Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
toerental gaat bij overschakelen maar langzaam omlaag
#1
betreft mijn BMW R100R bouwjaar 1992
Als motor warm is loopt hij hoger stationair en toeren tal gaat bij overschakelen maar heel langzaam omlaag
(blijft zo rond de 3000 toeren hangen)
Dit gaat ten kosten van het rij plezier.
wie kan me zeggen wat er aan de hand is ?
mvgr.
Jos Gortz
Baarlo ( Limb)
Reply
#2
Jos als het stationaire toerental slecht is af te regelen (Ga uit van 900 warm) dan is het niet uitgesloten dat na al die jaren de mengbuisjes en naalden van carburators niet goed meer afdichten bij gas dicht . Zodat er nog brandstof langs lekt . Deze dingen willen na verloop van tijd ovaal uitslijten . Komen je vlinderkleppen goed terug (trekveertjes) Komen de hefboompjes van shoke goed terug naar beneden .Staan je gaskabels niet te strak 2mm speling bij stelschroef aan carburator. Gaan de kabels zelf wel soepel . Je hebt wel electronische ontsteking met een hallgever maar de vervroeger is mechanisch ( Komt deze goed terug) . Dit kun je het best controleren met een stroboscoop . Rond 1500 toeren moet deze gaan werken , en bij 3000 toeren moet de maximale vervroeging berijkt zijn . Hoe lang is het geleden dat de carburators een grondige schoonmaak met perslucht hebben genoten. Zijn de inwendige O-ringetjes nog wel intact. Gr. Cees.
Reply
#3
Ha Jos,

Het beschreven symptoom kan worden veroorzaakt door een te arm mengsel (valse lucht) of door een niet goed terugkomende ontstekingsvervroeger. Op valse lucht kan je snel controleren door bij stationair lopende motor met remmenreiniger bij de carburateurs te spuiten. Als het toerental hoger wordt, dan is het inlaattraject niet luchtdicht.

Groeten, Ton
Reply
#4
Beste Jos,
Weet je al iets meer? Mijn R100R van 1991 heeft last van hetzelfde euvel: toerental blijft wat hangen als je het gas dichtdoet voor overschakelen bij warme motor. Ik ben heel benieuwd of je de oplossing al hebt gevonden.
Groeten,
Jan Jaap, Groningen.
Reply
#5
hallo Jan Jaap,
Nee , ik heb nog geen oplossing.
Heb een test gedaan met start piloot op valse lucht,maar geen verschil gemerkt
De terug vering van de ontstekingsvervroeger is volgens mij ook oke.
Met het meten met de stroboscooplamp is me opgevallen dat de S merkteken
bij stationair toerental goed staat maar de Z bij ca 2800 toeren staat ipv de
3500 die het boek REPARATUR ANLEITUNG BMW voorschrift.
Of dit de boosdoener is weet ik nog niet.
gr.
Jos Gortz
Reply
#6
Dit lijkt toch op slappe vervroeger veertjes, bij een te laag toerental volle voorontsteking en ook te traag weer in de rust-(S)-stand.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#7
hallo Peter,
bedankt voor de snelle reactie.
Zijn deze veertjes apart te vervangen of moet je de hele unit kopen?
wat me verder opviel is dat de vervroeger unit behoorlijk warm wordt
is dit normaal ?
gr.
Jos Gortz
Reply
#8
Volgens mij zijn die veertjes bij onze sponsor te koop.
Temperatuur: vervroeger wordt door geleiding en aanstraling ongeveer net zo heet als de rest van het blok, daarom moet b.v.b op het smeerviltje en asje vet met een hoog vloeipunt.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#9
Had niet goed gelezen, je hebt een half elektronische en dus geen smeerviltje.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
Hallo Peter,
weet jij of er een exploded view bestaat van deze ontstekingsimpulsgever
gr.
Jos Gortz
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)