Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 voorvork zit 'vast'
#11
Nee hoor, niet simpel gedacht,is wel een idee als ze er toch uit zijn. Verwachting is dat ze -gemonteerd-naar achter buigen.
Uit de praktijk weet ik alleen dat door de binnenpoten stukje bij beetje te verdraaien en onderwijl op glijweerstand te controleren de vork weer soepel gangbaar werd. Ik heb dit gedaan met de veren er uit.Is wel een geduld-klus.

NB: out of the box willen denken kan niet stom zijn omdat het originele invalshoeken kan geven.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#12
Ton, nooit ergens tegenaan gereden en toch had ik na hermontage deze symptomen.
Met betrekking tot een /5 vork kreeg ik de markeertip van een BMW dealer, en dat was midden jaren 70.....Ik was het dus gladweg vergeten.
Blijkbaar kunnen deze vorken door wat voor oorzaak dan ook iets krom zijn zonder dat dat direct merkbaar is.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#13
Zwaar lopen van de vering kan ook komen door slijtage van de glijbussen plus hetzelfde op de plekken waar deze in de buitenpoten glijden.

Door de schuine stand van de vork krijg je een kantelmoment van de binnenpoot in de buitenpoot, hoe klein ook. De onderste glijbus zal aan de achterzijde en de voorste glijbus zal aan de voorzijde kunnen slijten.
Reply
#14
bedankt voor de 'veren-eruit' tip PeterH,

lijkt me in ieder geval de moeite waard het te proberen
misschien eerst op de glasplaat voor het vinden van de kromming en daarna, zonder veren, de finetuning ?

ook voor vervanging moeten ze er toch uit dus meer werk is het niet

en zolang ik het zelf kan maakt het niet uit hoeveel geduld ik moet hebben, daar staat toch geen uurtarief voor ;-)
de voldoening is altijd groter en met de tips van jullie het risico (dat ik de boel verpruts) veel kleiner

groet
Reynout
Reply
#15

wellicht levert deze site nog enige extra informatie
http://w6rec.com/duane/bmw/forks.htm
groet
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)