Posts: 13
Threads: 8
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Nou, na lang wachten heeft Brussel het weer voor elkaar om de burgers nog een extra lasten verzwaring toe te kennen. De apk voor Motoren en dergelijke is goedgekeurd en men gaat er vanuit dat hiermee de veiligheid enorm zal toenemen. En dat terwijl aangetoond is dat minder dan 1 procent te wijten is aan een technisch mankement. Men wil het in 2016 in laten gaan.
Hier zaten we op te wachten....
Men had dit kunnen verwachten.
Heeft niets met veiligheid te maken,maar gaat alleen om de duiten die men hier mee binnen haalt.
Die riante beloningen aan inkomsten van deze dames en heren moeten toch ergens vandaan gehaald worden.
Nederland loopt achter, heren. Ik woon in Zweden, daar bestaat APK voor motorfietsen al jaren. APK is hier geprivatiseerd, overheid 'verdient' er derhalve niets aan.
In Zweden is het inderdaad al een tijdje aan de gang. Uit onderzoek was gebleken dat het geen meerwaarde had en dat men (Heb het ergens gelezen) overwoog om het te laten vallen dan wel met een grotere interval wilde laten plaatsvinden.
Het loopt nog niet zo een vaart, zie onderstaand artikel van Promotor:
Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd over voorstellen rondom technische keuringen van motorvoertuigen, waaronder de APK van brommers en motoren.Wat is eigenlijk de status van zo'n stemming.
Vorig jaar heeft de Europese Commissie een wetsvoorstel ingediend dat onder andere voorstelt om in alle EU-lidstaten een verplichte APK voor brom- en motorfietsen te introduceren. Dit voorstel moet volgens de zogenaamde co-decisieprocedure worden behandeld, wat betekent dat zowel de lidstaten als het Europees Parlement een uiteindelijke wetswijziging moeten steunen.
Behandeling wetsvoorstellen tot dusver
De genoemde wetsvoorstellen zijn in de voorbije maanden in verschillende raadswerkgroepen door vertegenwoordigers van de lidstaten behandeld. Ook zijn ze in de Raad van ministers (van verschillende lidstaten) besproken. Uit deze besprekingen kwam naar voren dat de EU-lidstaten geen heil zien in een APK voor brom- en motorfietsen.
Parallel aan deze besprekingen hebben ook verschillende Europees Parlementscommissies over de voorstellen gesproken. De tendens binnen deze commissies was dat er weinig animo leek voor de voorstellen. Vandaag heeft het Europees Parlement plenair over de voorstellen en de hierop ingediende amendementen gestemd. Hierbij stemde een meerderheid van het voltallige parlement (waarbinnen de verhoudingen anders liggen dan binnen de parlementscommissies) vóór een APK voor motorfietsen in 2016 en een APK voor bromfietsen in 2018. De laatste zou kunnen vervallen indien een onderzoek van de Europese Commissie zou aantonen dat deze niet effectief is.
Status stemmingsuitslag
Een meerderheid van het Europees Parlement heeft dus vóór deze voorstellen gestemd. Maar dit betekent niet dat deze ook doorgang gaan vinden. Immers, de lidstaten zijn niet voor deze APK-verplichting en consensus is vereist. Zodoende is de stemmingsuitslag ook slechts een stap (3 uit 7 stappen) in het wetgevingsproces.
Volgende stappen
Het Europees Parlement moet nu een onderhandelaar aanwijzen die met de stemmingsuitslag in het achterhoofd in gesprek gaat met vertegenwoordigers van de lidstaten, het EU-voorzitterschap en de Europese Commissie. Deze partijen moeten gezamenlijk tot een compromisvoorstel te komen, wat vervolgens weer aan de lidstaten en het EP moet worden voorgelegd. De vraag is of zo’n voorstel er ook komt, omdat de Raad (de lidstaten) en het EP en de Europese Commissie lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan. Het kan dus gebeuren dat er geen compromis wordt bereikt. Dit zou betekenen dat de voorstellen van tafel verdwijnen.
Kortom: de stemmingsuitslag van vandaag heeft zeker niet een definitieve status. Het is nog lang niet zeker of er ook een APK voor brom- of motorfietsen zal komen.
Bron: RAI
Wat zal het gevolg zijn??
- Nog minder belasting inkomsten op nieuwe motoren, door minder verkopen.
- 2e hands markt gaat ook kapot. Keuring 40 Euries per jaar. Zal wel duurder zijn dan een auto APK.
- alle keuringen in het voorjaar, net nadat we allemaal de motoren weer zomerklaar hebben ??
Dit wordt een zooitje.
Dus ik ben tegen de motor APK.
Hoi hoi,
Ander probleem is de capaciteit, Al die APK keuringen kunnen de motorzaken niet aan.
Er zijn 650 000 motoren in Nederland. daar hebben ze de mensen niet voor.
Schept natuurlijk wel weer nieuwe banen.
APK voor bromfietsen zou wel nuttig zijn. Zeg nou eerlijk mensen, trek 10 bromfietsen van de straat en ik weet zeker dat er 9 niet in orde zijn.
Er rijdt geen een brommer de toegestane snelheid, zelfs ik word in de stad ingehaald door die snorfietsen !! (25 km/uur)
Wel lastig als je verzamelaar bent net als ik, ik ben maar een kleintje met 7 motoren.
Per 1-1-2014 moet ik belasting gaan betalen voor de oldtimer motorfietsen, en in 2016 ook nog eens APK.
Dat is niet op te brengen !!!
Motormarkt is al heel slecht, maar dan stort ie helemaal in.
ik ken genoeg mensen die maar een paar keer per jaar rijden, dat gaan ze echt niet doen.
veel zullen er stoppen.
jammer hoor dat ze je hobby zo zwaar belasten.
groet Rene
Ook ik ben in het bezit van van drie stuks klassieke motoren en heb daarbij nog mijn trouwe BMW. Ik zal dus ook drie stuks naar de sloop moeten brengen want die zullen wel niet meer op de verkoopmarkt interesant zijn nu de apk eraan komt en men er ook nog belasting voor moet gaan betalen. IK kan vier stuks motoren niet meer opbrengen om deze rijdend te houden. Helaas is dit land hard bezig om de klassieker wereld om zeep te helpen en men komt erachter na verloop van tijd dat dit niet de economie helpt. De motormarkt zal een enorme val hebben en vele klasssiekers zullen naar de sloop hun weg vinden. Helaas.... Men is volgens mij niet verstandig bezig. Brussel beslist en Nederland springt.. Erg jammer.