Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie heeft ervaring met dubbele bougies in z'n cylinders [oude boxer]
Reactie van bezoeker 'onbekend', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ik heb een r 80 st uit 1983, die ik heb voorzien van 1000 cc cilinders en de cardanoverbrenging van een r100. ik heb er zelf een tweede bougie in aangebracht en een tweede dubbele bobine en ben er erg tevreden over. met de originele 32 mm carburateurs rijdt hij erg goed. de specificaties zijn nu het zelfde als de latere bmw r100 in de amerikaanse uitvoering. als ik 120 rijd en ik geef gas schiet hij weg en het verbruik bij constant 120 is nu 1-18 wat ook een stuk beter is ik ben er erg tevreden over.
Reply
Reactie van bezoeker 'n.n.', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ik heb een r 80 st uit 1983, die ik heb voorzien van 1000 cc cilinders en de cardanoverbrenging van een r100. ik heb er zelf een tweede bougie in aangebracht en een tweede dubbele bobine en ben er erg tevreden over. met de originele 32 mm carburateurs rijdt hij erg goed. de specificaties zijn nu het zelfde als de latere bmw r100 in de amerikaanse uitvoering. als ik 120 rijd en ik geef gas schiet hij weg en het verbruik bij constant 120 is nu 1-18 wat ook een stuk beter is ik ben er erg tevreden over.
Reply
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:

Als je nou behalve de dubbele bougies ook de carburateurs naar 40 mm vervangt en een andere nokkenas plaatst [wat voor een ? - hier schiet mijn kennis tekort !! Wat is het effect ervan ? ] heeft het dan wel effect ? Ik zit er ook over te denken
Reply
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:

Als je nou behalve de dubbele bougies ook de carburateurs naar 40 mm vervangt en een andere nokkenas plaatst [wat voor een ? - hier schiet mijn kennis tekort !! Wat is het effect ervan ? ] heeft het dan wel effect ? Ik zit er ook over te denken
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Jos,

Nokkenassen zijn hele volksstammen gek van geworden, want de nokkenas bepaald in combinatie met alle andere grootheden van de motor, de vermogenskarakteristiek.

In de loop der jaren heb ik honderden karakteristieken van nokkenassen gemeten en vergeleken.
Ik zal er iets over vertellen, dan weet je er hopelijk iets meer van.
Er zijn twee soorten kleppen, de inlaat en de uitlaadklep.
De uitlaatklep zorgt er voor dat de afgewerkte uitlaatgassen uit de cilinder kunnen worden afgevoerd, simpel, als aan het einde van de verbrandingsslag, dus als de zuiger bij het onderste dodepunt is gekomen.

De inlaatklep dient ervoor om het verse gasmengel in de cilinder boven de zuiger te laten stromen, dus simpel als de zuiger na het verwijderen van de verbrandingsgassen weer boven in de cilinder is gekomen zal de inlaatklep worden geopend.
Als de zuiger weer van het bovenste dodepunt naar beneden gaat, de inlaatslag, zal het verse mengsel worden aangezogen en de cilinder instromen. Beneden aangekomen sluit de inlaatklep en wordt het mengsel samengeperst. Dit kost energie maar boven aangekomen als het is samengeperst, komt de ontsteking om het mengsel snel te laten verbranden.
Door de chemische reactie van de verbranding ontstaat er een hoge temperatuur, waardoor het gas gaat uitzetten.
Deze uitzetting is volgens de wte van Avogadro voor alls gassen hetzelfde.
Dus alleen een kwestie van temperatuur verschillen!

Als een motor veel toeren per tijdseenheid maakt, zal er een bewegingsenergie van de gassen ontstaan.
Als aan het einde van de uitlaatslag de zuiger nog niet in het bovenste dodepunt (BDP) is gekomen begint de inlaatklep al met het openen, deze heeft ook tijd dus afgelegde weg van de zuiger nodig om geopend te kunnen geraken.
Door de stromingsenergie van de uitstromende uitlaatgassen in combinatie met het uitlaatsysteem, zal er in de cilinder een onderdruk kunnen gaan ontstaan, waardoor de inlaatgassen al een begin kunnen gaan maken met het in de cilinder stromen, voordat de zuiger in het BDP is gearriveerd.
Hoe meer toeren er door de motor wordt gemaakt, hoe eerder het punt van onderdruk tengwvolge van de uitstroming van de uitlaatgassen zal kunnen worden bereikt.
Hieruit blijkt dat voor de instroming van het verse gas , de configuratie van het uitlaatsysteem en de timing van de uilaatklep, een zeer belangrijke rol spelen. Dit effect is voor zover ik weet het eerste door Ferrari toegepast in F1 raceautos, een getunde uitlaat.
Dit is ook de reden dat een Harley met een pijpje als uitlaat welliswaar een spectaculaire herrie maakt maar beduidend minder vermogen heeft.
Omdat druk van de gassen voor het onderste dodepunt (ODP) in de cilinder sterk is verminderd, mede in grote mate veroorzaakt door de afkoeling van de gassen, is het belangrijk om vÛÛr het bereiken van het ODP, de uitlaatklep gaat sluiten.

De inlaat zoals zojuist beschreven heeft bij een hoger toerental van de motor het instromen van het verse gas veel voordeel als de klep voor het BDP begint met het openen.
De maximale opening die een positief effect heeft op maximale hoeveelheid vers gas wordt bepaald door de diameter van de klep en de vorm van het gedeelte van de aanzuigbuis net voor de klepzitting, in kombinatie met vorm van de cilindekop ter plaatse van de zijde van de cilinder.
Ook bepaalt de vorm van de cilinderkop naar het midden van de cilinder bij de inlaatklep een grote rol.

In het BDP zullen dus de uitlaadklep en de inlaatklep samen open zijn.
In het ODP is dit ook het geval.

Je zult begrijpen dat bij een laag toeren tal, er een limiet is aan de tijden van het gezamelijk geopend kunnen zijn van de inlaat en uitlaat klep.

Nu wordt de besturing van de kleppen bediend door de nokkenas. Hoe groter de overlap van de kleppen, hoe minder rendement en vermogen krijgt de motor.
Als er sprake is van grote overlappen van de kleppen, zal er minder tijd over zijn om de gassen te comprimeren tijdens de compressie slag, dus de uiteindelijke compressiedruk zal lager zijn. Denk aan een fietspomp, als je de pomp niet helemaal tot de bodem drukt, zal de maximale druk in de band veel lager zijn.
Dit betekent dat de compressieverhouding, dit is de verhouding tussen de totale ruimte boven de zuiger in het BDP tot de totale ruimte boven de zuiger in het ODP, drastisch zal moeten worden aaangepast.
De vorm van de nok is ook erg belangrijk, door de nok heel "stijl" te maken krijg je een groter moment van volledig geopend zijn van de klep, aan de andere kant betekent dit dat er een veel kortere tijd zal zijn om de klep van dicht naar geopend te laten gaan.
Hirdoor zullen de krachten die op de klep worden uitgeoefend, ook heel sterk toenemen (kwadratisch).
Dit heeft tot gevolg dat er een veel grotere snelheid van openen ontstaat, waardoor de klep de neiging zal gaan krijgen om "door te schieten" door de kinetische energie van de klep.
Dit kan worden gecompeseerd door de kleppen lichter te maken en de klepveren lichter.
Wij gebruikten zelfs kelpveerschotels van titanium, waar kleine gaatjes in werden geboord om alles nog lichter te maken.
In F1 motoren gebruikt men perslucht ipv. veren, veel lichter dus veel hegere toeren.
De F1 van Ferrari maakt momenteel van Scumacger zelfs 19.000 toeren per minuut.
Het stationnaire toerental is dan ook ongeveer 6.000 toeren per minuut.

Als je wilt gaan veranderen, dan moet je met heel veel factoren rekening gaan houden, dit is een nog bij lange na niet afgernde wetenschap.

Het vervelende is dat als de nokkenas(sen) wilder worden, het maximale koppel ook naar een hoger toerengebied verhuist, ten koste van de kracht bij lagere toeren.
Ook zal de aandrijftrein, zoals koppeling moeten worden aangepast om het grotere koppel bij hogere toeren te kunnen verwerken.
Vergeeft mij als ik scgrijffouten heb gemaakt of verkeerde woorden heb gebruikt, ik heb dit alleen maar geschreven om je het een en ander proberen uit te leggen.
Sorry als het te lang is geworden, ik heb een heel klein beetje er van verteld en dit is op lange na niet volledig, dan zou ik een boek moeten schrijven.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Enne... wanneer zijn nu beide kleppen geopend in het ODP??
Reply
Reactie van bezoeker 'brutes', geïmporteerd van het oude forum:

uhhh..... Als je de nokkenas 180 graden verdraaid???
Reply
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

he Brutus, jij bent de slimste niet! Als je de nokkenassen 180 graden verdraaid dan is de krukas nog maar 90 graden verdraaid.... toch?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)