Posts: 7
Threads: 6
Joined: Apr 2014
Reputation:
0
Ik ben een oude R100RS aan het ombouwen (subframe weg, zweefzadel, en nog e.e.a.).
Het motorblok zit met 2 lange pen-bouten (M12x1.5) aan het frame.
De voorste (onder de cilinders) gaat door het carter, deze zit muurvast in het blok.
Behalve veel kruipolie van alles geprobeerd, geen beweging en uiteindelijk schroefdraad beschadigd.
Ik heb de pen-bout aan beide zijden doorgeslepen, tussen frame en blok door de afstandsbussen heen, om zo het blok er uit te krijgen en er beter bij te kunnen.
Blok op zijn kant, goed ondersteunen met een passende bus en pen er uit persen ?
Carterdeksel er af en proberen de tunnel waar de pen door zal lopen verwarmen, bv met een schildersföhn ?
Weet iemand raad ?
Hoi.
Bekent verhaal.
Met wat geluk kan je de boel heetstoken, 120-150 graden en dan persen.
Maar het zal wel boren worden.
Groeten, Paul.
Eens met paul, met brander opzitten en veel geduld hebben...
Als hij er uit is de nieuwe monteren met ruim vet, dan rot hij niet (zo snel) vast.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Zitten heel vaak vast, zeker als het gehele jaar door wordt gereden zonder onderhoud.
Wanneer er de tijd genomen wordt door deze met een goede roestoplosser in te spuiten moet er gewoon uit kunnen, al dan niet met heet stoken en wat gedoseerd 'hamertikwerk'.
Jammer, te snel de zaag gepakt.
Pauls oplossing dan maar.
Ik had verwacht dat de pen vast in de frame-ogen zat, bij de achterste pen zat daar namelijk de weerstand en ook de aanslag op de pen.
Vandaar mijn uiteindelijke beslissing (nadat de schroefdraad toch al beschadigd was) de pen te offeren, zodat ik zonder schade aan het blok de stukken uit het frame zou kunnen krijgen (maar daar bleek dus niet de pijn te zitten).
De frame-ogen heet stoken met het blok erin valt ook niet mee (de afdichtingen van de stoterstangtunnels gaan al snel roken).
Vandaag eens een hulpstuk gaan maken om te kunnen persen en nieuwe kruipolie halen.
Eens kijken of het gaat lukken.
Bedankt alvast voor de tips.
Een persklem gemaakt, deze nog een paar maal verzwaard.
Met behulp hiervan 3 dagen kruipolie op de pen gezet (blok op zijn kant in de takel, bus om de pen vol kruipolie gezet).
Blok rechtop gezet, persklem er op, tunnel in blok gelijkmatig verhit tot 180 graden.
Maximale perskracht (M12 bout) en slaan met grote bankhamer, het doet allemaal helemaal niets.
Heb nu een vraag bij een specialist gelegd of het blok op een fraisbank gespannen kan worden en de pen er uit geboord of gefraist kan worden.
Wacht dat even af.
Hoi.
Dat kruipolie niks doet, had ik wel verwacht.
Die pen zit over een lengte van 20 cm in dat blok, kruipolie heeft dan ook zo zijn beperkingen.
Ooit bij de baas dat blok in de oven, 150 graden en dan onder de 50-tons pers, niks.
Alleen de 11 mm dikke pen om te persen leek op een krakeling.
Toch maar boren.
De truuk met boren is niet te veel willen in 1 keer.
20 mm diep boren met 6 mm, dan met 12 mm.
Dan weer met 6 mm en 12, enz.
Als je teveel, of te diep, voorboort met 6, loop je kans dat die boor wegloopt en dan gaat die 12 mm boor dezelfde kant op.
En niet van 1 kant willen boren, maar van 1 kant de helft, blok omdraaien en dan de andere kant, zo heb je de meeste kans op slagen.
Succes.
Groeten, Paul.
Beste Paul,
Ik heb een specialist gevonden die het blok op een fraisbank kan spannen en uitboren/fraisen.
Het risico dat ik met zelf boren, ook met een te maken klem met boorbus, toch schuin ga neem ik liever niet.
Voor dat bewerken op de fraisbank moet ik wel de cilinders en tapeinden verwijderen.
Ik ben nu het blok aan het leegmaken. Dan controleer ik ook meteen alles maar.
De motor liep goed, compressie goed, was het dus aanvankelijk niet van plan (dan heb ik dat ook alvast een keer meegemaakt).
Met het verwijderen van de tapeinden heb ik niet goed opgelet, ik had er al 2 uit (rechts) voordat ik bedacht te meten hoe ver de tapeinden uit het blok staken (mat alle overige 6 255mm +/-1.
Nu zie ik dat ik 6 tapeinden van 275mm en 2 van 297mm heb.
De langere tapeinden komen van de rechter cilinder, maar weet niet meer van welke positie.
Kan ik misschien wel uitvogelen, maar waarschijnlijk weet een van de echte BMW-mannen zo waar die moeten en hoever deze uit horen te steken.
Groeten, Wim.
Hallo Wim, de zes pennen steken +/- 25,3 cm uit het carter, niet minder. De 2 langere pennen zitten aan de rechterzijde, tegen het vliegwiel aan, 1 x onder en 1 x boven. Dus met de klok mee op 7 en 10 uur. Mvgr. Klaas.
|