een bout (kop was er al vanaf gedraaid) waar ik vanachteren met een hoge moer nogal wat trek opzette (bijna tot de strekgrens) en aan de andere kant geduring klopte. Niet te hard kloppen, want dan wordt ie dikker. Na een paar minuten gedurig kloppen kon ik de moer aan de achterkant een kwartslag strakker zetten.. dus een paar tienden opgeschoven.... en zo had ik de gepitte, zwaargeroeste bout uiteindelijk in de hand. Een week of zo voorweken in kruipolie is ook aantebevelen... Misschien is dit de BMW oplossing? Groeten Louis van Rijn.
05-12-2014, 07:05 PM
Hoi.
Ik zou gewoon de originele pen en moeren van Herr BMW gebruiken en lekker dik in een hittebestendig ceramisch vet zetten. Dat zelfde vet gebruik je om jaarlijks je uitlaatwartels te verwennen. RVS, of gegalvaniseerd draadeind is hier niet van toepassing, is een belast deel van de hele constructie. Groeten, Paul. |
« Next Oldest | Next Newest »
|