Posts: 6
Threads: 6
Joined: Oct 2011
Reputation:
0
Hoi,
Mijn BMW R100RT had vorige week een probleem tijdens regen. Eerst kon ik opde snelweg netjes 130 km/u rijden.
Vervolgens had ik geen vermogen meer. Daarna zakte de snelheid naar ca 90 km. Ik heb de BMW aan de praat kunnen houden tot op de afrit. Koppeling in en hij sloeg af, om niet meer aan te willen. Met aanhanger naar huis gesleept.
Na een paar dagen droog gestaan te hebben nogmaals gepoogd om het te starten, lukte wel maar liep niet mooi.
Dus ga dit weekend maar afstellen.
Heeft iemand een idee waarom het vermogen weg was. De oorzaak was, denk ik, de regen.
Maar er rijden ook R100RS en R100's rond die geen kuip hebben. Er moet dus nog een 2e oorzaak zijn.
Iemand een idee, waar ik het zoeken moet?
Iedereen met goede ideeen alvast bedankt,
Gr.
JH
Volgens mij moet je eens het hoogspanningsdeel van je ontsteking nakijken, dus bobine(s), bougiekabels en bougiekappen. Als de motor loopt met een plantenspuit de boel eens natspuiten en kijken of je vonken ziet overslaan of dat de motor weer slecht gaat lopen.
Ik sluit mij aan bij Jaap. Ik had een jaar of 8 geleden dezelfde problemen; de oplossing bleek het vervangen van de oude bougiekabels te zijn.
Ik ben het ook met Jaap eens, de grootste kans is dat de vonk ergens weglekt. Kan door oude en uitgedroogde bougiekabels zijn (vocht kan dan in de scheurtjes van de isolatie komen waardoor je de vonk kwijtraakt) dit is de meest voor de hand liggende oorzaak. Kan ook vuil ophoping op de bobines zijn, eventueel in combinatie met vochtverdrijver of olie/vet, deze combinatie is berucht voor de vocht aantrekkende werking (eigenlijk tegenstrijdig dat vochtverdrijver juist vocht aantrekt, maar dat komt juist doordat er een plakkerig residu kan achterblijven waar vuil aan vast blijft zitten, en deze koek houdt dan juist weer vocht vast)
Ook kan het zijn dat er water in een kabelboom is blijven zitten, dat kan langer dan een paar dagen duren voordat het opgedroogd is, bv in de draad van kontaktpunten naar bobines, of elektronische ontsteking.
Afstellen lijkt mij in eerste instantie niet zo zinvol, water veranderd echt de afstelling niet!
Theoretisch zou er ook water in de carburateurs kunnen zijn gekomen, maar die kans is wel heel erg klein.
Bedenk wel dat je een tijd op 1 poot hebt gereden.
Reinig dus wel de bougies even of vervang hem aan de kant die niet loopt
Bep
Als er nog een grijze bobine in zit: gelijk vervangen!
Die zijn namelijk berucht om hun haarscheurtjes en daardoor problemen zoals jij die beschrijft.
Succes!
Wil
valse lucht? carb vullen met regen?
Ik hoorde van iemand met een R75/5 dat die er altijd mee ophield in de regen omdat de vlotterbakjes volliepen met water (makkelijk genoeg te verhelpen: losklikken en leeggooien); tegen de tijd dat de vlotterbakjes watervrij waren, waren de contactpunten natgeworden en moesten die eerst drooggemaakt worden. Een RT uit 1990 geen puntjes meer hebben, maar de bakjes zouden nog best vol kunnen lopen.
De suggestie van valse lucht klinkt mij zinnig in de oren. Ik heb een Honda CB750 gehad die ook in de regen valse lucht zoog, en alleen in de regen - ondanks dat iedereen mij verzekerde dat dit onmogelijk was. Maar als ik remmenreiniger op de inlaatrubbers spoot deed hij het opeens weer prima.
Tres,
Op zich kun je gelijk hebben, maar dan zouden de problemen zich niet uitsluitend tijdens het rijden in de regen voordoen.