Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accuspanning/tikken Relais R100rt' 1979
#1
Nu mijn fiets al meer dan 2 jaar. Al 2 jaar problemen met laden/relais/koolborstels..(en meer?)

Begin kwam ik er na lange tijd achter dat accu leegliep en niet laade. Koolborstels vervangen, en leek goed.
Ik had grijse maar bij een winkel kocht ik goude..geen idee, ik d8t en werd me verteld dat dat hetzelfde was.

1 zomer gefuctioneerd. Nu kreeg ik het idee dat hij weer niet laade. spanning gemeten: rond 12,8..te laag.
Ik denk, nah koolborstel maar weer vervangen, wat kan het anders zijn!?
Vervangen..voor de grijze grafiet blokjes weer. spanning daarna bleek op indicator en meter (rond 13,4/6) gelijk beter.
Hoe lang zou de accu er over doen om te laden? heb nu al zolang gereden. Zal eerst checken met mijn lader hoe vol die nu eigelijk is, maar ik denk vol.

Het gekke: die Relais blijft maar tikken bij koudstarten. sta ik 3 tot 4 min op dat knopje te drukken..klak..klak..klak..
ik zie de spanningsindicator helemaal int rood staan..maar ik doordrukken..klak..klak..en hij lijt wakker te worden.
ik zie de spanning oplopen en dan ineens is het bbbrrrammm..AAN! lijkt ook genoeg power te hebben.
bij een lege accu weet ik wat een gekloot het is (hinggg...hinggg..hhhiiiiiiiiiingggg..zzzz).
Hoe kan het nou dat die relais maar blijft tikken of klakken?? en als ie eenmaal loopt en er is stroom door het systeem gegaan lijkt het beter.Gaat dan snel aan..soms ook niet.
Relais is 1 jaar oud..maar is niet het probleem denk ik.
iemand hier een tip voor??
regelaar?..iets anders??
bekend verhaal?

Bedankt (ik hoop dat jullie me geluidjes leuk vonden..)
Fladimir
Reply
#2
Hoi Fladimir,

Hoe oud is jouw accu? Dat is het eerste wat in me op komt.

Zeker bij een r100rt/rs van voor modeljaar 1981 word deze flink belast bij het starten.
En moet je accu zeker in een redelijk goede staat zijn om de boel goed aan de gang te krijgen. (en 1000cc, en een hoge compressie)

Sommigen hier op het forum verversen hun accu al na 2 a 3 jaar.

Heb je je accu al eens getest bij een garage? (spanningsvaltest)
Zij kunnen meten hoeveel % je accu nog goed is.

Wat je nog wel even zelf kunt controleren is of alle connectiepunten van je bekabeling
goed contact maken. Denk aan je accukabels (ook de massa aan de bak kant) en bij de startmotor.
Natuurlijk kan je startmotor zelf ook een te hoge weerstand hebben gekregen door ouderdom, maar dat is niet waar ik hier het allereerst aan denk.

Groetjes, Kees.
Reply
#3
Accu is 1 zomer oud..1,5 jaar terug na het constateren van het niet laden erin gezet. laad hem in de winter ook keurig bij een aantal keer.
ik zal de kabels even goed nakijken. Maar wetende dat er hier al iets vanaf het begin niet goed gaat..lijkt of ik om het probleem heenwerk ofzo.
iemand nog iets???

bedankt !!
Reply
#4
Hoi Fladimir,

Ok., je accu is dus nog niet zo oud.

Onthoud echter dat er ook wel eens een wat minder goed exemplaar
tussen zit hoor.

Je zal zeker niet de eerste zijn die hierdoor op het verkeerde been is gezet.


Het beeld is zo ongeveer als een oude oplaadbare batterij.
Je laat 'm op, de lader geeft ook aan dat 'ie vol zit, maar zodra je 'm echt gaat belasten
zakt alle kracht eruit.

Groetjes, Kees.
Reply
#5
ok en die meting bij de garage zal dan aangeven hoe vol die echt is bij belasting??
(ps. jammer dat het forum zo 'opgefokt' wordt door die spamm..weinig mensen zullen mijn bericht zien denk ik.)
Reply
#6
Alternatief . Moest het mis zijn met je accu . Odyssey gel accu's PC 680 . Nooit geen omkijken meer naar . Heeft ook bij koud weer genoeg vermogen !! Accu's in het bijzonder uit de Orient hebben dunnere loden platen , en gaan veel korter mee. Gr. Cees.
Reply
#7
Hoi Fladimier,

Bij zo'n test word gemeten hoeveel % nog over is van het originele aantal ampere's
bij oorspronkelijke nieuwe inbouw van de accu.
(Dit oorspronkelijke aantal ampere's staat altijd vermeld op de accu zelf.)

Na verloop van tijd loopt de "kracht" van een accu terug.

Nu heb jij toevallig waarschijnlijk een 1000cc motor met 70 pk.
Deze motoren hebben nogal wat kracht nodig van een accu om te kunnen starten.

Houd hierbij in je achterhooft dat b.v. in de winter (flinke nachtvorst) een goede accu soms al niet meer dan een goede 60% van z'n kracht kan leveren alleen al door het koude weer.

Stel nu dat bij de test het percentage toch nog 100% is (of 90% of zo), is het je accu wel ok.

Als je je kabelconnectoren hebt schoongemaakt, en je accu geeft nog zo'n 90 % aan,en de boel gaat nog niet of moeizaam ronden start niet, kan het ook nog zijn dat de weerstand van de startmotor zelf
te hoog is geworden om nog goed te kunnen werken.

Dus stap 1 kabel connectoren schoonmaken
Bij nog geen resultaat, stap 2 eens proberen te starten met een hulpaccu (b.v.een auto).

Start je motor wel met een hulpaccu, en heb je na een flinke rit toch niet nog genoeg kracht in de accu om de motor zelfstandig te kunnen starten is de kans groot dat je accu te weinig meer doet. Dat moet die test dan ook uitwijzen.

Bij zo'n 70% a 60% of lager in die test is je accu wel aan vervanging toe.(zeker met jouw motor).
Is de accu nog zo'n 90%, zijn je kabelconnectoren schoon (ook de massa!), en gaat je startmotor nog steeds niet rond, dan heb je best kans dat de startmotor zelf niet fris meer is. (Deze dan door (laten) meten.) (stap 3).

Waarom deze volgorde?, begin bij het begin,(de simpele dingen eerst),
en sluit mogelijkheden uit.
De startmotor kan je altijd nog demonteren.


Ik ga er hier even vanuit dat je nog een contactpunten ontsteking hebt.
(Waarschijnlijk wel)
Is je motor (aftermarket) toch voorzien van een electronische ontsteking
heb je mogelijk echt 12 volt nodig uit je accu bij het starten. Ook al gaat je motor dan nog wel rond bij starten werkt je electronische ontstekingssysteem mogelijk niet.
(Geen vonk op je bougies).
(Denk aan auto's die in de winter niet aan willen slaan, maar bij starten wel nog ronddraaien).

Overigens hoort je motor bij wat meer toeren dan stationair volgens mij zo'n
14,6 volt te geven. (bij meer hoort de spanningsregelaar in te grijpen).

Let op: ook de metertjes zijn niet altijd even accuraat.
Geeft jouw metertje al jaren iets minder aan zal er wellicht niet zoveel aan de hand zijn.
Geeft jouw metertje sinds kort afwijkende waarden aan dan je normaal gewend bent
heb je best kans dat er iets mis is ergens.

Heb jij trouwens een werkplaats handboek?
Hier kun je veel in opzoeken en erg veel van leren.
Deze is b.v. bij onze sponsor te bestellen. (b.v. van Peters).

Dit is volgens mij zo globaal wat je kunt verwachten.
Iets anders kan ook, maar dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand.

(P.S. electronica is ook niet mijn sterkste kant, Misschien dat b.v. Jaap zeker meer weet).

Groetjes, Kees.
Reply
#8
He Kees, erg bedankt. ik ga je verhaal even uitprinten en aandachtig lezen.
Maar 1 ding tussendoor he...(samenvatting van mijn verhaal)

die relais blijf tikken en tikken..startmotor wordt niet geactiveerd..spanning helemaal in rood op indicator.
spanning loopt op, te zien op indicator...maar als ie dan de startmotor aandepraat heeft (ineens draait ie!) is het ook gelijk braaap..aan!

ik weet niet of jij dit bedoelt met 'rondgaan' maar als ie dus aangrijpt gaat ie behoordlijk rond Wink
Reply
#9
Hoi.

Ik denk zomaar dat het je startmotor zelf is die aan een revisie, of grondige schoonmaakbeurt toe is.

Ik lees nergens het type/bouwjaar van jouw BMW, maar de oudere modellen hebben een Bosch startmotor die normaal probleemloos werkt, alleen kunnen daar de koolborstels versleten zijn, of de bronzen lagerbussen.

Latere modellen hebben een Valeo startmotor en daar wil nog wel eens een magneet van loskomen, of sluiting in de rotor door een los gekomen plaatje van de tandwielkast inwendig.

Dus startmotor eruit en kijken wat daar loos is.

Ook de dikke kabel van de accu naar de startmotor zelf goed bekijken, is die nog goed?
Alle contact punten moeten schoon zijn en niet groen van koperrot.

Groeten, Paul.
Reply
#10
Hoi Fladimir,

Met rondgaan bedoel ik dat de startmotor wel ronddraaid, maar de motor niet wil aanslaan.

Toch ben ik met je laatste berichtje weer wat verder, en deel ondertussen de mening van
Paul.

Als een accu erg zwak is en je probeert te starten kan het inderdaad zo zijn dat je alleen
een relais hoort klikken. Verder gebeurd er niets.

In jouw geval kan het zijn dat je alleen een relais hoort klikken, maar het kan ook zijn dat
de de bendix van de startmotor naar buiten hoort komen, en er verder niks gebeurd.
Uit het feit dat íe soms wel start, en aanslaat blijkt dat er waarschijnlijk stroom genoeg is.

Dus inderdaad kabels controleren. Ook de massa kabel zowel op de accu, als aan de versnellingsbak kant.

Helpt dat niet, de startmotor demonteren, en na (laten) kijken.

Groetjes, Kees.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)