Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/5 start ineens niet meer
Hedenavond moest ik weg op de motor naar de andere kant van het land, en de motor startte niet meer. Afgelopen snikhete dinsdag even op en neer geweest naar het strand en terug, 80 km met als einde aardig wat stoplichten in de stad. Het blok was gloeiend heet en dreigde al een aantal keren voor het stoplicht af te slaan. Liep dus niet meer stationair, maar met een beetje gas bleef alles lopen. Na een uur alles nagekeken (bougies mooi koffie met melk -bruin), zie ik dat ik een o-ring mis in mijn rechtse carb, hetgeen valse lucht betekent en waarschijnlijk de reden is dat de -warme- motor af dreigt te slaan. Maar nu over vanavond,
Motor begint bij starten te pruttelen en op het moment dat datie het normaliter gaat doen slaat ie af. (na 2 sec.) 20 keer geprobeerd, had toen zwarte bougie tot gevolg. Odyssea accu is vol. Kickstarter geprobeerd, maar die brak tot overmaat van ramp volledig af. Toen moest ik de trein maar nemen.
Mijn vraag aan jullie, waar moet ik beginnen?
- kan er door oververhitting iets kapot gegaan zijn, zoals iets in de Carbs, of ontsteking, iets electronisch, door hitte ontzet?

Wat is de beste volgorde van controle?

Met vriendelijke groet,
Oskar
Reply
Kan het dat de O- ring (sproeier?) tijdens de demontage verloren gegaan is? Voor demontage liep de motor nl. nog, daarna wil hij koud niet meer starten.
Is overigens niet ongebruikelijk dat een luchtkoeler als hij te heet is stationair loopt als een "dronken aardbei", en behoefte heeft aan verhoogd toerental, door de over-verhitting loopt hij uit zijn maatvoerings-marges. Een vloeistofkoeler heeft dat minder tot niet.
Ik zou eerst de O ring vervangen en dan indien nodig verder zoeken.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
hallo Forum-lezers,

Het probleem is opgelost.
De motor had weinig vonk uit de bougies. Heel veel gelezen in het werkplaatsboek en op internet. Nieuwe bougies gekocht, Afstelling ontstekingstijdstip gecontroleerd. Alle aansluitplugjes schoongemaakt (erg veel corrosie). Nog geen succes. Toch waarschijnlijk de bobines die kapot zijn. 2 oude bobines te leen gekregen van bmw jordaan (prima gasten, maar zaten de komende VIER weken vol, dus konden mij niet helpen), en toch ook maar een nieuwe condensator (zat net een dikke maand een nieuwe in). Condensator vervangen en, ja hoor direct starten, joepie! Rijdt weer prima.

conclusie:
- Na logisch denken, analyse (ook dank aan forumlid Richard) voor 2 tientjes zelf de brommert gerepareerd.

vraag: wie heeft er toevallig nog een /5 kickstart voethendel liggen?

Oskar

Reply
ps Is er iemand die een idee heeft op de spam te weren?
bijvoorbeeld:
- om een bepaald woord te gebruiken in de header van de reactie
- een woord generatortje in te bouwen in de website (zie ik vaak op fora)

ik heb helaas geen kennis hoe je dit moet doen, iemand?
Reply

Helemaal geweldig, zelf storing verholpen!

Vreemd dat je nu al aan je 2e condensator toe bent, normaal gaan die jaren mee.
Misschien dat iemand hier een verklaring voor heeft.
(Aangenomen dat deze post tussen alle garbage teruggevonden kan worden).

Wordt jij ook zo moe van al die spam?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)