Hi Gents.
Op bijgevoegd fototje zie je remklauw in de stand zoals die aan de motor gemonteerd is.
Het is duidelijk dat er achterin de holte van de remzuiger twee gaatjes te zien zijn, waarvan de bovenste naar de ontluchtingsnippel gaat, de onderste gaat naar de metalen leiding.
Het is ook te zien dat er een halve maan vormige zone boven de nippelopening niet (nooit) kan worden ontlucht.
(Tenzij je de motor op een 30 helling ontlucht etc etc.)
Nu is het duidelijk waarom iedereen ontevreden is over de remcapacitiet van de R100RS: de meesten hebben meer of minder lucht in het system zitten; zo is de motor ontworpen.
Na vacuumtrekken met injectiespuit methode is de rem keihard.
Ton, als je water langzaam aan de kook brengt zie je bij ca 60C luchtbelletjes aan de zijkant van de pan ontstaan; dat zat in het water opgelost en komt er bij verwarming uit. Los je lucht op in de remolie door het erin te persen, dan wordt de afdaling van de Stelvio pass een hachelijke zaak... zoek eens op waar die ligt...
Groet Louis van Rijn.
Duidelijk verhaal Louis, ik ga deze week maar eens opnieuw ontluchten met de klauwen en onderste remleiding los (en een stukje hout tussen de blokken).
Dit betekent dus ook dat Floris de leiding en ontluchtingsnippel om kan draaien, zolang je met deze methode maar zorgt dat de ontluchtingsnippel naar boven zit tijdens het ontluchten.
En wat betreft de methodes om lucht in de vloeistof op te laten nemen: zou hooguit werken als je direct daarna je hele systeem doorspoelt met verse remvloeistof waardoor je het grootste gedeelte van de opgeloste lucht kwijtraakt.
Nadeel van de klauw losmaken is dat je hem daarna weer mag afstellen......brrrrrrr
Ik probeer het eerst wel met de injectiespuit-onderdrukmethode.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Samenknijpen van de remhendel om je lucht kwijt te raken werkt niet op de hier vermelde manier. Hydraulische vloeistof neemt nagenoeg geen lucht op, ook niet onder druk. Wat wel gebeurt is dat door de druk de luchtbellen in de leiding samengeperst worden (evenredig met de druk) en daardoor makkelijker naar het hoogste punt kunnen stijgen.
Liever geen ATE dus? Ik zou wel een RS willen en vind de vroege modellen het mooist...
Hi Coen,
Wel oude R100RS kopen met ATE's, en dan stalen flexibele leidingen monteren, dan is ontluchten geen probleem.
Zo doe ik het ook aan de achterkant (achterremklauw zit aan rubberleiding).
Zorg dat de nippelopening dan bovenaan zit, zie de foto voor de goede stand. Let op het ontluchtingsgaatje.
Groeten Louis.
Hi Gents,
Een puntje nog.
Na 35 jaar motoren ziet de remzuiger er zo uit: roestpikkels rondom.
De roest doet hem in de klauw vastklemmen en je rem loopt dus aan, wordt heet.
Hoger benzine verbruik, hogere schijfslijtage en blokkenslijtage zijn het resultaat.
Meestal is een schijf heter dan de andere en dat is de aanwijzing dat de zuiger niet vrij komt.
Vervangen dus.
L.
Ben je te arm om er een te kopen (59 Euro excl verzending), draai er een uit corrosievast aluminium 6082 T6, zie de tekening.
Hij werkt perfect. (Brembo gebruikt ook alu zuigers)
Diameter is 39.95 mm Totale dikte 36.0 mm.
groeten Louis.
De discussie over het ontluchten deed mij denken aan het programma spuiten en slikken. Daarom de volgende toelichting bij de afbeelding;
Het is een glazen conservenpot, links een modern fietsventiel rechts een oude remslang van een R80RT die aangesloten kan worden op de ontluchtingsnippel. remvloeistof erin en rustig de druk opvoeren en spuiten maar. Voor aanhangers van de slikken methode is rechts op de afbeelding een injectiespuit met slang en fietsventiel zichtbaar, dit is een ouderwets ventiel waar een rubbertje (!) omheen zat. Als het rubbertje weg is kun je na montage op de conservenpot met de spuit zuigen. Ik ga dit weekend proberen welke methode het snelst tot een hard drukpunt van de remhandel komt.
groet, EgbertR80RT
nice comments allemaal. De truk van de remhendel onder spanning heb ik nog gehoord, vaak geprobeerd bij oude honda cb's zonder complete overhaul van het remsysteem -> dus moeilijk de effectiviteit vast te stellen. Maar zeker de moeite waard om opnieuw te proberen(ik heb complete overhaul van mijn remsysteem). ik zal er wss een apart discussie punt opstellen van al mijn aanpassingen (als ik ooit de tijd vind :p)