Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ongeregelde olie koeler R1100GS
Reactie van bezoeker 'Kasper Blankenzee', geïmporteerd van het oude forum:

Goede middag,

Ik ben sinds afgelopen week de trotse eigenaar van een R1100GS uit 1996. De motor is uitgerust met een info display . De informatie op het display is uitstekend maar roept bij mij de volgende vraag op.
Ik rij met de motor voor 99 procent op de weg,en heb gemerkt dat de olie temperatuur nauwelijks uit het blauwe vlakj komt . Ik heb het idee dat de temperatuur van de olie te laag blijft. Kan iemand mij vertellen wat de temperatuur range van de meter is , betekend het blauwe vlakje een temperatuur van 20 tot 60 graden bijvoorbeeld.
En een tweede vraag;is het gebruikelijk de oliekoeler tijdens het rijden bij vorst (gedeeltelijk)af te dekken?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Mvg

Kasper Blankenzee
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De range van de meter is van balkje 1 =35C tot balkje 10 = 170C.
Hier het hele staatje.

1 balk 35-50
2 50-65
3 65-72
4 72-80
5 80-110
6 110-140
7 140 150
8 150-160
9 160-170
10 170+

Deze gegevens komen bij BMW vandaan.

Normale bedijfstemp is 4-5 balkjes, en wordt na +/- 10km bereikt.

Ergens in 1998-1999 zijn alle modellen uitgerust met een thermostaat (in het blok, waar de olie leiding naar buiten komt).

Voor die tijd had alleen de RT een thermostaat, tussen de leidingen gemonteerd.

Dit spul is ook op de andere modellen te monteren, heb dit zelf op mijn vorige '93 RS gedaan.

Nu kan je ook (zeker bij deze temperaturen) de oliekoeler (deels) afdekken met een plaatje, of watervaste tape, oid.

Groet, Paul.

Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Paul,

kun je wat meer info geven over het inbouwen van een olie thermostaat (werkzaamheden, kosten, onderdelen, etc.) Ik rij zelf een R1100RS uit '94, en zou graag de motor sneller warm zien worden. Tot nu toe heb ik 's winters altijd de oliekoelerluchtinlaatgaten onder de koplamp met brede plakband dichtgeplakt.

Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je kan bij BMW het hele spul bestellen.
4 leidingen met banjo+bout
1 thermostaat met ophangbeugel
Je kan dit dan zo monteren.

Zelf heb ik de originele leidingen pas gemaakt naar de thermostaat, en 2 leidingen pas gemaakt naar de koeler.
4 banjo+bout en een meter slang.
Op de motor pas gemaakt, daarna de banjo's laten knijpen bij een hydrauliekboer bij mij om de hoek.
Kosten ong. 350 Hfl. (incl. originele thermostaat)

Groet, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)