Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accuspanning/tikken Relais R100rt' 1979
@paul - staat in titel topic: 1979 -En hij heeft een bosch startmotor (toen ik heb kocht wilde hij ook niet aan(ook relais tik tik), de verkoper is toen naar de bosch-reparateur gegaan en kwam terug met het bericht dat de startmotor nog goed was(2jaar terug). Toen was een nieuwe relais hetgeen wat hem werkend kreeg. Het gekke is dat ik nu weet dat het niet de relais is..denk ik..die is ook kort geleden vervangen...uit voorzorg)

Gek als ik er over nadenk dat hij dus altijd al dezelfde problemen heeft gehad. Met de eerste accu en mijn nieuwe., ouwe of nieuwe relais, koolborstels dus al 2 keer vervangen.

ik ga:
-alle kabels nakijken en schoonmaken(staalborsteltje of schuurpapiertje?)
-accu laten beoordelen

bedankt to zo ver,

Reply
Help mee dit forum levend te houden!
http://forum.hobbyist.nl/discussion/8322
Reply
Het moet in de lucht blijven
Reply
Hoi.

Ok, een Bosch dus.

Probeer eerst even wat testjes op de startmotor zelf.
Daar vind je 2 aansluitingen met een M8 moer erop, 1 kabel komt van je accu, de andere gaat je startmotor in, met een dik stuk kabel verbind je die aansluitingen door.
Startmotor moet nu draaien.

Dan vind je daar ook een dun draadje, haal dat los, neem een stukje draad en verbind de aansluiting op de startmotor met de + van de accu, startmotor moet weer draaien.

Zo heb je de startmotor en de accu getest.

Dan kan je nog testen of het signaal van je startrelais wel op de startmotor aankomt.
Neem bovengenoemd dunne draadje los en knoop dat aan een testlamp, (een 21w bolletje van een richtingaanwijzer is daar prima voor geschikt.)
Andere kant aan massa en met contact aan druk je op de startknop, lamp moet aangaan.

En zo kan je hele circuit terug nameten.

Bij dit soort vage klachten kan je beter met een testlamp meten dan met een multimeter, met een lamp belast je de bedrading/aansluitingen en komt een evt. fout naar boven, met een multimeter belast je niks, en lijkt het allemaal ok.
Of je moet parallel meten, dat kan ook, maar is minder betrouwbaar.

Groeten, Paul.
Reply
De Bendix word door een elektromagneet in de vertanding van vliegwiel getrokken . Als dat spul is geoxideerd c q ingebrandt etc , wordt er veel vermogen van je accu gevraagd . Ik zou de hele startmotor eens schoonmaken en plaatselijk bewegende delen eens van een weinig vet voorzien . Meet daar bij iedere stap de lengte van de twee lange draadeinden op en zet dat op papier . En kijk of het vlak van de koolborstels de dader is . Moest je fijn schuurlinnen gebruiken , verwijder dan na bewerking grondig de korrels en rommel met perslicht . Maak de groeven tussen velden goed schoon. Of maak bij iedere stap fotos , zodat je weet hoe het zat . . P.S Zo weinig mogelijk Benzine of andere oplosmiddels gebruiken , deze lossen het hars van de wikkelingen op . Succes . Cees.
Reply
ik wil mijn connectoren schoonmaken die van de accu naar de startmotor gaan. ik moet daar een soort olie opdoen na het schoonmaken? wat voor olie is dat?
Reply
Geen olie maar Vaseline nemen

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)